توريسم سلامت، حاشيه اي بي متن … !

كشورهايي نظير افغانستان، پاكستان، كشورهاي حاشيه خليج فارس و حتي آسياي ميانه مي توانند از هدف هاي اصلي گردشگران سلامت براي استان خراسان جنوبي باشند.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری شبستان – محمد راعي فرد؛ صنعت گردشگري علاوه بر نقش و تأثير آن در ابراز هويت علمي، موجب ارتقاي ابعاد وسيع اقتصادي از جمله ايجاد فرصتهاي شغلي درآمدزايي، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعي و رفاه در جامعه مي شود.

در ميان حوزه هاي مختلف گردشگري، گردشگري سلامت به دليل قابليت و مزيتهاي رقابتي از توجه زيادي برخوردار شده است. گردشگري پس از صنعت نفت و خودروسازي سومين صنعت بزرگ جهان به شمار مي رود. اين صنعت تأثير بسزايي در درآمدهاي ارزي کشورها دارد و بطور حتم در آينده اي نزديک به صنعت اول جهان تبديل خواهد شد.

به مرور زمان و پيشرفت اين صنعت گردشگري از حالت عام خارج شده و به شاخه هاي تخصصي نظير گردشگري فرهنگي، گردشگري ورزشي، گردشگري ماجراجويانه، گردشگري مذهبي و گردشگري سلامت تقسيم شده است. آنچه که مبناي اين تقسيم بندي قرار مي گيرد «نيت يا قصد اصلي» گردشگر از گردشگري است. بنابراين، افرادي که به منظور برخورداري از خدمات سلامت (پيشگيري و درمان) به کشور ديگري سفر مي کنند در زمره گردشگران سلامت قرار دارند.

گردشگر پزشکي يا توريسم پزشکي شاخه اي از گردشگري سلامت است که در آن شخصي از کشوري پيشرفته به ساير نقاط دنيا سفر مي کند تا از خدمات پزشکي کشور مقصد در مراکز درماني بهره مند شود. در اغلب موارد هدف از توريسم پزشکي بهره مندي از قيمت پايين خدمات پزشکي يا دريافت سريعتر خدمات در ساير نقاط دنياست. توريسم پزشکي با سفرهاي معمولي پزشکي متفاوت است.

در سفرهاي معمولي شخصي از کشوري کمتر توسعه يافته براي دريافت خدمات پزشکي به کشورهاي پيشرفته مي رود و دليل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالي که در توريسم پزشکي خدمات مشابه ارايه مي شود ولي توريست کشور ديگر را ترجيح مي دهد. خدمات ارايه شده در توريسم پزشکي متفاوت و بستگي به انتخاب گردشگر دارد، از خدمات ساده دندان پزشکي تا اعمال جراحي هاي پيشرفته هم چون جراحي قلب باز و يا جراحي هاي زيبايي قابل ارايه بوده و محدوديتي نيست.

ايران در منطقه خاورميانه و در ميان همسايگان خود بيشترين و بهترين امکانات و متخصصان حوزه سلامت را داراست. کشورهاي عربي حوزه خليج فارس، شمال آفريقا و حتي کشورهاي آسياي ميانه مي توانند مشتريان بالقوه صنعت سلامت ايران باشند. با يک حساب سر انگشتي مي توان دريافت که خدمات پزشکي در ايران ( با توجه به کيفيت موجود) معمولا نسبت به بسياري از کشورها ارزانتر است. اما با اين وجود همواره مسايلي وجود دارد که سبب نگراني گردشگران سلامت است به عنوان مثال هزينه هاي پيش بيني نشده درمان و

استان خراسان جنوبي نيز با توجه به زمينه ها و بسترهاي بکر و شناخته شده اش مي تواند هدفي مناسب جهت جذب گردشگران سلامت باشد. اما با توجه به اينکه تبديل شدن يک منطقه جغرافيايي براي جذب توريسم سلامت نيازمند به سرمايه گذاري هاي کلان و بسترسازي مناسب و مديران متخصص در اين زمينه دارد تا تبديل به استان هدف شود که نه تنها پاسخگوي گردشگران داخلي که در نهايت توان جذب گردشگران خارجي را نيز داشته باشد.

شناسايي و مکان يابي نقاط مختلف استان به لحاظ دارا بودن شرايط استاندارد براي اسکان و بهره بردن گردشگران از شرايط طبيعي جهت درمان بيماري هاي خاص يکي از اهداف کوتاه مدت است که بايد به آن پرداخته شود. تيم هاي تخصصي متشکل از اساتيد علم جغرافيا، پيراپزشکي و پزشکي و متخصصين سازمان ميراث فرهنگي مي تواند نقش ارزنده و حياتي را در بازشناخت مكان هاي جذب توريسم پزشكي را ايفا كنند.

ايجاد انگيزه و توجيه علمي سرمايه گذاران در اين حيطه مهم با تبليغات متفكرانه، از وظايف مديران فرهنگي و خصوصاً سازمان ميراث فرهنگي است، با چسباندن چند تراكت و آويختن چند پرده به در و ديوار شهري نمي توان سرمايه جذب كرد.

نياز به كاري بزرگ و اتاق فكري منسجم دارد تا با هماهنگي هاي لازم و توجيه شدن نمايندگان استان بتوان شرايط لازم را براي جذب گردشگران فراهم نمود. تجهيز بيمارستان هاي مركز استان به ابزارهاي علمي روز، جذب نيروهاي فوق تخصص در رشته هاي گوناگون، بازبيني و تغييرات وسيع و علمي در آبگرم فردوس، كويرهاي ماسه اي و شني بشرويه، هواي پاك و عاري از آلودگي مناطق وسيعي از استان، چشم اندازهاي بياباني بسيار زيبا و شگفت انگيز، از مجموعه هاي قابل ذكري است كه به نمونه هايي از آنها اشاره گرديد.

كشورهايي نظير افغانستان، پاكستان، كشورهاي حاشيه خليج فارس و حتي آسياي ميانه مي توانند از هدف هاي اصلي گردشگران سلامت براي استان خراسان جنوبي باشند. چرا كه گردشگر سلامت به دنبال شرايط آرماني است براي درمان و پيشگيري و اينگونه است كه مي توان با برنامه ريزي هاي كوتاه مدت، متوسط و بلند مدت و بدون آلودگي هاي سياسي، بستري را فراهم كرد كه گردشگران از اقصي نقاط كشورهاي همسايه جذب استان خراسان جنوبي شوند تا صدها ميليون دلار را سرازير به خزانه استان كنند. توريسم سلامت، زنجيره پيچيده اي است كه بسياري از مشاغل و حرفه هاي گوناگون را در خود هضم كرده و توان اين را دارد كه تبديل شود به قطبي عظيم براي توسعه پايدار استان خراسان جنوبي، عامل مهمي كه تاكنون مغفول مانده و كمترين توجهي به آن نشده است. مديريت، درمان دردي است كه اين استان را همواره رنجانده و همچنان مي رنجاند. داشته هاي گردشگري استان آبي است در كوزه و مردم تشنه لب و نمي دانند كه بر چه گنجي خوابيده اند كه از آن بي اطلاع اند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *