تشريح روز شمار هفته ناجا/ ايستادگي پليس تا پاي جان براي افزايش رضايتمندي مردم/ کاهش 24 درصدي نزاع و درگيري

سخنگوي نيروي انتظامي ضمن تشريح روز شمار هفته ناجا، اين ايام را فرصتي براي ارائه خدمات مضاعف به مردم معرفي کرد.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس؛ سردار دکتر «سعيد منتظر المهدي» با بيان اين که هفته ناجا فرصتي است براي ارائه خدمات مطلوب و شايسته تر به مردم عزيزمان، گفت: پليس تلاش مي کند تا با برقراري ارتباط، ايجاد اعتماد و جلب و مشارکت، از ظرفيت بيکران سرمايه هاي اجتماعي در جهت پيشبرد اهداف پليس به منظور استقرار نظم و افزايش احساس امنيت استفاده نمايد.

“همه با هم براي امنيت و آرامش”، شعار هفته ناجا

وي با اعلام شعار هفته ناجا با عنوان “همه با هم براي امنيت و آرامش”؛ گفت: اين شعار نه براي يک روز و يک هفته، بلکه نقشه راهي است براي ماموريت هاي يک ساله پليس.

به گفته وي، پيام اصلي اين شعار اين است «امنيت پايدار در سايه تعامل همه جانبه و مشارکت همه اقشار و نهاد ها و سازمان ها محقق مي گردد.»

سردار منتظر المهدي با يادآوري اين مطلب که امروزه روز، ديگر امنيت در دنيا صرفا پليس محور و دولت محور نيست، گفت: امنيت پايدار زماني محقق مي شود که مردم همگام با دولتمردان و ديگر دستگاه ها و نهاد هاي سهيم، پا در اين عرصه بگذارند و در اين آوردگاه هر کسي سهم، نقش و قدر خود را به موقع ايفا کند.

وي با بيان اين که امنيت و آرامش دو کلمه طربناک است که ديدن آن کلمات به انسان احساس خوشايندي مي دهد، افزود: در واقع امنيت، ” گمشده اي ” است که از دير باز خواستگاه همگان از ابناء بشر تا ابناء “جنس” بوده و لاجرم اگر امنيت نباشد، شادي و آرامش از جوامع رخت بر مي بندد و زندگي معنا پيدا نمي کند.

سخنگوي ناجا با تقسيم بندي مقوله امنيت به دو منظر اجتماعي و عمومي، گفت: امنيت اجتماعي در واقع بر پايه هنجار ها و بر گرفته از ارزشها و بر مدار رفتار مردم و اساسا جنس آن “وفاق” است. در واقع مردم، پاسبانان و نگاهبانان اين عرصه هستند و خرد جمعي و فرهنگ اجتماعي متضمن آن است و عدول از آن مجازات ندارد، بلکه بر پايه نظارت اجتماعي، قضاوت اجتماعي و طرد اجتماعي استوار است ؛ امروز روز نيز در دنيا در هر کشوري هنجار هايي پذيرفته شده است که تلاش همگان بر رعايت اين هنجار هاست که در غير اين صورت هرج و مرج به وجود آمده و سنگ روي سنگ بند نمي شود.

اين مقام ارشد انتظامي، “شق” ديگر امنيت را ” امنيت عمومي” دانست و گفت: اصولا جنس آن “توافقي ” و بر گرفته از قانون است و آن چه را قانونگذار توافق مي کند به منزله قانون، رعايتش الزامي است و عدول از آن مجازات دارد و بازيگران اصلي آن حوزه، مسئولان حاکميتي و پليس مي باشند و پليس با استفاده از تمامي ظرفيت هاي موجود و مشارکت مردم به عنوان اصلي ترين مولفه در سرمايه اجتماعي، امنيت را در جامعه جاري و ساري و آرامش و آسايش را به ارمغان مي آورد.

تشريح روز شمار هفته ناجا

وي خاطر نشان کرد: به معناي واقع کلمه ، هفته پليس از روز جمعه نهم مهر ماه با طنين دعاي ندبه و با حضور کارکنان پليس در ميعاد گاه عاشقان “نماز جمعه” و سخنراني فرماندهان در خطبه هاي پيش از نماز در سراسر کشور آغاز مي شود و نيز در تهران فرمانده نيروي انتظامي سخنران قبل از خطبه هاي نماز جمعه هستند.

به گفته وي، روز شنبه نيز با برگزاري صبحگاه مشترک در سراسر کشور، برنامه هاي هفته ناجا شروع و اين برنامه ها با حضور مسئولان لشکري و کشوري و با رژه يگان هاي منتخب پليس ادامه پيدا مي کند و همزمان ارتباط مستقيم شبکه يک و شبکه خبر با حضور دبير ستاد هفته ناجا در استوديو و … برقرار خواهد شد.

معاون اجتماعي ناجا گفت: رئيس پليس کشور در ساعات پاياني شنبه در قاب نگاه مردم در برنامه نگاه يک به منظور ارائه گزارش عملکرد از اقدامات يک ساله پليس قرار خواهد گرفت.

به گفته وي، هر روز از هفته ناجا با يک عنوان نام گذاري شده و هر روز برنامه هاي مختلف و متفاوتي ارائه خواهد شد.

تجمع همياران پليس در همايش طلايه داران نظم و امنيت در استاديوم آزادي با حضور فرمانده ناجا، ديدار سفرا و کارداران کشورهاي مختلف، سرکشي از مرز هاي کشور، تجليل از جمعي از خانواده هاي شهدا، تجليل از پيشکسوتان و فرماندهان اسبق ناجا، حضور بر مزار شهدا و همچنين حضور در مرقد مطهر امام خميني (ره) و تجديد ميثاق و عهد با آرمان هاي بلند بنيانگذار انقلاب اسلامي و اداي احترام به روح بلند و ملکوتي شهداي هشت سال دفاع مقدس و شهدائ مدافع حرم و البته شهداي مدافع حريم نظم و امنيت، از ديگر برنامه هاي اين هفته است که سخنگوي ناجا به آن اشاره کرد.

اين مقام ارشد انتظامي با يادآوري اين مطلب که پليس براي استقرار نظم ، ايجاد و بسط امنيت، تاکنون بيش از 12 هزار شهيد تقديم،نموده است، گفت: براي اعتلاي ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و رضايت هر چه بيشتر مردم ، پليس تا پاي جان ايستاده و مي ايستد.

منتظر المهدي در ادامه با اعلام اين که خوشبختانه در 6 ماهه نخست سال جاري با کاهش 3 درصدي جانباختگان حوادث رانندگي عليرغم افزايش 33درصدي شماره گذاري وسايل نقليه و افزوده شدن به ناوگان خودروهاي کشور مواجه بوده ايم، گفت: طي اين مدت، 189 نفر کمتر در حوادث جان باختند که البته يک نفر آن هم زياد است.

وي با تاکيد بر اين که در نيمسال اول حدود 948 هزار و 925 وسيله نقليه شماره گذاري شده و ناوگان خودروهاي کشور به 28 ميليون و 935 هزار و 177 رسيده است، افزود: از اين ميان، حدود 10 ميليون و 853 هزار دستگاه موتورسيکلت است.

با موافقت فرمانده ناجا: ترخيص خودروهاي توقيفي به جز شکايتي ها از فردا

معاون اجتماعي ناجا در اين بخش تاکيد کرد: با موافقت فرمانده ناجا از فردا به مدت 10 روز، کليه وسايل نقليه توقيفي در پارکينگ ها که شکايت قضايي نداشته باشند، قابل ترخيص مي باشند؛ صاحبان اين خودروها مي توانند به ستادهاي ترخيص در سراسر کشور مراجعه نمايند.

اين مقام ارشد انتظامي يادآور شد: 39 درصد عدم توجه به جلو و خستگي و خواب آلودگي؛ 22 درصد عدم رعايت حق تقدم و 20 درصد تخطي از سرعت مطمئنه در جاده ها، از علل اصلي تصادفات منجر به فوت بوده است.

کسب رتبه سوم جهاني پليس راهور در دوازدهمين کنفرانس پيشگيري از مصدوميت ها و ارتقاء ايمني

سخنگوي ناجا در ادامه از کسب رتبه سوم جهاني پليس راهور در دوازدهمين کنفرانس پيشگيري از مصدوميت ها و ارتقاء ايمني که توسط WHO ( سازمان بهداشت جهاني) برگزار شده بود، خبر داد و گفت: اين کنفرانس در بين 133 کشور و با حضور 1200 انديشمند و محقق برگزار شد و کشورهاي سوئد و فنلاند رتبه هاي اول و دوم را به دست آوردند.

کشف 80 درصدي سرقت از بانک ها

سردار منتظر المهدي از کاهش 4 درصدي کل سرقت ها در نيمسال نخست 95 خبر داد و گفت: در اين اثناء، شاهد کاهش 20 درصدي سرقت از بانک ها بوديم، به طوريکه از 21 مورد سرقت حدود 80 درصد آن( 16 مورد) کشف و سارقان نيز شناسايي و دستگير شدند.

سخنگوي ناجا ادامه داد: اين کاهش 20 درصدي در سايه تعامل خوب بانک ها با پليس پيشگيري، رعايت اصول ايمني و حفاظتي و توصيه هاي پليسي انجام شد که البته بيشترين همکاري توسط بانک هاي خصوصي صورت پذيرفت.

وي افزود: در 6 ماهه گذشته شاهد افزايش 2 درصدي سرقت خودرو بوديم که البته بيش از 90 درصد خودروهاي سرقتي کشف شده است؛ بيشترين سرقت مختص پرايد با 71 درصد بوده است.

منتظر المهدي با بيان اين که از کل سرقت هاي انجام شده 39 درصد سرقت هاي مهم و از اين بين، سرقت منزل بيشترين فراواني را داشته است، گفت: 61درصد، سرقتهاي خرد بوده که کيف قاپي با 21 درصد افزايش، در جايگاه نخست قرار گرفته است.

وي در ادامه تصريح کرد: در شش ماه اول، شاهد کاهش 24 درصدي نزاع و درگيري نيز بوده ايم.

به گفته سخنگوي ناجا، تمرکز بر روي باندهاي بزرگ و سازمان يافته و کالاهاي حجمي بزرگ در دستور کار قرارگاه مقابله با قاچاق کالا و ارز پليس آگاهي قرار دارد که در اين مدت نيز شاهد افزايش 34 درصدي ارزش ريالي کشفيات قاچاق بوده ايم.

مرگ يک نفر، هر سه ساعت بر اثر سوء مصرف موادمخدر

اين مقام ارشد انتظامي ضمن ابراز تاسف از اين که به ازاي هر 3 ساعت، يک نفر بر اثر سوء مصرف مواد جان خود را از دست مي دهد و اين عدد در ماه به 240 نفر و در سال به دو هزار و 880 نفر مي رسد، تاکيد کرد: بايستي در اين خصوص چاره اي نو انديشيد تا به جامعه آماري معتادين افزوده نشود و اين مهم جز با مداخله موثر خانواده ها و مراجع آموزشي در سايه مشارکت ديگر سازمان هاي مسئول و پليس به وقوع نمي پيوندد.

وي از افزايش 13 درصدي کشفيات موادمخدر در 6 ماهه نخست امسال خبرداد و گفت: بيشترين کشفيات مربوط به مرفين با 124 درصد افزايش در کشف بوده و پس از آن ترياک در رتبه بعدي قرار دارد؛ همچنين شاهد افزايش 10 درصدي دستگيرشدگان در اين حوزه بوده ايم.

مصالحه بيش از 72 درصدي پرونده هاي ارجاعي به مراکز مشاوره و مددکاري ناجا

سخنگوي ناجا با بيان اينکه خوشبختانه با کاهش 8 درصدي تشکيل پرونده هاي جرائم و وقايع روبرو بوده ايم، گفت: از 215 هزار پرونده اي که به مرکز مشاوره و معاونت اجتماعي ناجا ارجاع شد بيش از 72 درصد صلح و بيشترين شکايتها مسائل خانوادگي و نزاع و درگيري بوده است.

کلاهبرداري، 81 درصد جرايم فضاي مجازي

سردار منتظرالمهدي از افزايش 47 درصدي جرائم رايانه اي در اين 6ماه خبر داد و گفت: بيشترين جرائم در فضاي مجازي در حوزه کلاهبرداري با اختصاص سهم 81 درصدي بوده است.

وي يادآور شد: از حدود 46 ميليون کاربر اينترنتي، 29 ميليون آنها در طيف جوانان و نوجوانان و 60 درصد تخلفات در فضاي وب و سايتهاي به وقوع پيوسته است.

سخنگوي ناجا در پايان گفت:به خانواده هاي عزيز براي مراقبت بيشتر در خصوص حضور فرزندانشان در فضاي بيکران و گمنام مجازي توصيه مي کنم و يادمان باشد که آسيب هاي فضاي مجازي يک واقعيت است مثل آسيب هاي فضاي واقعي و فرق آن اين است که در فضاي مجازي فاصله ها حذف مي شود و دسترسي به همه آسيب هاي دنيا فراهم مي گردد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *