تشریح روز شمار هفته ناجا/ ایستادگی پلیس تا پای جان برای افزایش رضایتمندی مردم/ کاهش ۲۴ درصدی نزاع و درگیری

سخنگوی نیروی انتظامی ضمن تشریح روز شمار هفته ناجا، این ایام را فرصتی برای ارائه خدمات مضاعف به مردم معرفی کرد.

به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری پلیس؛ سردار دکتر «سعید منتظر المهدی» با بیان این که هفته ناجا فرصتی است برای ارائه خدمات مطلوب و شایسته تر به مردم عزیزمان، گفت: پلیس تلاش می کند تا با برقراری ارتباط، ایجاد اعتماد و جلب و مشارکت، از ظرفیت بیکران سرمایه های اجتماعی در جهت پیشبرد اهداف پلیس به منظور استقرار نظم و افزایش احساس امنیت استفاده نماید.

“همه با هم برای امنیت و آرامش”، شعار هفته ناجا

وی با اعلام شعار هفته ناجا با عنوان “همه با هم برای امنیت و آرامش”؛ گفت: این شعار نه برای یک روز و یک هفته، بلکه نقشه راهی است برای ماموریت های یک ساله پلیس.

به گفته وی، پیام اصلی این شعار این است «امنیت پایدار در سایه تعامل همه جانبه و مشارکت همه اقشار و نهاد ها و سازمان ها محقق می گردد.»

سردار منتظر المهدی با یادآوری این مطلب که امروزه روز، دیگر امنیت در دنیا صرفا پلیس محور و دولت محور نیست، گفت: امنیت پایدار زمانی محقق می شود که مردم همگام با دولتمردان و دیگر دستگاه ها و نهاد های سهیم، پا در این عرصه بگذارند و در این آوردگاه هر کسی سهم، نقش و قدر خود را به موقع ایفا کند.

وی با بیان این که امنیت و آرامش دو کلمه طربناک است که دیدن آن کلمات به انسان احساس خوشایندی می دهد، افزود: در واقع امنیت، ” گمشده ای ” است که از دیر باز خواستگاه همگان از ابناء بشر تا ابناء “جنس” بوده و لاجرم اگر امنیت نباشد، شادی و آرامش از جوامع رخت بر می بندد و زندگی معنا پیدا نمی کند.

سخنگوی ناجا با تقسیم بندی مقوله امنیت به دو منظر اجتماعی و عمومی، گفت: امنیت اجتماعی در واقع بر پایه هنجار ها و بر گرفته از ارزشها و بر مدار رفتار مردم و اساسا جنس آن “وفاق” است. در واقع مردم، پاسبانان و نگاهبانان این عرصه هستند و خرد جمعی و فرهنگ اجتماعی متضمن آن است و عدول از آن مجازات ندارد، بلکه بر پایه نظارت اجتماعی، قضاوت اجتماعی و طرد اجتماعی استوار است ؛ امروز روز نیز در دنیا در هر کشوری هنجار هایی پذیرفته شده است که تلاش همگان بر رعایت این هنجار هاست که در غیر این صورت هرج و مرج به وجود آمده و سنگ روی سنگ بند نمی شود.

این مقام ارشد انتظامی، “شق” دیگر امنیت را ” امنیت عمومی” دانست و گفت: اصولا جنس آن “توافقی ” و بر گرفته از قانون است و آن چه را قانونگذار توافق می کند به منزله قانون، رعایتش الزامی است و عدول از آن مجازات دارد و بازیگران اصلی آن حوزه، مسئولان حاکمیتی و پلیس می باشند و پلیس با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود و مشارکت مردم به عنوان اصلی ترین مولفه در سرمایه اجتماعی، امنیت را در جامعه جاری و ساری و آرامش و آسایش را به ارمغان می آورد.

تشریح روز شمار هفته ناجا

وی خاطر نشان کرد: به معنای واقع کلمه ، هفته پلیس از روز جمعه نهم مهر ماه با طنین دعای ندبه و با حضور کارکنان پلیس در میعاد گاه عاشقان “نماز جمعه” و سخنرانی فرماندهان در خطبه های پیش از نماز در سراسر کشور آغاز می شود و نیز در تهران فرمانده نیروی انتظامی سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه هستند.

به گفته وی، روز شنبه نیز با برگزاری صبحگاه مشترک در سراسر کشور، برنامه های هفته ناجا شروع و این برنامه ها با حضور مسئولان لشکری و کشوری و با رژه یگان های منتخب پلیس ادامه پیدا می کند و همزمان ارتباط مستقیم شبکه یک و شبکه خبر با حضور دبیر ستاد هفته ناجا در استودیو و … برقرار خواهد شد.

معاون اجتماعی ناجا گفت: رئیس پلیس کشور در ساعات پایانی شنبه در قاب نگاه مردم در برنامه نگاه یک به منظور ارائه گزارش عملکرد از اقدامات یک ساله پلیس قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، هر روز از هفته ناجا با یک عنوان نام گذاری شده و هر روز برنامه های مختلف و متفاوتی ارائه خواهد شد.

تجمع همیاران پلیس در همایش طلایه داران نظم و امنیت در استادیوم آزادی با حضور فرمانده ناجا، دیدار سفرا و کارداران کشورهای مختلف، سرکشی از مرز های کشور، تجلیل از جمعی از خانواده های شهدا، تجلیل از پیشکسوتان و فرماندهان اسبق ناجا، حضور بر مزار شهدا و همچنین حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) و تجدید میثاق و عهد با آرمان های بلند بنیانگذار انقلاب اسلامی و ادای احترام به روح بلند و ملکوتی شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدائ مدافع حرم و البته شهدای مدافع حریم نظم و امنیت، از دیگر برنامه های این هفته است که سخنگوی ناجا به آن اشاره کرد.

این مقام ارشد انتظامی با یادآوری این مطلب که پلیس برای استقرار نظم ، ایجاد و بسط امنیت، تاکنون بیش از ۱۲ هزار شهید تقدیم،نموده است، گفت: برای اعتلای ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رضایت هر چه بیشتر مردم ، پلیس تا پای جان ایستاده و می ایستد.

منتظر المهدی در ادامه با اعلام این که خوشبختانه در ۶ ماهه نخست سال جاری با کاهش ۳ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی علیرغم افزایش ۳۳درصدی شماره گذاری وسایل نقلیه و افزوده شدن به ناوگان خودروهای کشور مواجه بوده ایم، گفت: طی این مدت، ۱۸۹ نفر کمتر در حوادث جان باختند که البته یک نفر آن هم زیاد است.

وی با تاکید بر این که در نیمسال اول حدود ۹۴۸ هزار و ۹۲۵ وسیله نقلیه شماره گذاری شده و ناوگان خودروهای کشور به ۲۸ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۱۷۷ رسیده است، افزود: از این میان، حدود ۱۰ میلیون و ۸۵۳ هزار دستگاه موتورسیکلت است.

با موافقت فرمانده ناجا: ترخیص خودروهای توقیفی به جز شکایتی ها از فردا

معاون اجتماعی ناجا در این بخش تاکید کرد: با موافقت فرمانده ناجا از فردا به مدت ۱۰ روز، کلیه وسایل نقلیه توقیفی در پارکینگ ها که شکایت قضایی نداشته باشند، قابل ترخیص می باشند؛ صاحبان این خودروها می توانند به ستادهای ترخیص در سراسر کشور مراجعه نمایند.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: ۳۹ درصد عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی؛ ۲۲ درصد عدم رعایت حق تقدم و ۲۰ درصد تخطی از سرعت مطمئنه در جاده ها، از علل اصلی تصادفات منجر به فوت بوده است.

کسب رتبه سوم جهانی پلیس راهور در دوازدهمین کنفرانس پیشگیری از مصدومیت ها و ارتقاء ایمنی

سخنگوی ناجا در ادامه از کسب رتبه سوم جهانی پلیس راهور در دوازدهمین کنفرانس پیشگیری از مصدومیت ها و ارتقاء ایمنی که توسط WHO ( سازمان بهداشت جهانی) برگزار شده بود، خبر داد و گفت: این کنفرانس در بین ۱۳۳ کشور و با حضور ۱۲۰۰ اندیشمند و محقق برگزار شد و کشورهای سوئد و فنلاند رتبه های اول و دوم را به دست آوردند.

کشف ۸۰ درصدی سرقت از بانک ها

سردار منتظر المهدی از کاهش ۴ درصدی کل سرقت ها در نیمسال نخست ۹۵ خبر داد و گفت: در این اثناء، شاهد کاهش ۲۰ درصدی سرقت از بانک ها بودیم، به طوریکه از ۲۱ مورد سرقت حدود ۸۰ درصد آن( ۱۶ مورد) کشف و سارقان نیز شناسایی و دستگیر شدند.

سخنگوی ناجا ادامه داد: این کاهش ۲۰ درصدی در سایه تعامل خوب بانک ها با پلیس پیشگیری، رعایت اصول ایمنی و حفاظتی و توصیه های پلیسی انجام شد که البته بیشترین همکاری توسط بانک های خصوصی صورت پذیرفت.

وی افزود: در ۶ ماهه گذشته شاهد افزایش ۲ درصدی سرقت خودرو بودیم که البته بیش از ۹۰ درصد خودروهای سرقتی کشف شده است؛ بیشترین سرقت مختص پراید با ۷۱ درصد بوده است.

منتظر المهدی با بیان این که از کل سرقت های انجام شده ۳۹ درصد سرقت های مهم و از این بین، سرقت منزل بیشترین فراوانی را داشته است، گفت: ۶۱درصد، سرقتهای خرد بوده که کیف قاپی با ۲۱ درصد افزایش، در جایگاه نخست قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در شش ماه اول، شاهد کاهش ۲۴ درصدی نزاع و درگیری نیز بوده ایم.

به گفته سخنگوی ناجا، تمرکز بر روی باندهای بزرگ و سازمان یافته و کالاهای حجمی بزرگ در دستور کار قرارگاه مقابله با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی قرار دارد که در این مدت نیز شاهد افزایش ۳۴ درصدی ارزش ریالی کشفیات قاچاق بوده ایم.

مرگ یک نفر، هر سه ساعت بر اثر سوء مصرف موادمخدر

این مقام ارشد انتظامی ضمن ابراز تاسف از این که به ازای هر ۳ ساعت، یک نفر بر اثر سوء مصرف مواد جان خود را از دست می دهد و این عدد در ماه به ۲۴۰ نفر و در سال به دو هزار و ۸۸۰ نفر می رسد، تاکید کرد: بایستی در این خصوص چاره ای نو اندیشید تا به جامعه آماری معتادین افزوده نشود و این مهم جز با مداخله موثر خانواده ها و مراجع آموزشی در سایه مشارکت دیگر سازمان های مسئول و پلیس به وقوع نمی پیوندد.

وی از افزایش ۱۳ درصدی کشفیات موادمخدر در ۶ ماهه نخست امسال خبرداد و گفت: بیشترین کشفیات مربوط به مرفین با ۱۲۴ درصد افزایش در کشف بوده و پس از آن تریاک در رتبه بعدی قرار دارد؛ همچنین شاهد افزایش ۱۰ درصدی دستگیرشدگان در این حوزه بوده ایم.

مصالحه بیش از ۷۲ درصدی پرونده های ارجاعی به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا

سخنگوی ناجا با بیان اینکه خوشبختانه با کاهش ۸ درصدی تشکیل پرونده های جرائم و وقایع روبرو بوده ایم، گفت: از ۲۱۵ هزار پرونده ای که به مرکز مشاوره و معاونت اجتماعی ناجا ارجاع شد بیش از ۷۲ درصد صلح و بیشترین شکایتها مسائل خانوادگی و نزاع و درگیری بوده است.

کلاهبرداری، ۸۱ درصد جرایم فضای مجازی

سردار منتظرالمهدی از افزایش ۴۷ درصدی جرائم رایانه ای در این ۶ماه خبر داد و گفت: بیشترین جرائم در فضای مجازی در حوزه کلاهبرداری با اختصاص سهم ۸۱ درصدی بوده است.

وی یادآور شد: از حدود ۴۶ میلیون کاربر اینترنتی، ۲۹ میلیون آنها در طیف جوانان و نوجوانان و ۶۰ درصد تخلفات در فضای وب و سایتهای به وقوع پیوسته است.

سخنگوی ناجا در پایان گفت:به خانواده های عزیز برای مراقبت بیشتر در خصوص حضور فرزندانشان در فضای بیکران و گمنام مجازی توصیه می کنم و یادمان باشد که آسیب های فضای مجازی یک واقعیت است مثل آسیب های فضای واقعی و فرق آن این است که در فضای مجازی فاصله ها حذف می شود و دسترسی به همه آسیب های دنیا فراهم می گردد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *