روحانی: ۱۰۰ تا۳۰۰ مدیر حقوق نامتعارف‌گرفتند/ جهانگیری: کمتر از۵۰ مدیر حقوق‌غیرطبیعی گرفتند/ نوبخت:حدود۴۰ نفر حقوق غیرمتعارف داشتند/دیوان محاسبات: حدود ۴۰۰ مدیر حقوق نامتعارف می‌گیرند

هر چند مسئولان دولتی تمام تلاش خود را انجام دادند تا تعداد نجومی‌بگیران خیلی کمتر از آنچه در واقعیت رخ می‌دهد نشان دهند؛ اما گزارش دیوان محاسبات مهر باطل شد بر تمام اظهارات دولتی‌ها زد؛ بنابر اعلام دیوان محاسبات تعداد ۳۹۷ مدیر در سراسر کشور دریافتی ماهانه بیش از ۲۰ میلیون تومان داشته‌اند.

به گزارش سادس به نقل از دانا خرداد ماه سال جاری بود که فیش‌های حقوقی برخی از مسئولان دولتی در رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر شد؛ فیشهای حقوقی حکایت از حقوقهای چند ده میلیونی و چند صد میلیونی مدیران دولت یازدهم داشت؛ با انتشار این فیشهای حقوقی بسیاری از آحاد مردم، نمایندگان مجلس، کارشناسان و مسئولان نسبت به این موضوع حساس شدند و خواستار جلوگیری از ادامه روند پرداختهای نجومی به مدیران شدند.

حساسیت تا جایی بود که رهبر معظم انقلاب آن را حمله به ارزشها تلقی کردند و برکناری و مجازات مدیران متخلف و همچنین بازگرداندن اموالی که به ناحق از بیت المال خارج شده بود را خواستار شدند.

فهرست ۹۵۰ مدیر دارای فیش حقوقی نامتعارف تهیه شد

اما از همان روزهای ابتدایی آمارهای مختلفی در خصوص تعداد مدیران نجومیبگیر توسط مسئولان اعلام و در رسانهها منتشر شد؛ آمارهایی که از ۹۵۰ مدیر شروع شد، به ۴۰ مدیر رسید و در نهایت حدود ۴۰۰ نفر اعلام شد.

داود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص تعداد مدیران نجومیبگیر اظهار داشت: فیش‌های حقوقی نامتعارف حدود ۹۵۰ نفر از مدیران در بخش های بانکی، بیمه ای و شرکت های دولتی را شامل می شود. سایر دستگاه ها کمتر با این موضوع مواجه بودند و مسئله حادی نداشتیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: کف حقوق این افراد از ۱۵ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان است و هرچه به سقف نزدیک تر می‌شویم، تعداد افراد کمتر می شود.

وی گفت: براساس ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر حقوق و ثابت و فوق العاده های مستمر کارکنان نمی تواند از ۷ برابر حداقل حقوقی تعیین شده توسط قانون کار تجاوز کند. در ماده ۸۴ قانون معروف به الحاق ۲ آمده است که حداکثر حقوق برای شرکت های دولتی نمی تواند بیشتر از ۱۰ برابر حداقل حقوق باشد.

محمدی ادامه داد: اینجا روزنه ای ایجاد شده که برداشت ما این است که تخلف از قانون و سوء برداشت از آن است که بین فوق العاده های مستمر و غیر مستمر قایل به تفکیک شده اند و برخی از دریافتی ها را در قالب فوق العاده ها ی غیر مستمر آورده اند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد. ماده ۷۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر می دارد که هرگونه تغییر در دریافت‌ها باید در شورای حقوق و دستمزد مصوب شود.

روحانی: ۱۰۰ الی ۳۰۰ نفر حقوق نامتعارف می‌گیرند/ نوبخت: تنها ۳ درصد از مدیران که شامل ۴۰ نفر می شوند حقوق نجومی می‌گیرند

همچنین در حالی که حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان از آمار ۱۰۰ الی ۳۰۰ نفری مدیران نجومی‌بگیر خبر می‌داد، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت طی اظهاراتی در یکی از نشست های خبری خود در خصوص تعداد مدیرانی که حقوق نجومی‌ می‌گیرند گفت:  “تنها ۳ درصد از مدیران که شامل ۴۰ نفر می شوند، حقوق غیرمتعارف دریافت کرده‌اند.

جهانگیری: فقط ۵۰ نفر حقوق غیرطبیعی داشتند

اما تناقضگوییهای دولت به اینجا ختم نشد و اینبار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس ‌جمهور در سی‌ و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به فسادی که در کشور به صورت سیستمی شکل گرفت نشانه قانون‌گریزی بود، گفت: تا این فساد سیستمی از کشور ریشه‌کن نشود، توسعه و پیشرفت کند خواهد بود؛ همین حقوق‌های نجومی دل مردم را به درد آورد که البته در تعداد کمی از مدیران اتفاق افتاد.

وی افزود: در همین زمینه لیست حقوق ۲۵۰۰ مدیر را گرفتم و کمتر از ۵۰ مدیر حقوق غیرطبیعی می‌گرفتند که همین هم نباید می‌شد، لذا بر این اساس، شورای حقوق و دستمزدی که قبلاً فعال نبود را فعال کردیم.

هر چند دولتی‌ها تمام تلاش خود را انجام دادند تا تعداد نجومی‌بگیران خیلی کمتر از آنچه در واقعیت رخ می‌دهد نشان دهند؛ اما گزارش دیوان محاسبات مهر باطل شد بر تمام اظهارات دولتی‌ها زد؛ بنابر اعلام دیوان محاسبات تعداد ۳۹۷ مدیر در سراسر کشور دریافتی ماهانه بیش از ۲۰ میلیون تومان داشته‌اند.

همچنین بیشترین آمار پرداختی در بانک‌ها و و بیمه‌ها مبلغ ۶۲۲ میلیون و ۳۳۳ هزار ریال مربوط به بانک صادرات ایران بوده که در وجه مدیرعامل وقت بانک پرداخت شده است و درسایر دستگاه‌های دولتی بالاترین آن مربوط به رئیس و اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی بوده که بالاترین آن ۵۵۳ میلیون و ۳۱۱ هزار ریال در وجه رئیس وقت هیأت عامل صندوق توسعه ملی می‌باشد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *