ترویج اباحه گری، نقشه جدید دشمن برای مقابله با حجاب

تحقیقات و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که امروزه دشمن با ترویج اباحه گری در جامعه اسلامی ما به دنبال عملی کردن نقشه جدید خود برای مقابله با حجاب و عفاف است.

مقدمه

آن‌چه که در سالیان اخیر دو حوزه‌ی احکام و اخلاق را، خاصه در میان جوانان مورد هدف قرار داده و به آن‌ها آسیب جدی رسانده آفت اباحه‌گری است. اباحه‌گری، به‌نوعی جهان‌بینی اشاره دارد که در پی مردود شمردن و انکار هرگونه اصول اخلاقی و موازین شرعی است و بر اساس آن سهل‌انگاری در هر کاری مجاز شمرده می‌شود. علل و عوامل بسیاری را در بی‌اعتقادی و یا بی‌اعتنایی به دین و ارزش‌های اخلاقی مؤثر دانسته و برشمرده‌اند .

مفهوم‌شناسی اباحه‌گری

اباحه، در لغت به‌معنای حلال دانستن، جایز شمردن، نداشتن اعتقاد به وجود تکلیف و رواداشتن ارتکاب محرمات است. اباحی‌گری یعنی این‌که شخص، به‌رغم برخورداری از ایمان و خداباوری در حوزه‌ی عمل، به لوازم دین‌داری پای‌بندی از خود نشان نمی‌دهد. اباحه‌گری، در جامع‌ترین تعریف، به‌معنای افزایش دامنه‌ی مباحات برای رفتارها و کاهش دایره‌ی واجبات، محرّمات، مکروهات و مستحاب است. بنابراین، براساس تعاریف پیش‌گفته، اباحه‌گری را می‌توان در دو بعد ارزیابی کرد:

اعتقاد: در این بعد، شخص بر این باور است که انجام همه یا بخشی از محرمات الهی جایز است.

عمل : در این بعد، ممکن است شخص واقعاً معتقد به انجام وظایف دینی و ترک محرمات باشد، امّا در مقام عمل، به‌دلایلی دچار لاقیدی و لاابالی‌گری است.

بنابراین، اباحی‌گری به دو صورت انجام محرمات و ترک واجبات گاه مختص زنان، گاه ویژه‌ی مردان و گاه به‌صورت مشترک میان هر دو جنس، به شرح ذیل قابل ذکر است:

* عدم اهتمام به اقامه‌ی نمازهای واجب، بی‌اعتنایی به روزه‌های ماه مبارک رمضان، عدم اعتقاد به پرداخت خمس و زکات و غیره.

* مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر در مهمانی‌های خانوادگی؛

* استفاده از گردن‌بند، ساعت و انگشتر طلا توسط پسران و مردان؛

* استماع انواع موسیقی‌های زننده توسط نسل جوان؛

* اختلاط زن و مرد و دختر و پسر در مجالس عروسی؛

* عدم رعایت عفاف و حجاب در معاشرت‌های خانوادگی از سوی دختران و زنان و همچنین به هنگام حضور در اجتماع؛

* عدم رعایت شئونات شرعی و اخلاقی در روابط زن و مرد و دختر و پسر نامحرم.

تاثیر اباحه گری بر جامعه

این پدیده در حوزه فردی موجب می‌گردد تا آدمی وظایفی را که در برابر خود و خداوند دارد، ادا نکند و حرام را مباح شمارد و راه بی‌قیدی در پیش گیرد.زیان‌های اباحی‌گری در حوزه اجتماعی نمودی بیش‌تر دارد و شخص با مباح شمردن نبایدهای اجتماعی دست به هر کاری که پسند دل است، می‌آلاید و هنجارهای زندگی جمعی را نادیده می‌انگارد.

طرفداران اباحی‌گری معتقدند که اباحه، همانا عدم منع عقلی و شرعی از فعل یا ترک فعل است. در این مشرب فکری، اباحه به همه منهیات راه می‌یابد و تنها تعیین کننده منهیات و مکروهات و اصول اخلاقی و ارزش‌ها نه شرع مقدس بلکه عقل عملی و شرایط اجتماعی است و شرع مقدس در این میان سهمی ندارد.اباحه‌گران قلمرو این اندیشه را به حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی می‌گسترانند و حدود الهی را کنار می‌گذارند و همه چیز را در دایره مباحات می‌گنجانند و در پی بیش‌ترین حدّ آزادی برای انسان‌اند.

اباحه گری در حوزه حجاب و عفاف نقشه جدید

تحقیقات و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که امروزه دشمن با ترویج اباحه گری در جامعه اسلامی ما به دنبال عملی کردن نقشه جدید خود برای مقابله با حجاب و عفاف است.مسلماً در سایه بدحجابی خانواده از هم پاشیده می‌شود و امنیت اجتماع به هم می‌خورد. بی قیدی، بی بندوباری و انحطاط فکری و اعتقادی در جامعه شیوع پیدا کرده و کم کم باعث می شود که یک ملت تحت سلطه فرهنگی غرب در آید و نیازمند است تا در این باره مراکز علمی و دینی هوشیار بوده و نسبت به شیوع پدیده اباحه گری در جامعه حساس باشند. باید به شبهات دینی و اعتقادی جوانان پاسخ گفته شود و هرچه زودتر جلوی این حربه دشمن برای به انحطاط کشیدن جوانان این مرزو بوم را گرفت.

ترویج بد‌حجابی از جمله برنامه های جدی دشمن در مقابله با انقلاب اسلامی است، و لذا باید در برابر این هجمه جدی و برنامه ریزی شده، با برنامه و هماهنگ دست به عملیات زد.

برای ترویج حجاب و رفع مشکل بدحجابی و بی حجابی باید از همه‌ی ابزارهای موجود، اعم از قانونی، انتظامی، آموزشی و فرهنگی بهره گرفت. نگاه تک بعدی و غالبا پلیسی در این زمینه نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت. برای رسیدن به افق مطلوب انقلاب اسلامی در موضوع حجاب، باید همه ابزارها و ظرفیت ها را به کار گرفت و با برنامه ای منظم، علمی و هماهنگ به دنبال تحقق فضای مناسب حجاب و پوشش در جامعه بود.حرکت های تکی و انفرادی، رفتارهای تک بعدی و بی توجه به دیگر ابعاد مختلف این پدیده اجتماعی، نتیجه ای جز آنچه که امروز در خیابان ها دیده می شود، نخواهد داشت.

منبع :

مقاله اباحه گری آفت دین داری ، نصیری ، علی ۱۳۸۵

سایت ویکی فقه ، دانشنامه حوزوی

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مقاله اباحه گری و عوامل فراملی ، نریمانی ، سعید ۱۳۹۲

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *