نشست مشترک اگزیم بانکهای ایران و اندونزی برگزار شد

نشست مشترک بین مقامات اگزیم بانک اندونزی و بانک توسعه صادرات ایران با حضور مدیرعامل اگزیم بانک اندونزی، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی اندونزی، وزارت اقتصاد این کشور با درخواست طرف اندونزیایی به منظور طرح دغدغه ها و رفع ابهامات مربوط به روابط بین بانکی در شرایط فعلی برگزار شد.
به گزارش سادس به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات،حمیدرضا معبودی مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات ایران درباره این نشست گفت: هیات اندونزیایی به سرپرستی یکی از مدیران اقتصادی و دو بانک دولتی مهم این کشور به نام های «اگزیم بانک» و«نگارا بانک» اندونزی به منظور تبادل اطلاعات به ایران آمد. بنا شد که اطلاعات جزیی تر و شفاف تری را در اختیار مقامات اقتصادی و بانکی اندونزیایی قرار داده و کارگزاران خودمان را در اروپا و اقصی نقاط دنیا به آنها معرفی کنیم.

وی به نگرانی های طرف اندونزیایی در خصوص تعاملات بانکی با ایران اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر با بانکهای اروپایی کار می کنیم. این قضیه باید نگرانی های بانکهای اندونزی را در مورد ارتباط با ایران مرتفع کند.آنها می توانند با دریافت اطلاعات از kyc و سایر موسسات مالی که با ایران ارتباط دارند ابهامات را رفع و مشکلات موجود را بررسی کنند.

معبودی گفت: زمینه های صادراتی ما با اندونزی، فولاد، سیمان، انواع قطعات فولادی خودرو، مواد غذایی، مشتقات نفتی و پتروشیمی است. پس از برقراری روابط بانکی به تجار ایرانی اطلاع رسانی می شود. در گذشته ما به ۶ بانک اندونزیایی رابطه داشتیم که به دلیل تحریم ها ارتباط ما متوقف شد. سال پیش یک جلسه با سرپرستی بانک مرکزی در اندونزی برگزار شد که به نتیجه نرسید. امروز بنا شد ما بصورت اجرایی کار را پیگیری کنیم.

سید مرتضی ذکاوت عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات نیز این جلسه را در راستای تسهیل و رفع موانع مفید ارزیابی کرد و گفت: ما در چارچوب استاندارد های بین المللی نسبت به ارائه اطلاعات به بانکهایی که مایلند با بانک توسعه صادرات به عنوان بانک کارگزار کار کنند، آمادگی همکاری داریم و هیچ مشکلی از نظرارائه خدمات نرمال بانکداری نداریم. در گذشته روابط خوبی در زمینه های صادرات و واردات با کشورهای مختلف به خصوص در آسیا به صورت خاص کشورهای مسلمان مثل اندونزی داشتیم. حضور در یک منطقه و اشتراکات دینی باید به رفع مشکلات و همدلی در زمینه گسترش روابط کمک کند.

ذکاوت دغدغه اندونزی را درباره ارتباط بانکی بی مورد خواند و افزود: ایران بر اساس برجام و طبق استانداردها عمل می کند و هیچ تهدیدی متوجه بانکهای دنیا برای ارتباط با ایران نخواهد بود. اینرسی حاکم بر فضای اقتصادی به دلیل تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران باید شکسته و ترس و واهمه ازسرگیری ارتباط با ایران باید رفع شود. بحث رفع مشکلات ارتباط بانکی دو جنبه دارد یک بخش آن انجام فعالیت های نرمال بانکی است که ما مطابق استانداردها و بصورت شفاف انجام می دهیم و دیگری رفع واهمه کشورها بخاطر تهدید های آمریکاست که در این زمینه نیز آمادگی اطلاع رسانی و شفاف سازی به همه کشورها داریم.

وی با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهوراندونزی گفت: تاکید رئیس جمهور اندونزی به برقراری ارتباط بانکی به خصوص ارتباط بین اگزیم بانکهای دو کشوراتفاق خوبی است که خبر از گسترش روابط بانکی بین دو کشور می دهد.با توجه به سیگنال های مثبتی که در این جلسه دریافت کردیم این احتمال می رود بتوانیم سطح روابطمان را از قبل از تحریم ها نیز بالاتر ببریم.

دکتر دوست حسینی مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات نیز در خصوص دعوت این هیات اندونزیایی از بانک توسعه صادرات ایران برای شرکت در اجلاس اگزیم بانکهای آسیایی در این کشور گفت: این اجلاس سالانه که از سال ۱۹۹۶ به پیشنهاد هند تشکیل شد مجموعا سیزده عضو دارد که ده عضو اصلی و مابقی در شرف عضویت هستند. ما سه سال است بعنوان عضو ناظر در این اجلاس حضور داریم و درخواست عضویت داده ایم وامیدواریم فرایند پذیرفته شدن بانک توسعه صادرات نهایی شود. این هیات ضمن این جلسه از بانک توسعه صادرات ایران و شخص دکتر صالح آبادی رسما برای حضور در این اجلاس که ۸ تا یازدهم ماه نوامبر در بالی اندونزی برگزار می شود، دعوت به عمل آورد.

دکتر دوست حسینی شرکت در این اجلاس را به دلیل حضور اگزیم بانکها و موسسات اعتبار صادراتی از کشورهای مهم و موفق صادراتی چون چین، ژاپن ، هند، کره جنوبی و استرالیا با اهمیت دانست و اظهار داشت در حاشیه این اجلاس ها ملاقاتهای دو جانبه و چند جانبه ای برگزار میشود که به تعامل، همکاری و گسترش روابط اقتصادی و بانکی و نیز حل مسائل بین بانکی کمک شایانی میکند. وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات بانکی در همین اجلاس مرتفع می شود. کشورهای عضو این اجلاس از نظر نوع فعالیت های بانکی با ایران تشابه زیادی دارند و مجموعا حمایت هایی که در حوزه واردات و صادرات می کنند رقم بزرگی را شامل می شود.

وی افزود: تمرکز هیات اندونزیایی بر مهیا کردن پشتوانه بانکی مناسب برای فعالیت های تجاری شان به خصوص در واردات بود. قول مساعد در این زمینه به آنها داده شد. ظاهرا نگرانی اندونزی از این است که فعالیت دلاری آنها مشمول تحریم و تهدید از سوی آمریکا شود. هرچند تحریم ها برداشته شده اما در پشت پرده هنوز این تهدیدها ادامه دارد.

دوست حسینی در این نشست پیشنهاد افتتاح حساب بانکی و سپرده گذاری نزد یکدیگر را مطرح کرد که طی آن می توان تسویه حسابهای فی مابین را بصورت داخلی و book to book انجام داد و نیازی به انتقال پول نخواهیم داشت. البته بانکهای واسطه دیگر نیز در روسیه، چین،ترکیه ، اسپانیا و ایتالیا نیز در این زمینه می توانند کمک کنند.

وی گفت: نگرانی و احتیاط بانکها خارجی من جمله بانکهای اندونزیایی در ارتباط و همکاری با بانکهای ایران در حالی است که وزیر خارجه ایران با صراحت اعلام کرده که تاییدیه کتبی خزانه داری آمریکا را برای رفع نگرانی های کشورهای مختلف میتواند اخذ و ارائه کند. انتظار می رود کشورهای مسلمان و عضو اتحادیه های مشترک گام اول را برای برقراری ارتباط بردارند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *