ترويج اباحه گري، نقشه جديد دشمن براي مقابله با حجاب

تحقيقات و بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد كه امروزه دشمن با ترويج اباحه گري در جامعه اسلامي ما به دنبال عملي كردن نقشه جديد خود براي مقابله با حجاب و عفاف است.

مقدمه

آن‌چه که در ساليان اخير دو حوزه‌ي احکام و اخلاق را، خاصه در ميان جوانان مورد هدف قرار داده و به آن‌ها آسيب جدي رسانده آفت اباحه‌گري است. اباحه‌گري، به‌نوعي جهان‌بيني اشاره دارد که در پي مردود شمردن و انکار هرگونه اصول اخلاقي و موازين شرعي است و بر اساس آن سهل‌انگاري در هر کاري مجاز شمرده مي‌شود. علل و عوامل بسياري را در بي‌اعتقادي و يا بي‌اعتنايي به دين و ارزش‌هاي اخلاقي مؤثر دانسته و برشمرده‌اند .

مفهوم‌شناسي اباحه‌گري

اباحه، در لغت به‌معناي حلال دانستن، جايز شمردن، نداشتن اعتقاد به وجود تکليف و رواداشتن ارتکاب محرمات است. اباحي‌گري يعني اين‌که شخص، به‌رغم برخورداري از ايمان و خداباوري در حوزه‌ي عمل، به لوازم دين‌داري پاي‌بندي از خود نشان نمي‌دهد. اباحه‌گري، در جامع‌ترين تعريف، به‌معناي افزايش دامنه‌ي مباحات براي رفتارها و کاهش دايره‌ي واجبات، محرّمات، مکروهات و مستحاب است. بنابراين، براساس تعاريف پيش‌گفته، اباحه‌گري را مي‌توان در دو بعد ارزيابي کرد:

اعتقاد: در اين بعد، شخص بر اين باور است که انجام همه يا بخشي از محرمات الهي جايز است.

عمل : در اين بعد، ممکن است شخص واقعاً معتقد به انجام وظايف ديني و ترک محرمات باشد، امّا در مقام عمل، به‌دلايلي دچار لاقيدي و لاابالي‌گري است.

بنابراين، اباحي‌گري به دو صورت انجام محرمات و ترک واجبات گاه مختص زنان، گاه ويژه‌ي مردان و گاه به‌صورت مشترک ميان هر دو جنس، به شرح ذيل قابل ذکر است:

* عدم اهتمام به اقامه‌ي نمازهاي واجب، بي‌اعتنايي به روزه‌هاي ماه مبارک رمضان، عدم اعتقاد به پرداخت خمس و زکات و غيره.

* مصرف مشروبات الکلي و استعمال مواد مخدر در مهماني‌هاي خانوادگي؛

* استفاده از گردن‌بند، ساعت و انگشتر طلا توسط پسران و مردان؛

* استماع انواع موسيقي‌هاي زننده توسط نسل جوان؛

* اختلاط زن و مرد و دختر و پسر در مجالس عروسي؛

* عدم رعايت عفاف و حجاب در معاشرت‌هاي خانوادگي از سوي دختران و زنان و همچنين به هنگام حضور در اجتماع؛

* عدم رعايت شئونات شرعي و اخلاقي در روابط زن و مرد و دختر و پسر نامحرم.

تاثير اباحه گري بر جامعه

اين پديده در حوزه فردي موجب مي‌گردد تا آدمي وظايفي را که در برابر خود و خداوند دارد، ادا نکند و حرام را مباح شمارد و راه بي‌قيدي در پيش گيرد.زيان‌هاي اباحي‌گري در حوزه اجتماعي نمودي بيش‌تر دارد و شخص با مباح شمردن نبايدهاي اجتماعي دست به هر کاري که پسند دل است، مي‌آلايد و هنجارهاي زندگي جمعي را ناديده مي‌انگارد.

طرفداران اباحي‌گري معتقدند که اباحه، همانا عدم منع عقلي و شرعي از فعل يا ترک فعل است. در اين مشرب فکري، اباحه به همه منهيات راه مي‌يابد و تنها تعيين کننده منهيات و مکروهات و اصول اخلاقي و ارزش‌ها نه شرع مقدس بلکه عقل عملي و شرايط اجتماعي است و شرع مقدس در اين ميان سهمي ندارد.اباحه‌گران قلمرو اين انديشه را به حوزه‌هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و حتي اقتصادي مي‌گسترانند و حدود الهي را کنار مي‌گذارند و همه چيز را در دايره مباحات مي‌گنجانند و در پي بيش‌ترين حدّ آزادي براي انسان‌اند.

اباحه گري در حوزه حجاب و عفاف نقشه جديد

تحقيقات و بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد كه امروزه دشمن با ترويج اباحه گري در جامعه اسلامي ما به دنبال عملي كردن نقشه جديد خود براي مقابله با حجاب و عفاف است.مسلماً در سايه بدحجابي خانواده از هم پاشيده مي‌شود و امنيت اجتماع به هم مي‌خورد. بي قيدي، بي بندوباري و انحطاط فكري و اعتقادي در جامعه شيوع پيدا كرده و كم كم باعث مي شود كه يك ملت تحت سلطه فرهنگي غرب در آيد و نيازمند است تا در اين باره مراكز علمي و ديني هوشيار بوده و نسبت به شيوع پديده اباحه گري در جامعه حساس باشند. بايد به شبهات ديني و اعتقادي جوانان پاسخ گفته شود و هرچه زودتر جلوي اين حربه دشمن براي به انحطاط كشيدن جوانان اين مرزو بوم را گرفت.

ترويج بد‌حجابي از جمله برنامه هاي جدي دشمن در مقابله با انقلاب اسلامي است، و لذا بايد در برابر اين هجمه جدي و برنامه ريزي شده، با برنامه و هماهنگ دست به عمليات زد.

براي ترويج حجاب و رفع مشکل بدحجابي و بي حجابي بايد از همه‌ي ابزارهاي موجود، اعم از قانوني، انتظامي، آموزشي و فرهنگي بهره گرفت. نگاه تک بعدي و غالبا پليسي در اين زمينه نتيجه اي جز شکست نخواهد داشت. براي رسيدن به افق مطلوب انقلاب اسلامي در موضوع حجاب، بايد همه ابزارها و ظرفيت ها را به کار گرفت و با برنامه اي منظم، علمي و هماهنگ به دنبال تحقق فضاي مناسب حجاب و پوشش در جامعه بود.حرکت هاي تکي و انفرادي، رفتارهاي تک بعدي و بي توجه به ديگر ابعاد مختلف اين پديده اجتماعي، نتيجه اي جز آنچه که امروز در خيابان ها ديده مي شود، نخواهد داشت.

منبع :

مقاله اباحه گري آفت دين داري ، نصيري ، علي 1385

سايت ويكي فقه ، دانشنامه حوزوي

پايگاه اطلاع رساني حوزه

مقاله اباحه گري و عوامل فراملي ، نريماني ، سعيد 1392

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *