هیچ بانک انگلیسی همکاری با ایران را آغاز نکرده است

مسئول ویژه تجارت با ایران در دولت انگلیس گفت بانک های این کشور همچنان برای تامین مالی مبادلات تجاری با ایران اکراه دارند. وی از تلاش ها در آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به معاملات دلاری انتقاد کرد.

به گزارش سادس به نقل از رویترز، مقامات انگلیسی روز دوشنبه گفتند، بانک های این کشور همچنان برای تامین مالی مبادلات تجاری با ایران اکراه دارند و نگران اند که همچنان هدف تحریم های موجود دولت آمریکا قرار بگیرند. این تحریم ها مانع از ورود مجدد تهران به بازارهای جهانی پس از سال ها تحریم شده است. تحریم های غرب علیه ایران از جمله تحریم های بانکی در ماه ژانویه به عنوان بخشی از توافق با قدرت های جهانی لغو شد. اما جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی به خدمات مالی جدید همچنان با مشکل مواجه است، زیرا بسیاری از بانک های بزرگ همچنان نگران متهم شدن به نقض تحریم های پابرجای دولت آمریکا هستند. نورمن لامونت، وزیر دارایی سابق و مسئول ویژه تجارت با ایران در دولت انگلیس می گوید: «این مشکلی است که من نگرانم حل آن اندکی زمان ببرد.» وی که در کنفرانس مالی «سیتی اند فایننشال ایران ترید» سخن می گفت افزود: «می توان درک کرد که چرا آنها (بانک ها) بسیار محتاط هستند. آنها قبلا میلیاردها دلار جریمه شده اند.»

الکساندرا رنیسون، کارشناس انستیتوی مدیران انگلیس گفت، بانک های کوچکتر اروپایی در حال آغاز ارائه خدمات مالی تجارت با ایران هستند، اما بانک های انگلیسی «مطلقا تمایلی برای پذیرش ریسک ندارند.»وی افزود: «هر بانکی در انگلیس که واقعا هرگونه منافعی در آمریکا دارد… هیچ حرکتی نمی کند.»رنیسون گفت، حتی دور هم جمع کردن تجار، سیاستگذاران و بانک ها کاری دشوار است و این تلاش ها را خنثی می کند. ایوان وارن، یک مشاور سیاستگذاری در وزارت دارایی انگلیس اذعان کرده که روابط تجاری نزدیک بانک های انگلیسی با همتایان آمریکایی شان «چالش های عمده ای را به وجود آورده است.»مارک پرایس، وزیر تجارت و سرمایه گذاری انگلیس گفته، این کشور با واشنگتن در حال کار بر روی این مسائل است و اینکه ساجد جاوید، وزیر کسب و کار در آستانه سفر یک هیئت تجاری انگلیسی به ایران در ماه آینده، با بانک های انگلیسی جلسه خواهد داشت. پرایس گفت: «برنامه جاوید این است که پای بانک های انگلیسی را به این هیئت باز کند… این دولت می خواهد شاهد ایفای نقش بانک ها باشد.»باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و مقامات دولتی در روزهای گذشته گزارش ها در این باره که آنها قصد دارند امکان دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا و استفاده از دلار برای معاملات مالی را فراهم کنند تکذیب کرده اند. تلاش ها از سوی نمایندگان جمهوری خواه برای ارائه طرحی که مانع از دسترسی ایران به معاملات دلاری خواهد شد در حال افزایش است. رنیسون گفت، این «وضعیت شکننده در حال ترساندن بسیاری از بانک هاست.»لامونت در پاسخ به سوالی درباره تلاش ها برای جلوگیری از دسترسی ایران به معاملات دلاری گفت، این اقدام «بسیار مایه تاسف است.»«آمریکا اکنون می گوید دسترسی به دلار یک گزینه نیست… ما باید راه های دیگری برای حل این مشکل بیابیم.»

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *