هشدار جدی؛ زیبایی زنان ایرانی که قربانی مواد آرایشی قاچاق می‌شود

مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق،علاوه بر اثرات مخرب اقتصادی،پیامدهای زیانباری را در حوزه سلامت و بهداشت نیز در پی دارد.

به گزارش سادس به نقل ازخبرگزاری تسنیم،رتبه هفتم ایران در مصرف لوازم آرایشی،موید ضریب تمایل به استفاده از این محصولات است.

پیش از این نیز در لابه لای سخنرانی های مسئولان و گزارشات و مقالات،به مصرف بالای لوازم آرایشی در ایران اشاراتی شده بود.

بطور طبیعی هر آنچه تقاضا بالا رود،میزان عرضه هم افزایش خواهد یافت،همین موضوع باعث شده تا قاچاق محصولات و اقلام مرتبط با آرایش و پیرایش به ایران به میزان شدیدی در سال های اخیر تشدید شود.

چندی پیش از قول سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،آماری منتشر شد که موید دامنه وسیع محصولات آرایشی در کشور است.

بر اساس اعداد و ارقام منتشر شده،۳۵۰ میلیون دلار از بازار محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران،از محل تولیدات داخلی است و به همین میزان نیز واردات رسمی تامین کننده بخشی از تقاضای بازار است،حال آنکه قریب به یک میلیارد دلار سهم محصولات آرایشی و بهداشتی است که بصورت قاچاق وارد کشور می شود.

مدتی پیش طرح مبارزه با قاچاق کالا در کوچه مروی تهران عملیاتی و اجرایی شد که بنا به اظهار نظر مسئولان نقش بسزایی را در جمع آوری کالاهای قاچاقِ حوزه بهداشتی و آرایشی از فروشگاه های توزیع کننده در این محدوده ایفا کرده است.

کوچه مروی یکی از مراکز اصلی توزیع و فروش محصولات و لوازم آرایشی به شمار می رود که بدون تردید محدودیت عرضه می تواند،انگیزه ورود چنین محصولاتی را با کاهش هر چه بیشتر همراه سازد.

البته اطلاع رسانی که پیش از اجرای طرح انجام شد نیز محل بحث و انتقاداتی بود که به اعتقاد مسئولان،پرونده سازی و برخورد در اولویت دستگاه های متولی نبوده،بلکه هدف اصلی از اجرای طرح، پاک سازی محل از وجود کالاها و محصولات آرایشی قاچاق متمرکز بوده است.

به هر ترتیب احتمال کاهش واردات محصولات قاچاق بعد از اجرای این طرح دور از ذهن نیست،اما همچنان وجود محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در برخی از فروشگاه ها و مراکز توزیع در اقصی نقاط کشور با شدت و ضعف هایی به چشم می خورد و قطعا نمی توان انتظار داشت تمامی محصولات قاچاق از بازار در بازه زمانی کوتاه مدت جمع آوری شود.

بررسی های میدانی خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ،از تشدید محدودیت های در تهیه برخی از اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق است و ظاهرا برخی از محصولاتی که در مراکز توزیع بصورت قاچاق به فروش رفته، جایگزین سازی آن با دشواری های  روبرو است که این امر موید عزم جدی مسئولان و دستگاه های ذیربط در برخورد با قاچاق کالا و محصولات غیر مجاز خارجی است.

علیرغم چنین محدودیت هایی،همچنان بازار از وجود محصولات قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی پاک نشده و لازمه تحقق چنین توفیقی،آگاه سازی عمومی مردم و مصرف کنندگان است که باید نسبت به آن توجه مضاعفی لحاظ شود.

متاسفانه همچنان کم نیستند افرادی که گمان می کنند محصولات خارجی وارداتی قاچاق با قیمت ارزان،هیچگونه عارضه و تبعات و پیامدهای مخربی برای سلامت جسم انسان در پی نخواهد داشت.

افرادی که بعضا از طبقات تحصیلکرده و فرهیخته جامعه نیز به شمار می روند و بدون توجه به پیامدهای مخرب محصولات آرایشی قاچاق بر اقتصاد کشور،نسبت به سلامتی خویش و مخاطرات این محصولات نیز سهل انگاری می کنند.

* چین،مبداء اصلی ورود محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق

مصطفی نذر پرور،یکی از فعالان حوزه توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به تاثیرات مخرب محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق بر اقتصاد کشور و حوزه سلامت عمومی ،عنوان کرد:حجم محصولات قاچاق در عرصه آرایشی و بهداشتی بسیار بالا است که به واقع با اصلاح وضع موجود و بسته شدن مسیر تبادلات و مبادلات غیر قانونی و قاچاق فرصت های شغلی متعدد و متکثری برای جامعه ایجاد خواهد شد که بخش قابل توجهی از جویندگان کار قادر خواهند بود با فعالیت در این عرصه،از موهبت اشتغال برخوردار شوند.

وی افزود:خوشبختانه با محدودیت هایی که اخیرا لحاظ شده و بعد از طرح مقابله با محصولات قاچاق در کوچه مروی،حجم پراکندگی محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار مقداری کاهش یافته است.

این فعال حوزه توزیع در محصولات آرایشی و بهداشتی عنوان کرد:اگر چه تمرکز اصلی این طرح در گام نخست به نقطه و حوزه تعریف شده خاصی همچون کوچه مروی متمرکز بود،اما نباید از نظر دور داشت که به هر حال این محدوده به عنوان یکی از مراکز اصلی توزیع چنین محصولاتی محسوب می شود که اجرای چنین طرح هایی،بعد از مدتی دامنه و گستره وسیع تری از این منطقه را در بر می گیرد که حتی اثرات آن در برخی از شهرستان های استان تهران نیز محسوس و برجسته بوده است.

وی عنوان کرد:البته نباید از نظر دور داشت که موفقیت هر چه بیشتر در برخورد و مقابله با محصولات قاچاق،مستلزم نظارت دقیق در مبادی ورودی کشور نیز خواهد بود.

نذر پرور با اشاره به کشور چین به عنوان مبداء اصلی واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور گفت:استمرار چنین طرح هایی از الزامات دیگری است که باید به آن توجه شود،زیرا شنیده ها حاکی از انبار و دپوی برخی از محصولات قاچاق توسط فعالان و سود جویان این عرصه است.

اشاره به کشور چین به عنوان اصلی ترین کانون صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی به ایران،از مواردی است که چندی پیش حمید مقیمی،دبیر انجمن وارد کنندگان فرآورده های بهداشتی و درمانی نیز بر آن تاکید داشت.

به اعتقاد وی بعد از چین،محصولات کشورهای اروپایی از طریق مبادی همچون مرز ایران با دوبی،کردستان و پاکستان وارد این مرز وبو م می شود.

*وقتی ترکیبات سمی خطرناک،سلامت دوستداران زیبایی را تهدید می کند

واردات محصولات قاچاق و اثرات مخرب آن بر اقتصاد،یک روی سکه است و روی دیگرِ آن که به مخاطراتی معطوف می شود که سلامتی انسان و افراد استفاده کننده از این محصولات را بعد از مدتی به چالش می کشد.

رجبعلی فرجیان،از اعضای اتحادیه آرایشی و بهداشتی یکی از شهرستان های استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:محصولات تقلبی و جعلی بسیار در سطح بازار عرضه می شود که سلامت آن زیر سئوال است.

وی افزود:متاسفانه بعضا محصولات تقلبی و درجه سه و چهار،با برچسب های محصولات برند مزین می شوند و در سطح بازار عرضه می شوند.

فرجیان گفت:این محصولات،معضلات و چالش های جدی برای سلامتِ افراد مصرف کننده چنین محصولاتی در پی خواهد داشت و کم نبوده اند افرادی که با انگیزه زیبایی،با آسیب های جدی مواجه شده اند و به واقع سلامت خود را با زیبایی مقطعی و کوتاه مدت معاوضه کرده اند.

وی در خاتمه یاد آور شد:شرایط غیر استاندارد و نگهداری این محصولات از دیگر نارسایی ها و معضلاتی است که به اعتقاد کارشناسان بعد از مدتی،می تواند به عاملی برای تشدید عوارض و تبعات مخرب این محصولات مبدل شود.

با چنین اوصافی،می طلبد متقاضیان خرید محصولات و لوازم آرایش و بهداشتی که بر  اساس آمار موجود، در ایران تعداد آنها معدود و اندک نیز به نظر نمی رسد، نسبت به اجتناب از خرید محصولات خارجی قاچاق عزم جدی خویش را جزم کنند،در غیراینصورت نه تنها تبعات مخرب اقتصادی،بلکه به مخاطره افتادن سلامت جسمانی از دیگر تهدیدهایی است که می تواند به پیامدهای جبران ناپذیر و غیر قابل پیش بینی برای چنین اقشاری منتهی شود.

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *