۱۲۰ هزار کلاس درس فرسوده با کوچکترین حادثه‌ تخریب می‌شوند

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اعطای تسهیلات به مدارس غیردولتی از سوی بانک‌ها گفت:‌۱۲۰ هزار کلاس درس در کشور فرسوده است.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، ماجرای تحصیل دانش‌آموزان روستایی،‌ عشایری و کودکان کار قصه پرغصه خود را دارد. دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری باید با به جان خریدن محرومیت‌ها و تحمل سختی‌ها به تحصیل بپردازند، طی کیلومتر‌ها مسیر برای رسیدن به مدرسه، کمبود امکانات آموزشی در مدرسه، تحصیل در مدارس فرسوده و کپری و اقامت در مدارس شبانه‌روزی تنها بخشی از سختی‌های تحصیل در مناطق محروم کشور است.

برخی مدارس روستایی قدمت بسیار بالایی دارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد. طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش یک‌سوم مدارس کشور تخریبی هستند و بیشترین مدارس تخریبی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند به‌گونه‌ای که حدود 18 هزار کلاس درس در این استان وجود دارد که 6 هزار کلاس درس تخریبی است.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص مدارس فرسوده در کشور اظهار کرد: در کل کشور حدود 120 هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد همچنین مدارس کپری در جنوب استان کرمان و سیستان‌وبلوچستان بیشتر است.

وی افزود: 120 هزار کلاس درس در کشور فرسوده هستند و با کوچک‌ترین حادثه‌ای تخریب و بر سر دانش‌آموزان آوار خواهند شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه هم‌اکنون در برخی مناطق مدرسه ساخته شده است اما دانش‌آموز وجود ندارد، گفت: آمار دقیقی وجود ندارد تا بدانیم جمعیت دانش‌آموزی در سال‌‌های آینده چه میزان رشد دارد تا براساس آن اقدام به ساخت مدرسه کنیم.

زاهدی عنوان کرد: باید بتوانیم روند رشد جمعیت دانش‌آموزان را تا 10 سال آینده بررسی کنیم تا بتوان براساس نیازها به ساخت مدرسه پرداخت.

وی مطرح کرد: طبق قانون تأسیس مدارس غیردولتی، تسهیلات از سوی بانک‌ها در اختیار مدارس قرار می‌گیرد البته در قانون پیش بینی شده است که  تسهیلاتی برای ساخت این مدارس از طریق بانک‌ها در نظر گرفته شود که محدودیتی نیز در سقف تسهیلات وجود ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه طبق قوانین مدارس دولتی نمی‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند چرا که منبع درآمد برای بازگرداندن آن راندارند، گفت:‌در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا بسترهای مناسب قانونی را برای کمک به آموزش‌وپرورش فراهم کنیم.

زاهدی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیشنهد ما به کمیسیون تلفیق این است که معادل ریالی سه میلیارد دلار در طول این برنامه در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد تا بتواند 120 هزار کلاس درس را بازسازی و مقاوم‌سازی کنند.

وی پیشنهاداتی را دررابطه با حمایت از مدارس مناطق محروم مطرح کرد و گفت:‌ در نظر گرفتن فوق‌العاده خاص برای معلمان مناطق محروم، تخصیص سرانه مناسب برای مدارس شبانه‌روزی و استفاده از مدارس پیش‌ساخته به جای کپر و ارائه آمار دقیق از مدارس و رشد دانش‌آموزان طی 10 سال آینده برای برنامه‌ریزی.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *