دولت سعودی به نقض حقوق کودکان و دختران محکوم شد

نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد روز جمعه از ریاض خواست که به تبعیض شدید علیه دختران پایان داده و به لغو قوانینی بپردازد که اجازه سنگسار ، قطع اعضای بدن ، شلاق زدن و اعدام کودکان را می دهد.

به گزارش سادس ، کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد، همچنین حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن را که منجر به کشته و یا معلول شدن صدها کودک این کشور شده است؛ محکوم کرد.

همچنین این نهاد بین المللی استفاده نیروهای سعودی از سلاح گرسنگی و قحطی علیه نیروهای جنبش مقاومت مردمی یمن را نیز محکوم کرده است.
هیجده کارشناس مستقل کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، پیشینه ریاض را در رعایت و اجرای پیمان حفاظت از حقوق افراد زیر ۱۸ ساله، بررسی کرده اند.
اما ‘بندربن محمد العیبان’ رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی و رئیس هیات این کشور در این کمیته، مدعی شد: با اینکه قوانین اسلام و شریعت از همه قوانین و پیمان ها شامل کنوانسیون حقوق کودکان بالاتر است، اما اراده سیاسی ریاض بر حفاظت از حقوق کودکان قرار دارد.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد به شدت از این موضوع ابراز نگرانی کرده اند که ریاض هنوز دختران را به عنوان انسان های برخوردار از حقوق کامل به رسمیت نمی شناسد، به اعمال تبعیض شدید علیه آنان در قوانین و عمل ادامه می دهد و نظام قیمومیت و سرپرستی مردان را برای آنان، اجرا می کند.
آنان گفتند که از نگرش های سنتی، مذهبی و فرهنگی نباید برای توجیه موارد نقض حقوق دختران درباره برخورداری از مساوات استفاده شود.
این کارشناسان گفتند: کودکان خانواده های شیعه و دیگر اقلیت های مذهبی این کشور همیشه در مورد دسترسی به مدرسه و برخورداری از عدالت دچار تبعیض هستند.
براساس گزارش کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد، کودکان با سن بالای ۱۵ سال به عنوان بزرگسال محاکمه می شوند و احتمال اعدام شدن آنها به علت نبود تضمین اجرای روندها و آئین دادرسی و محاکمه عادلانه، وجود دارد.
این گزارش می افزاید: از ۴۷ نفری که در دوم ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شدند که بزرگ ترین اعدام گروهی به اتهامات امنیتی در چند ده گذشته در عربستان بود و شامل یک روحانی برجسته شیعه نیز شد، دستکم سن چهار تن در هنگام محکوم شدن به اعدام زیر ۱۸ سال بود.
این کارشناسان از مقام های سعودی خواستند که همه ماده ها و بندهای گنجانده شده در قوانین و مقررات این کشور را که سنگسار، قطع اعضای بدن و شلاق زدن کودکان را مجاز می شمارد، لغو کنند.
این کارشناسان از ریاض خواستند که بدون ابهام استفاده از مجازات های زندان انفرادی، اعدام کودکان و حضور آنان در مراسم اجرای علنی حکم اعدام را ممنوع اعلان کند.
کارشناساس سازمان ملل متحد همچنین گفتند که عربستان سعودی باید تمامی شکل های بدرفتاری و سوء استفاده جنسی از کودکان را جرم تلقی کرده و مرتکبان به این اعمال را تحت پیگیرد قانونی قرار دهد.
کارشناسان این کمیته حقوق بشری سازمان ملل متحد برای نمونه به پرونده ‘فیحان القادمی’ روحانی مسلمان اشاره کردند که برخی اتهامات وی در سال ۲۰۱۲ پس از آن رفع و از زندان رها شد که دختر پنج ساله اش مورد تعرض و شکنجه قرار گرفت و کشته شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *