ادامه فعالیت 384 مدیر «بی‌لیاقت و خائن» در دولت یازدهم

توصیفات رهبر معظم انقلاب درباره مدیران نجومی‌بگیر، تردیدی به جای نمی‌گذارد که این مدیران به علت برداشت نامشروع، گناه و خیانتی که مرتکب شدند، باید برکنار شوند؛ اما تا کنون دولت در برخورد با آنان تعلل کرده است.

بر اساس گزارش رسمی دیوان محاسبات از حقوق‌های نجومی، در سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۹۷ نفر از مدیران دولتی دارای دریافتی ماهانه بیش از 20 میلیون تومان بوده‌اند و جزو مدیران نجومی‌بگیر قرار گرفته‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است طی ماه های اخیر تعداد ۱۳ نفر از مقامات و مدیرانی که متوسط دریافتی ماهانه آنها بیش از 20 میلیون تومان بوده است، توسط دولت از سمت خود برکنار شده اند.

نتیجه گزارش دیوان محاسبات آن است که هم‌اکنون 384 تن از مدیران نجومی‌بگیر همچنان در دولت یازدهم مشغول به کار هستند. این افراد در سال 1394 حقوق نجومی گرفته‌اند و تماما مربوط به دولت یازدهم هستند و حامیان دولت نمی‌توانند مانند سایر مسائل، آنان را به دولت قبل نسبت دهند.

* دستورات رهبری چه بود؟

اهمال دولت یازدهم در برکناری مدیران نجومی در حالی است که رهبر معظم انقلاب به صراحت درباره برخورد با این افراد سخن گفته‌اند.

رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی، بیانات مهمی درباره مدیران نجومی‌بگیر داشتند و حقوق‌های نجومی را برداشت نامشروع، گناه و خیانت به آرمان‌های انقلاب معرفی کردند.

رهبر انقلاب اسلامی دوم تیرماه در دیدار با هیئت دولت   به موضوع اخیر حقوق‌های کلان اشاره و تأکید کردند: موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود.

ایشان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری، و نتیجه‌ی آن به اطلاع مردم رسانده شود.

ایشان 16 تیرماه  هم در خطبه‌های عید فطر فرمودند: یک مطلب هم درباره‌ی مسائل داخلی کشور، موضوع این حقوقها و برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است -که امروز در بین مردم رایج شده است که خبرش را دهان‌به‌دهان نقل میکنند- این برداشت‌ها نامشروع است، این برداشت‌ها گناه است، این برداشت‌ها خیانت به آرمانهای انقلاب اسلامی است. قطعاً در گذشته کوتاهی‌هایی شده است، غفلت‌هایی شده است، بایستی جبران بشود؛ این‌جور نباشد که ما سروصدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و بکلّی به دست فراموشی بسپریم؛ باید دنبال بشود. خوشبختانه رئیس جمهور محترم و رؤسای محترم دو قوّه‌ی دیگر، متعهّد شده‌اند که این مسئله را دنبال کنند؛ باید با جدیّت دنبال بشود؛ دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ی از قانون هم شده است بایستی اینها را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.

همانطور که در فراز پایانی سخنان رهبری مشخص است، ایشان صراحتا فرمودند که مدیران نجومی‌بگیر اگر بی‌قانونی کرده‌اند باید مجازات شوند و در حالت دیگر اگر سوءاستفاده از قانون کرده‌اند، باز هم باید برکنار شوند.

یعنی برخلاف آنچه که اخیرا مسئولان دولتی همچون اسحاق جهانگیری گفته‌اند و مدیران نجومی‌بگیر را کاملا تبرئه کرده‌اند، از نگاه رهبر انقلاب تمامی این مدیران باید برکنار شوند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار شهریورماه با هیئت دولت نیز مجددا درباره حقوق‌های نجومی سخن گفتند و فرمودند:‌ و آخرین مسئله هم همین مسئله‌ی حقوقهای نجومی است که اتّفاقاً در صحبت آقای دکتر روحانی هم آخرین مسئله بود. من خواهش میکنم از این قضیّه آسان عبور نکنید. بله، دامن زدنِ به این قضیّه به آن معنا -که به قول ایشان مدام بازخوانی‌کردن و آماردادن که فلان کس این‌قدر میگیرد، فلان کس [آن‌قدر]- شاید کار خیلی مثبتی نیست؛ امّا از آن طرف، اقدامی که شما در مقابل میکنید، خیلی مهم است؛ یعنی به مردم بگویید که چه کار کردید. در این قضیّه، مردم اعتمادشان ضربه خورده. ببینید، مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمیکنند؛ امّا حقوق شصت میلیون تومان و پنجاه میلیون تومان و چهل میلیون تومان را خوب هضم میکنند؛ یعنی کسی که در ماه یک‌میلیون یا یک‌میلیون‌ودویست یا یک‌میلیون‌وپانصد درآمد دارد، خوب میفهمد که پنجاه‌میلیون یعنی چه؛ در کشور کم نیستند کسانی که حقوق‌هایشان این است. این اعتماد مردم را -که بدرستی آقای روحانی گفتند که مایه‌ی اصلی ما، اعتماد مردم و امید مردم است- با این کارها نباید ضایع کرد. شما این همه زحمت بکشید، کار کنید، تلاش کنید، بعد ناگهان مثلاً فرض کنید یک نفری با یک کار حقوق غیر عادلانه [همه را ضایع کند]. آیا فاصله‌ی بین پنجاه‌میلیون و یک‌میلیون غیرعادلانه نیست؟ شما امروز در دستگاه دولتی‌تان کسی که از شما یک‌میلیون، یک‌میلیون‌ودویست، یک‌میلیون‌وپانصد، دو میلیون حقوق بگیرد ندارید؟ فراوان. خب، آن‌وقت یک نفر هم سی‌میلیون میگیرد، چهل‌میلیون میگیرد! این غیرعادلانه نیست؟ با مردم هم‌دردی کنید که مردم احساس کنند که همان رنجی را که او میبرد شما هم میبرید و نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با این قضیّه برخورد کنید و جلویش را بگیرید و اجازه ندهید؛ این را نشان بدهید به مردم. به هر حال این نکته‌ی [مهمّی] است. به نظر من برای متخلّف‌ اصلاً نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد؛ مخصوص قوّه‌ی مجریّه هم نیست. در همه‌ی قوا و در همه‌ی سازمانها، همین معنا ساری و جاری است؛ همه بایستی این را رعایت بکنند. خب، قوّه‌ی مجریّه جلوی چشم است و حالا مثلاً بیشتر از دیگران گسترده است. در برخورد هم فقط قوّه‌ی مجریّه نیست که باید برخورد کند، قوّه‌ی قضائیّه هم در جای خود -آ‌نجایی که جای ورود قوّه‌ی قضائیّه است- بایستی برخورد کند.

توصیفات رهبر معظم انقلاب درباره مدیران نجومی‌بگیر، تردیدی به جای نمی‌گذارد که این مدیران به علت برداشت نامشروع، گناه و خیانتی که مرتکب شدند باید برکنار شوند. اما گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد همچنان 384 تن از این افراد که سابقه برداشت نامشروع، گناه و خیانت به انقلاب را در کارنامه دارند، در دولت یازدهم مشغول به کارند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *