وابستگی تام کلیه سیاست‌ها در توسعه کشور به سیاست‌های جمعیت / جمعیت پیر به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست

لایحه‌ای که دولت، برای برنامه ششم توسعه ارائه کرده است دارای اشکالات جدی است و دارای شکل کاملی از برنامه توسعه نیست به گونه‌ای که حتی دوره زمانی مشخصی درآن دیده نمی‌شود.
سایت سایه، مریم بیگدلو: سخنگو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در بحث توسعه همه سیاست‌ها یک وابستگی تام به سیاست جمعیتی وجود دارد و دولت این امر را باید مورد توجه وافر قرار دهد.
محمدنعیم امینی‌فرد، در گفت‌وگو با سایه در خصوص جایگاه سیاست‌های ابلاغی جمعیت در برنامه ششم توسعه اظهار می‌کند: لایحه‌ای که دولت، برای برنامه ششم توسعه ارائه کرده است دارای اشکالات جدی است و مشاهده می‌کنیم که دارای شکل کاملی از برنامه توسعه نیست به گونه‌ای که حتی دوره زمانی مشخصی درآن دیده نمی‌شود.وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی کشور و نوشتن برنامه جدید، برنامه قبل در نظر گرفته نمی‌شود، ادامه می‌دهد: متأسفانه همواره شاهد هستیم که در نوشتن برنامه جدید برای توسعه کشور، آثار و نتایج برنامه قبل در نظر گرفته نمی‌شود در حالی‌که باید در ارائه برنامه جامع ششم توسعه، نقاط مثبت و منفی برنامه پنجم توسعه به درستی مورد بررسی قرار می‌گرفت.سخنگو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه سیاست‌های جمعیتی در لایحه دولت وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: لایحه برنامه ششم توسعه در این زمینه دارای نقصان است که البته اشاره‌ای به آن شده است ولی در عمل، برنامه مشخص و یکپارچه‌ای در لایحه دولت وجود ندارد.

وی عنوان می‌کند: کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که با توجه به سیاست های جمعیتی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد و برنامه‌های وزارت بهداشت، مواردی را در قالب ماده و تبصره در برنامه ششم توسعه بگنجاند.

وی می‌افزاید: باید توجه کرد که در بحث توسعه همه سیاست‌ها، یک وابستگی تام به سیاست جمعیتی وجود دارد و دولت این امر را باید مورد توجه وافر قرار دهد، چراکه با توجه به نرخ رشد جمعیت در دهه 70 که بین 1\4 تا 1/5 برآورد شده است و آماری که تا روزهای آینده از سرشماری به دست می‌آید این نگرانی احساس می‌شود که جمعیت در حال پیر شدن است.

امینی فرد با بیان اینکه با پیر شدن جمعیت از بسیاری از مزایایای جمعیت جوان محروم خواهیم شد، تأکید می‌کند: البته جمعیت پیر هم فرصت است و هم چالش،که چالش‌های آن بیشتر است و اگر روند نزولی جمعیت ادامه پیدا کند معزلی که کشورهای غربی هم‌اکنون در این خصوص با آن روبه رو هستند گریبان ایران اسلامی را خواهد گرفت.

وی ابراز می‌کند: جمعیت پیر به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست و باید توجه داشت که به صورت دستوری نمی‌توان این مشکل را رفع کرد و سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد لذا باید دستگاه‌های زیربط پای کار بیایند و در امر فرهنگ‌سازی گام جدی بردارند.

وی در ادامه سخنان خود به دوران طلایی باروری تأکید می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین فاکتور در زمینه افزایش جمعیت این است که دوره طلایی باروری در سن 25 تا 30 سالگی است که متأسفانه به دلیل بالا بودن سن ازدواج، این دوران را از دست می‌دهیم که دولت باید در این زمینه تلاش کند سن ازدواج بالا نرود و باروری در این دوران انجام شود.

جای خالی سیاست‌های جمعیت در برنامه ششم تهدید جدی برای کشور

از سوی دیگر نایب رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: لایحه‌ای که دولت برای برنامه ششم توسعه ارائه کرده است، ناقص است و سیاست‌های جمعیت به طوردقیق در برنامه ششم توسعه دیده نشده است که این امر خطر جدی برای کشور را به همراه دارد.

مرتضی خاتمی در گفت‌وگو با سایه در خصوص اهمیت سیاست‌های کلی جمعیت در برنامه ششم توسعه، اظهار می‌کند: اهمیت موضوع جمعیت و خانواده به اندازه‌ای است که رهبر انقلاب سیاست‌های کلی جمعیت را در اردیبهشت ماه سال 1392 به رؤسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

وی می‌افزاید: اهمیت این امر با توجه به شرایط کنونی کشور بر کسی پوشیده نیست و متأسفانه مشاهده می‌کنیم که موالید روزانه در مرز هشدار قرار گرفته است که با اجرای سیاست‌های جمعیت می‌توان جمعیت را افزایش داد و خانواده را استحکام بخشید.

وی با بیان این‌که لایحه‌ای که دولت برای برنامه ششم توسعه ارائه کرده است، ناقص است می‌گوید: باید در برنامه ششم توسعه بند کلی و دقیقی به سیاست‌های جمعیت اختصاص پیدا کند و اقداماتی از قبیل مشخص شدن وظایف دستگاه‌ها، حمایت از زوج‌های جوان، ایجاد اشتغال، ایجاد تضامین کافی برای وام ازدواج و مسکن که مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش جمعیت است، انجام شود.

وی عنوان می‌کند: همه این موارد باید در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی می‌شد ولی در این زمینه کلی‌گویی شده که این امر برای کشور تهیدید و خطر جدی است، چرا که مسئله جمعیت موضوع جدی در توسعه کشور است. لذا مجلس باید مسائل را باز کند و به صورت دقیق وظایف دستگاه‌های زیربط را مشخص کند تا سیاست‌های جمعیت اجرایی شود.

خاتمی با تأکید بر این‌که بندهای مربوط به سلامت باید به پایان رسانده شود، خاطرنشان می‌کند: وزارت بهداشت ودرمان وظایفی از جمله هموارسازی، سالم‌سازی و فراهم کردن زمینه در حوزه افزایش جمعیت را به عهده دارد که وظایف دیگر بر دوش دستگاه‌های زیربط است که باید پشتوانه اجرای سیاست‌های جمعیت باشند.

وی با اظهار اینکه ناباروری موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه می‌دهد: موانعی که در زمینه تهدید نسل وجود دارد باید رفع شود وموضوعاتی مانند هزینه‌های زایمان، ایجاد مسکن انبوه برای جوانان که جزء لوازم کار است در نظر گرفته شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *