عهدشکنی کثیف اوباما درباره توافق هسته‌ای/ رئیس‌جمهور بعدی چه خواهد کرد؟

«دولت اوباما همچنان به شکستن وعده های خود درباره توافق هسته ای ایران ادامه می دهد؛ وعده هایی که به مردم آمریکا داده است …»

اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر لغو برخی محدودیت ها درباره ایران با انتقاد شدید روزنامه نیویورک پست (nypost) همراه شده است.

این روزنامه آمریکایی در یادداشتی زیر عنوان “اوباما باز هم وعده خود را شکست تا بتواند توافق هسته ای ایران را حفظ کند” به این موضوع پرداخته و اقدام وزارت خزانه داری این کشور را “عهدشکنی کثیف” لقب داده است.

واکنش تند این روزنامه آمریکایی درحالی است که رسانه هایی چون بی بی سی لغو محدودیت ها توسط دولت اوباما را بسیار کم اثر دانسته اند.

بی بی سی در این باره می نویسد: هنوز تجارت با ایران مانند عبور از هفت خان رستم است و حتی با اصلاح دستورالعمل ها از سوی وزارت خزانه داری آمریکا هنوز تنها بانک های کوچک می توانند فکر تعامل با ایران را به سرشان راه دهند.

در ابتدای نوشتار نیویورک پست آمده است: دولت اوباما همچنان به شکستن وعده های خود درباره توافق هسته ای ایران ادامه می دهد؛ وعده هایی که به مردم آمریکا داده است.

این روزنامه آمریکایی افزود: آخرین مورد از خیانت ها و عهدشکنی های دولت اوباما این بوده که وزارت خزانه داری اخیرا محدودیت های کلیدی در راستای توانایی ایران برای انجام تجارت با دلار آمریکا و دسترسی این کشور به بازارهای جهانی را لغو کرد.

این اقدام، نقض تعهد آشکار تیم اوباما بود که زمان لابی با نمایندگان داده شد تا جلوی دسترسی ایران به دلار و بازارهای جهانی گرفته شود.

نیویورک پست طبق رویه معمول در رسانه های آمریکایی و صهیونیستی، پشتیبانی تهران از گروه های مقاومت در منطقه را “حمایت از تروریسم” و “اتخاذ مواضع تهاجمی” لقب می دهد.

این روزنامه نوشت: حتی قطع دسترسی بانک های ایران به سیستم مالی آمریکا نیز به علت مسئله هسته ای نبوده بلکه این محدودیت برای اموری چون حمایت تهران از تروریسم و مواضع تهاجمی آن در منطقه ایجاد شده است.

آنچه اقدام وزارت خزانه داری را کثیف تر و زننده تر می سازد اینکه: این اقدام به شرکت های خارجی و شاخه های خارجی شرکت های آمریکایی اجازه می دهد با گروه های ایرانی مانند سپاه پاسداران نیز وارد تعامل و تجارت شوند.

در پایان یادداشت نیویورک پست می خوانیم:

تیم اوباما دست کم سه ماه دیگر فرصت دارد که هدایای خود برای ایران را به نمایش بگذارد. اما درباره رئیس جمهور بعدی آمریکا اوضاع به چه منوال خواهد بود؟

“دونالد ترامپ” از هر فرصتی برای انتقاد از توافق هسته ای ایران استفاده کرده، “هیلاری کلینتون” هم وعده داده که در اجرای آن سخت گیر و دقیق باشد اما آشکارا از این دست آورد امضاء شده در سیاست خارجه اوباما دفاع کرده است.

اگر کلینتون پیروز شود، باید به این امید بست که موضع واقعی او درباره برجام همین موضع اعلام شده نباشد [و به دفاع از برجام و امتیاز دادن به ایران نپردازد].

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *