کشف جرايم، نماد عملکرد و کارآمدي ناجا است / توليد امنيت؛ يک محصول اجتماعي

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينکه توليد امنيت يک محصول اجتماعي است و حاصل مشارکت همه دستگاه ها ، پليس و مردم است، گفت: کشف جرايم نماد کارآمدي نيروي انتظامي مي باشد.

به گزارش  سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سردار ” اسکندر مومني” در همايش کارآگاهان سراسر کشور با تبريک هفته ناجا و با اشاره به حضور پيشکسوتان در اين همايش اظهار کرد: بايد از تجربه و دانش پيشکسوتان بهره کافي برد.

وي ضمن خيرمقدم به خانواده شهدا افزود: امنيت و آرامش کشور را مديون جانفشاني و رشادت هاي رزمندگان اسلام و انقلاب هستيم .

جانشين فرمانده ناجا در ادامه با تقدير از دست اندرکاران برگزاري اين همايش افزود: بحمداله با اقدامات صورت گرفته در سال 95 شاخص هاي امنيتي رشد و بهبود داشته است و بايد اين روند رشد را با جديت دنبال کنيم .

وي با اشاره به وجود برخي ناامني ها در منطقه خاطر نشان کرد: ايران اسلامي به عنوان يک جزيره امن محسوب مي شود و روند رشد، توسعه و پيشرفت را در کشور شاهد هستيم که اين مهم در سايه تدابير مقام معظم رهبري و تلاش همه دستگاه هاي مسئول و انسجام مردمي است.

وي به کاهش وقوع جرايم نيز اشاره کرد و گفت: در حوزه کشفيات جرايم افزايش داشته ايم ، هر چند در سرقت اتومبيل 2 درصد افزايش داشته ايم اما ميزان کشفيات هم افزايش داشته است.

سردار مومني تأکيد کرد: به عبارتي ايران سال 95 از ايران سال 94 امن تر است و اين به برکت تدابير مقام معظم رهبري ، هوشياري نيروهاي نظامي، انتظامي، امنيتي و انسجام و مشارکت مردمي است.

وي مبارزه با قاچاق کالا ، سرقت ، مواد مخدر، ارتقاء امنيت اجتماعي و اخلاقي، کاهش تصادفات و استمرار آموزش را اولويت هاي نيروي انتظامي معرفي و بيان کرد: آموزش، اولويت سال 94 است که به دليل اينکه حوزه بين بخشي و موثري است استمرار آموزش به جد دنبال مي شود .

سردار مومني اضافه کرد: براي اين اولويت هاي برشمرده شده قرارگاه هايي با عنوان قرارگاه جهادي آموزش و تربيت ، قرارگاه مبارزه با سرقت و قاچاق کالا راه اندازي شد.

وي تأکيد کرد: امروز بدون دانش ، مهارت و آموزش امکان ساماندهي امور نيست. استفاده از فناوري نوين ، ارتقاء مهارت و دانش نقش عمده اي در توسعه امنيت دارد.

جانشين فرمانده ناجا در ادامه با اشاره به دستاوردهاي مطلوب پليس آگاهي خاطر نشان کرد: در عرصه مبارزه با قاچاق و افزايش کشفيات در6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 34درصد افزايش داشته ايم اما تارسيدن به جايگاه ايده آل هنوز فاصله وجود دارد.

وي تأکيد کرد: براي مبارزه با پديده قاچاق همه بايد تلاش کنيم و اولويت و تمرکز ما باندهاي بزرگ و تمرکز بر اشراف اطلاعاتي و همچنين پيدا کردن خلاء هاي قانوني و رفع آن است.

اين مقام ارشد انتظامي با تأکيد بر لزوم مکانيزه کردن فرآيند نظارت در روند ورود و خروج کالا بيان کرد: تا زماني که نظارت سنتي و دستي باشد، روند قاچاق ادامه دارد.

وي با اشاره به کشف 11 کانتينر کالاي قاچاق با محموله کريستال توضيح داد: اسناد دريايي اين کانتينرها درست بود اما اسناد گمرگي جعل شده بود در اين فرآيند کالاي قاچاق به غيرقاچاق تبديل و تعرفه ها نيز تغيير داده شده بود.

وي ادامه داد: در واقع محموله اين کانتينرها کريستال و با تعرفه 110 درصد بوده در حالي که با عنوان محموله “درپوش” با تعرفه 10درصد معرفي شده بود.اما طي نظارت و کنترل اين کالاهاي قاچاق کشف شد.

جانشين فرمانده ناجا تأکيد کرد: بايد فرآيند نظارت ها مکانيزه و تا حد ممکن از رويکرد سنتي و دستي دوري شود تا کسي نتواند اعمال سليقه و يا تباني کند.

وي افزود: با افزايش کنترل ها ، تمرکز بر مبادي ورودي و اشراف اطلاعاتي به وظيفه ديني و ملي خود در مبارزه با قاچاق عمل مي کنيم.

سردار مومني اضافه کرد: ان شاءاله در حوزه مبارزه با پديده قاچاق شاهد پيشرفت و دستاوردهاي مطلوب تري باشيم.

وي با اشاره به تبعات منفي ورود کالاي قاچاق به چرخه اقتصادي مطرح کرد: اصولا توليد امنيت يک محصول اجتماعي است و حاصل مشارکت همه دستگاه ها ، پليس و مردم است.

وي ادامه داد : حوزه کشف جرايم مي تواند نماد کارآمدي ناجا باشد يعني عمل و اقدام در حوزه افزايش کشفيات نقش مهمي در بررسي عملکرد پليس دارد و در اين حوزه ارتقاء دانش ، مهارت و استفاده از فناوري ها کارآمد است.

جانشين فرمانده ناجا ادامه داد: هرچقدر زندگي شهري توسعه مي يابد جرايم هم پيچيده تر مي شود و به همان ميزان امکان کشف جرم سخت تر مي شود. بنابراين بايد پذيرفت که ارتقاء امنيت با استفاده از روش هاي سنتي چاره ساز و امکان پذير نيست.

وي با توصيه به رئيس پليس آگاهي خاطر نشان کرد: بايد هماهنگي مراکز دانشگاهي و تحقيقاتي بايد به سمت کشف علمي جرايم حرکت کنيم. رمز آموزش تکرار است و روزآمدي در آموزش و مهارت بايد در دستور کار باشد.

سردار مومني بيان کرد: در حوزه کشف سرعت عمل، بسيار مهم است همين که مردم متوجه شوند در حوزه کشف به سرعت ورود پيدا مي کنيم براي شهروندان آرامش بخش است.

وي در ادامه با تأکيد بر لزوم مديريت پرونده ها و صحنه جرم نيز بيان کرد: کساني که قرباني جرمي چون قتل، سرقت و … شده اند، آسيب ديده اند و بايد به نحو شايسته اي و با در نظر گرفتن کارکردهاي روانشناسي اجتماعي با آنان برخورد شود.

سردار مومني تأکيد کرد : در کنار مهارت هاي تخصصي روش هاي مديريت صحنه و برخورد هاي روانشناسي بايد در دستور کار قرار گيرد.

اين مقام عالي انتظامي مطرح کرد: گاهي يک برخورد مناسب مي تواند در مراجعه کننده آرامش رواني ايجاد کند و يا بالعکس بروز يک بي تفاوتي ساختار ذهني آن را برهم مي زند.

وي ادامه داد: يکي از مولفه هاي موثر در کشف جرم توجه به قرباني و خانواده اش است چرا که وجود استرس باعث مي شود نتوانيم اطلاعات خوبي بدست آوريم پس بايد بهترين رفتار را با مراجعه کننده داشته باشيم.

جانشين فرمانده ناجا تأکيد کرد: سرعت ، دقت و مديريت صحنه با رويکرد کشف علمي جرايم يک ضرورت انکارناپذير است.

وي در پايان گفت: رفتار يک پليس در مديريت صحنه مي تواند بر توليد احساس امنيت کمک کند و بي ترديد بخشي از دستاوردهاي ناجا و امنيت امروز حاصل تلاش همکارانم در پليس آگاهي است.

گفتني است، در اين مراسم از تمبر يادبود کارآگاه و احکام کارآگاهي رونمايي شد. تقدير از خانواده معظم شهدا و معرفي کارآگاهان برتر نيز از برنامه هاي اين همايش بود. #

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *