نخستین توررسانه گردی چگونه بود؟

 نخستین تور آموزشی رسانه‌گردی با شرکت روزنامه‌نگاران برترین نشریات استانی از سوم تا هشتم مهرماه توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برپا شد. در این دوره آموزشی که در دو بخش روزنامه‌نگاری و فنی- هنری برگزار شد روزنامه‌نگاران و کارکنان فنی – هنری نشریه‌های دریا، ندای هرمزگان، پیام سپیدار، پیام آشنا، خراسان امروز، خبر جنوب، پیام عسلویه، وارش، همدان ما و پیام ما از استان‌های هرمزگان، البرز، خراسان جنوبی، فارس، بوشهر، مازندران، همدان و کرمان حضور داشتند.

به گزارش سادس به نقل از ایسنا، بخش روزنامه‌نگاری این دوره شامل پنج کارگاه ویژه با عناوین انواع روزنامه‌نگاری، مسئولیت اجتماعی، ایجاد فضای رسانه‌ای (شرح وظایف سردبیرو موج‌سازی)، سواد بصری و رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و موبایل ژورنالیسم بود که توسط استادان و مدرسان این حوزه، محمود مختاریان، دکتر سلطانی‌فر، دکتر نمکدوست تهرانی، کسری نوری و جواد افتاده ارائه شد.

شهرام ذاکری فرد، از روزنامه خبر جنوب که در بخش تخصصی روزنامه‌نگاری این تور آموزشی حاضر بود ضمن ابراز رضایت از کیفیت اساتید، ترکیب کلاس‌ها و چینش برنامه‌های بازدید از رسانه‌ها، کلیت دوره را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بهتر بود برخی کلاس‌ها به صورت ترکیبی بین شرکت‌کنندگان بخش روزنامه‌نگاری و گروه فنی – هنری برگزار می‌شد چون هم محتوای این دروس مورد نیاز هر دو گروه بود و هم توسط اساتید برجسته‌ای تدریس می‌شدند.

وی فرآیند طراحی و اجرای این دوره آموزشی را کارشناسانه و حاصل تفکر جمعی یک تیم حرفه‌ای ارزیابی کرد و با بیان اینکه میزبانان بسیار محترمانه و مسولانه با ما برخورد می‌کردند، افزود:‌ به نظرم برگزاری این دوره‌ها می‌تواند به تقویت روزنامه‌نگاری نوین در استان‌ها منجر شود تا فاصله این رسانه‌ها از رسانه‌های حاضر در تهران کمتر شود.

در بخش فنی و هنری تور رسانه‌گردی نیز پنج کارگاه تخصصی درباره پردازش عکس، آشنایی با ایندیزاین، گرافیک اطلاع‌رسان و خبری، عکاسی خبری و صفحه‌آرایی برگزار شد و اساتیدی چون محمود مختاریان، اسماعیل عباسی، مریم سلیمی، پرویز آزموده و مهدی وثوق‌نیا به تدریس در مباحث این دوره پرداختند.

احسان فلاحت پیشه، از روزنامه پیام سپیدار که در بخش فنی-هنری این تور حضور داشت، ایده و طرح برگزاری تور رسانه گردی را جالب و خلاقانه و از هر نظر عالی ارزیابی کرد و افزود: همینکه متوجه شدیم همکاران ما در دیگر استان ها چطور و با چه امکاناتی کار می کنند دستاورد بسیار مهمی برای ما محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌ها، محتوای دروس، اساتید و بازدیدها به بهترین نحو ممکن هماهنگی و برنامه‌ریزی شده بود، گفت: امیدوارم برگزاری دوره‌هایی از این دست که در نوع خودش منحصر به فرد بود همچنان تداوم داشته باشد؛ البته هم تعداد کلاس‌ها بیشتر شود و هم زمان بیشتری به هر یک از دروس اختصاص داده شود چراکه فشردگی دوره باعث می‌شود خیلی از مباحث ناگفته بماند.

بازدید از مؤسسات رسانه‌ای و مراکز فنی ـ هنری از دیگر برنامه‌های این کارگاه‌های آموزشی بود که برای آشنایی بیشتر مطبوعاتی‌ها با روند انجام امور در این مراکز تدارک دیده شد.

مجید آباد، از روزنامه خبر شیراز ضمن ابراز رضایت از کلیت تور آموزشی بویژه هماهنگی‌های انجام شده در بخش بازدید از رسانه‌ها اظهار کرد: اینکه انتخاب مدعوین برحسب رتبه رسانه متبوع شان در طرح رتبه بندی صورت گرفته شده ایده بسیار خوبی است.
وی که در بخش فنی – هنری تور رسانه‌گردی حاضر شده بود درباره دستاوردهای این دوره آموزشی گفت: در این دوره متوجه شدم که ما از بسیاری جهات تفاوت زیادی با روزنامه‌های مطرح سراسری نداریم و نباید خودمان را دست کم بگیریم. ما به عنوان یک رسانه استانی از امکاناتی مشابه و حتی در برخی موارد از تکنولوژی‌های بهتری استفاده می‌کنیم اما تفاوت‌ها تنها در راندمان کاری است که سعی می‌شود با استفاده از تجربیات کسب شده در این دوره خروجی کارمان را هم توسعه دهیم.
وی در پایان افزود: تمام سعی من بر این خواهد بود تجربیات حاصل از این دوره را به همکاران خود در روزنامه انتقال دهم اما از آنجا که همیشه دیدن بهتر از شنیدن است پیشنهاد می کنم برگزاری این دوره ها تداوم داشته باشد و از دیگر همکاران هم برای حضور و بهره مندی از برنامه های این چنینی دعوت شود.

موسسه ایرانچاپ و روزنامه ایران، خبرگزاری ایرنا، روزنامه دنیای اقتصاد، روزنامه هفت صبح، موسسه نشرگستر و نمایندگی روزنامه آساهی در تهران، موسسات رسانه‌ای مورد بازدید روزنامه‌نگاران حاضر در این تور آموزشی بود.

اکرم چهاردولی، از روزنامه همدان پیام با اشاره به اینکه تور رسانه‌گردی ویژه برترین رسانه‌های استانی دوره بسیار خوب و جامعی بود، گفت: برای مراحل بعدی می‌توان آیتم‌هایی را به آن اضافه کرد.
وی با بیان اینکه حضور در کنار اساتید مطرح کشور می‌تواند برای همکاران شهرستانی ما بسیار مفید باشد، اظهار کرد: تخصیص سه ساعت آن هم به صورت متوالی برای یک کلاس آموزشی هم بسیار فشرده است و هم اینکه امکان طرح تمام مسائل وجود ندارد.
چهاردولی که در بخش روزنامه نگاری این طرح حضور داشت، افزود: مدیر مسئول روزنامه ماموریت داده است که از برنامه‌ها و کلاس‌ها یادداشت‌برداری کرده و پس از بازگشت، همه آن ها را برای اعضای تحریریه و دیگر همکاران تشریح کنم.
وی با بیان اینکه ترکیب کلاس‌ها و سطح‌بندی شرکت‌کنندگان بسیار حرفه‌ای انجام شده است و مطالب با سطح حرفه‌ای افراد تناسب دارد، گفت: برای اینکه این کلاس‌ها محدود به تهران نشوند به خانه مطبوعات استان همدان پیشنهاد می‌کنم از این اساتید برای حضور و تدریس در رسانه‌های بومی استان دعوت کنند.

سایر روزنامه‌نگاران و کارکنان بخش های فنی-هنری نشریات منتخب استانی در پایان این دوره آموزشی بر تداوم و استمرار دوره‌هایی از این دست تاکید داشتند و ابراز امیدواری کردند این دوره‌ها با کارگاه‌های تخصصی‌تر و با تعداد افراد بیشتر در استان‌ها نیز برگزار شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *