نگاهی اجمالی به فرهنگ ایثار و مقاومت در قرآن

ایثار و مقاومت از اصول اولیه ای است که انبیای الهی بدون بهره مندی از آن هرگز موفق به انجام رسالت خویش نمی شدند. محمد ملک زاده در مقاله ای به این موضوع پرداخته و می گوید: پیامبران با ایستادگی و مقاومت در برابر سنت های غلط و مناسبات نادرست اجتماعی و بذل ایثار و از خودگذشتگی در این راه به اصلاح جامعه پرداخته و بدون به دل راه دادن هرگونه ترس و واهمه ای از سختی ها و مشکلات فراروی، رسالت های سنگین الهی خود را به انجام رسانیدند تا آنجا که خداوند درباره ایشان می فرماید:

«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا؛

(پیامبران) کسانی بودند که تبلیغ رسالت های الهی می کردند و (تنها) از او می ترسیدند و از هیچ کس جز خدا واهمه نداشتند و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش دهنده اعمال آنها) است.»

ایثار، نشانه مومن

یکی از ویژگی های مهم مومنان راستین برخورداری از روحیه ایثارگری است.(۲) امیرمومنان علی(ع) در روایتی ایثار را بهترین کرامت اخلاقی برای انسان ها دانسته است (خیرالمکارم الایثار).

در روایت دیگر از آن با عنوان بالاترین نیکی ها یاد نموده است (الایثار اشرف الاحسان).

در تاریخ اسلام، پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) و اصحابش از مکه به مدینه، مردم مدینه که در اصطلاح تاریخ اسلام به انصار معروف شدند از مهاجران مسلمان استقبال کرده و با جان و مال به حمایت از آنان برخاستند.

پنج سال بعد زمانی که یهودیان بنی نضیر تسلیم مسلمانان شدند پیامبر اکرم(ص) خطاب به انصار فرمود: «اگر شما مایل باشید اموال و خانه هایتان را با مهاجران تقسیم کنید و دراین غنایم جنگی با آنها شریک شوید و اگر می خواهید اموال و خانه هایتان از آن خودتان باشد ولی از این غنایم چیزی به شما نرسد.»

انصار در پاسخ گفتند: هم اموال و خانه هایمان را با آنها تقسیم می کنیم و هم چشمداشتی به غنایم جنگی نداریم. ما، مهاجران را بر خود مقدم می داریم.

این ایثار و فداکاری انصار موجب شد که آیه ۹ سوره حشر در شان و مقام ایشان نازل شود

: … و یوثرون علی انفسهم ولو کان بهم خصاصه… .

(انصار، دیگران را) بر خودشان مقدم می دارند اگرچه خود دچار تنگدستی باشند.

در این آیه شریفه انصار به سبب برخورداری از روحیه ایثارگری و ترجیح دادن مهاجران بر خودشان در شرایطی که خود محتاج و نیازمند بودند؛ به عنوان نمونه ای از مومنان راستین مورد تقدیر قرار گرفته اند.

امام صادق(ع) در ذیل آیه شریفه با اشاره به صفات و ویژگی های مومنان، ایثار را یکی از نشانه های مومن می داند که خداوند ایشان را به آن وصف نموده است.

وعده الهی به یکتاپرستان پایدار بر حق

در آیه ۳۰ سوره فصلت خداوند متعال به یکتاپرستان پایدار بر توحید بشارت به بهشتی می دهد که در روز واپسین استقامت ورزان در مسیر حق از نعمت های آن بهره مند خواهند شد. «ان الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لاتحزنوا و ابشرو بالجنه التی کنتم توعدون» . کسانی که گفتند پروردگار ما خداست سپس ایستادگی کردند فرشتگان (هنگام مرگ) بر آنان نازل می شوند (و می گویند) نترسید و غم مخورید و بشارت باد شما را به آن بهشتی که به شما وعده داده می شد.» اینکه خداوند متعال توحید را در کنار استقامت و پایداری قرار داد، حاکی از ارزش بالای پایداری و مقاومت در مسیر حق است. بسیارند کسانی که دم از توحید و خداپرستی می زنند ولی آن گاه که پای عمل در میان آید پایداری از خود نشان نمی دهند و استقامت نمی ورزند ایمان واقعی زمانی در انسان ظاهر می شود که وقتی فرد در برابر طوفان امیال و هوس های نفسانی قرار گرفت و یا منافع و مصالح شخصی اش در معرض خطر افتاد بتواند پا روی امیال نفسانی گذارده و از آزمون الهی سربلند بیرون آید. علی(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه پس از تبیین عظمت قرآن و نهی از بدعت گذاری در دین در ذیل آیه فوق، مردم را این گونه پند می دهد: شما گفتید پروردگار ما الله است اکنون بر سر این سخن پایمردی کنید بر انجام دستورهای کتاب او و در راهی که فرمان داده و در طریق پرستش شایسته او استقامت به خرج دهید از دایره فرمانش خارج نشوید. در آیین او بدعت مگذارید وهرگز با آن مخالفت نکنید. در روایت دیگری از پیامبر گرامی اسلام(ص) می خوانیم که وقتی این آیه را تلاوت نمود فرمود: «گروهی این سخن را گفتند سپس اکثر آنها کافر شدند اما کسی که این سخن را بگوید و همچنان بر آن تداوم داشته باشد تا مرگش فرا رسد او از کسانی است که بر آن استقامت کرده است .» در ارزش استقامت و پایداری در صراط حق همین بس که طبق بشارت الهی در آیه مورد بحث، فرشتگان بر انسان نازل می شوند و پیام الهی را که سراسر لطف و رحمت است به او اعلام می دارند.

صبر و استقامت عامل پیروزی

جنگ هایی که پیامبر اکرم(ص) به همراه اصحاب با ایمانش با مشرکان مکه و یا دیگر مخالفان سرسخت اسلام انجام داد نمونه بارزی از صبر و استقامت و ایثار را به نمایش می گذارد.

در پایان جنگ احد لشگر مغرور ابوسفیان که پس از تحمل شکستی سخت در جنگ بدر تا حدودی احساس پیروزی و غرور می کرد به سرعت راه مکه را در پیش گرفت اما دیری نپایید که مصمم شد مجددا به سوی مدینه بازگردد و کار مسلمانان را یکسره سازد

. این خبر به پیامبر اکرم(ص) رسید. ایشان با تدبیری به جا فورا دستور داد که لشگر احد و تمام کسانی که در این جنگ شرکت داشته اند ولو مجروحان جنگ باید خود را برای شرکت در نبرد دیگری آماده کنند.

این فرمان بدون چون و چرا مورد اطاعت مسلمانان و پیروان راستین آن حضرت قرار گرفت. حتی زخمیان جنگ احد نیز به دستور فرمانده خویش گردن نهادند و خود را برای نبرد دیگری مهیا ساختند.

این خبر به لشگر قریش رسید مقاومت و ایثار وصف ناشدنی مسلمانان، مشرکان مکه را دچار وحشت ساخت و آنان را از بازگشت به مدینه منصرف نمود. قرآن کریم ضمن اشاره به استقامت و پایداری اصحاب پیامبر(ص) در این واقعه تاریخی آنان را در آیات ۱۷۲ الی ۱۷۴ سوره آل عمران این گونه مورد ستایش قرار می دهد

: «آنان که دعوت خدا و پیامبر را پس از آن همه جراحاتی که به آنها رسید اجابت کردند (و هنوز زخم های میدان احد التیام نیافته بود به سوی میدان جنگ حرکت نمودند) از میان آنها برای کسانی که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند پاداش بزرگی خواهد بود.

اینان کسانی بودند که (بعضی از) مردم به آنها می گفتند: مردم (دشمنان) برای (حمله به) شما اجتماع کرده اند از آنها بترسید اما (آنها به جای ترس) ایمانشان زیادتر شد و گفتند: خدا ما را کافی است و بهترین حامی ماست به همین جهت آنها (از این میدان) به فضل پروردگار بازگشتند در حالی که هیچ ناراحتی به آنها نرسید.

از فرمان خدا پیروی کردند و خداوند دارای فضل و بخشش بزرگی است.» .

برخی از مجروحانی که خود را برای نبرد آماده کردند به قدری وضعشان وخیم بود که حتی قادر نبودند با پای خود به آن منطقه بروند ولی برای آن که از دستور پیامبر(ص) سرپیچی نکرده باشند با زحمت زیاد و کمک سایر مسلمانان خود را به منطقه جنگی رساندند.

اگر انسان به هدفش ایمان داشته باشد هرقدر با مشکلات بیشتر روبرو شود نه تنها هراسی به دل راه نمی دهد که قدرت و استقامتش نیز افزون می گردد و با ایثار و از خودگذشتگی برای رسیدن به هدف مقدسی که در پیش رو دارد تلاش می کند.

خداوند متعال در آیه ۶۵ از سوره انفال پس از آن که از پیامبرش می خواهد مؤمنین را برای جنگ با دشمنان ترغیب کند می فرماید: «یا ایهاالنبی حرض المؤمنین علی القتال ان یکن منکم عشرون صابرون یغلبوا مأتین و ان یکن منکم مئه یغلبوا الفا من الذین کفروا بانهم قوم لایفقهون؛ اگر شما صبور و مقاوم باشید بیست نفر از شما می توانند بر دویست نفر از دشمنان غلبه کنند و صد نفر از شما بر هزار نفر غالب می شوند به خاطر این که آنان (کفار) مردمی هستند که نمی فهمند.»

علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه آورده است:

«…سرش این است که مؤمنان در هر اقدامی که می کنند اقدامشان ناشی از ایمان به خداست و ایمان به خدا نیرویی است که هیچ نیروی دیگری معادل آن نبوده و در برابر آن تاب مقاومت نمی آورد… چنین کسی اطمینان و یقین دارد به این که به هر تقدیر چه کشته شود و چه بکشد برد با اوست زیرا هر دو تقدیر پاداشش بهشت است و او در خود مصداقی برای مرگ به آن معنایی که کفار معتقدند و آن را نابودی می پندارند نمی بیند.»

یکی از علت های پیروزی رزمندگان اسلام، صبر و استقامت ایشان و اعتقاد به این اصل مسلم بود که در هر حال پیروزی از آن آنان می باشد و همین عامل سبب گردید که با وجود تنگناهای شدید تجهیزات و ادوات جنگی، ارتشی را که تا بن دندان از سوی قدرتها و دشمنان نظام جمهوری اسلامی مسلح گردیده بود به زانو درآورند

.

اقتصاد مقاومتی در نیروی انتظامی

:

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در آغاز بهار ۱۳۹۵ به فرمان فرماندهی معظم کل قوا و شعار سال جدید که «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » است تاکید کرده و اظهار داشت: این فرمان، تدبیر و راهبرد اساسی برای نیروی انتظامی است.

سردار اشتری در این رابطه خواهان توجه تمامی فرماندهان ، مسئولان ، مدیران و کارکنان ناجا به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است تا مجاهدان سبیل ا… با اقدام و عمل سنجیده و حساب شده برای پیشبرد اهداف و تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام باشند.

واقعیت این است که نیروی انتظامی با توجه به گستردگی ماموریت ها و نقش و رسالت خطیری که در امر تامین و توسعه نظم و امنیت اجتماعی دارد در تمام ابعاد کاری وماموریتی خود ارتباط مستقیم با اقتصاد مقاومتی پیدا می کند.

تعالی و استاندارد سازی رفتار کارکنان پلیس با تاکید بر رافت اسلامی و احترام به مردم می تواند حس و درک صحیحی از شرایط را در جامعه تقویت کند که از نظر روحی و روانی مردم را مهیای اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی می سازد،پس در این راستا به نظر می رسد یکی از وظایف ناجا جدیت و سیاستگذاری در مقوله تکریم ارباب رجوع است.

پیش بینی اصولی و پیشگیری همراه با نیاز سنجی، آموزش همگانی و بهره مندی از ظرفیت مشاوره های اجتماعیو رسانه های گروهی نیز می تواند نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی و اقدام و عمل شایسته برای اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

بخشی از ماموریت های پلیس نیز مانند مبارزه با قاچاق کالا ، نظارت دقیق بر اماکن عمومی و صنفی و این دست اقدام ها ارتباط مستقیم با تحقق شعار اقتصاد مقاومتی دارند.

هر یک از کارکنان پلیس می توانند با نوع رفتار ، عملکرد و حضور موثر خود در جامعه اطمینان خاطر و آرامشی را به مردم بدهند که آنها را از دغدغه های امنیتی رها ساخته و آماده اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی سازد و این مسئولیتی بزرگ و حیاتی در تحقق فرمان رهبر فرزنه انقلاب اسلامی و ییشوای مسلمانان جهان (مدظله العالی) است.

البته فرماندهان دلسوز این نیروی خدمتگزار نیز با سیاستگذاری اصولی ،تجمیع برخی جلسات، خودداری از مراسم تودیع و معارفه هایی که وقت و قسمتی از توان فکری افراد را درگیر خود می کند،وقت شناسی وتاکید بر حضور به موقع در مراسم و جلسات و مراسم ، پرهیز از تعارفات تکراری سازمانی ، استفاده از فن آوری های پیشرفته و دیجیتال برای برگزاری دوره های آموزشی و کارگاهی به جای فراخوانی کارکنان در مرکزکشور، اطلاع رسانی شفاف و دقیق به مردم ،توجه روحی و عاطفی به کارکنان و تقویت اعتماد به نفس در نیروهای که می خواهند مجری اقدام و عمل برای اقتصادمقاومتی باشند،حفظ و پاسداشت سرمایه های اجتماعی و سرمایه گذاری درست در پیشبرد اهداف مورد نظرو از همه مهم تر احساس مسئولیت فردی با تقویت روحیه ایمانی در کارکنان می تواند نقش موثری برای تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

نیروی انتظامی همچون گذشته ، با اقتدار در پاسداری از حریم ولایت و اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا به پیش خواهد رفت و افتخار دیگری در این مسیر کسب خواهد کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *