دستبرد به اموال ایرانی‌ها ادامه دارد؛ وقتی آمریکا اموال ایران را همچنان اجاره می‌دهد

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که وزارت خارجه این کشور طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران و قطع روابط دو کشور، ساختمان‌های ایران را در خاک آمریکا اجاره داده است.

 به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که مقامات ایرانی در مسائلی از قبیل مصادره پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا تاکید کرده‌اند واشنگتن «دزدی» کرده، خبرها حاکی است که وزارت خارجه آمریکا، یک کار ویژه هم انجام داده است و آن «اجاره دادن» ساختمان‌های متعلق به ایران است.

نیویورک تایمر از اجاره رفتن ساختمان‌ها و اماکن متعلق به ایران در آمریکا خبر داده است؛ ساختمان‌های و اماکنی که ارزش آن بیش از ۵۰ میلیون دلار هستند.

در گزارش این روزنامه آمده است: «مجموعه ۱۲ میلیون دلاری که زمانی تفریحگاه سفیر ایران و میهمانانی چون الیزابت تیلور، اندی وارهول و ریچارد نیکسون بود، حال در ردیف سفارتخانه‌ها در واشنگتن خالی مانده است».

در ادامه این مطلب تاکید شده است: «ساختمان پنج طبقه‌ای که در آپر ایست ساید در نیویورک یک کنسولگری بود، مدت‌ها پیش تغییر کاربری داده و به مرکز دلالی نقاشی‌های استادانه تبدیل شده است و ساختمان هفت اتاق خوابه در بتزدا در مریلند که به دیپلمات‌های ایرانی اختصاص داشت، حال منزل یک خانواده پنج‌نفره است».

نیویورک تایمز می‌نویسد: «این املاک و هفت ملک دیگر در ایالات مختلف آمریکا همگی بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزش دارند و هنوز متعلق به جمهوری اسلامی ایران هستند. اما نزدیک به ۴۰ سال است که مسئولیت حفظ و اجاره این املاک بر دوش وزارت خارجه آمریکا بوده است».

در این گزارش درباره اجاره اماکن ایرانی در آمریکا آمده است: «این قرار و مدار، یکی از نتایج عجیبتر قطع روابط دیپلماتیک بین آمریکا و ایران است دو متحد سابق که پس از به گروگان گرفته شدن ۵۲ آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ روابط رسمی را قطع کردند».

این رسانه ادامه می‌دهد: «اگرچه از زمان توافق هسته‌ای سال گذشته، تغییرات زیادی انجام شده اما کارشناسان می‌گویند ایران و آمریکا هنوز با از سرگیری روابط دیپلماتیک، سال‌ها فاصله دارند. در نتیجه، وضعیت اموال ایران در آمریکا همچنان نامشخص است احتمال ضعیفی برای تغییر وضعیت آنها وجود دارد».

در بخشی از این گزارش، مصاحبه نیویورک تایمز با آخرین سفیر رژیم پهلوی در واشنگتن منتشر شده و این رسانه نظر او را درباره اموال ایران در آمریکا جویا شده است.

اردشیر زاهدی در مصاحبه‌ای که از مونترو سوئیس انجام داده، درباره سفارت ایران در واشنگتن گفته است: «قلب من همچنان بخشی از آن است. برای من، این ساختمان شبیه به یک نوزاد است. من برای ساخته شدن آن، شب و روز جنگیدم تا بودجه آن را به دست آورم و این مایه مباهات بود».

وی با تاکید بر احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا اینطور گفت: «من امیدوارم که به زودی وضعیت تغییر بکند چون من یک روشنی و نوری می‌بینم که آن را پایان تونل می‌نامم. انتقام، چیز بدی است و بخشیدن، چیز زیبایی است».

نیویورک تایمز در ادامه گزارش داده است: «دفتر نمایندگی‌های خارجی وزارت خارجه آمریکا در راستای عمل به توصیه‌های کنوانسیون وین ۱۹۶۱ که حاکم بر روابط بین کشورها است(حتی در صورتی که آنها روابط دیپلماتیک را قطع کنند)، کار مربوط به املاک و مستغلات را برای اموال ایران انجام می‌دهد. این دفتر،  کار نگهداری، تامین امنیت، محوطه سازی از قبیل چمن زنی و استخدام و بکارگیری شرکتهای محلی املاک برای فهرست کردن املاک برای اجاره را هماهنگی می‌کند. از مجموع ۱۰ ملک و دارایی، شش تای آنها اجاره داده شده است».

این روزنامه می‌افزاید: «بر اساس ارزیابیهای مالیاتی، ارزش حداقل ۸ دارایی و اموال از مجموع ۱۰ اموال ایران، بیشتر از یک میلیون دلار است و احتمالا در بازار آزاد ارزش آنها بیش از این میزان هم خواهد بود. حتی اگر ایران خواهان آن هم باشد، این موضوع معلوم نیست که این کشور بدون حصول به یک توافق دیپلماتیک با آمریکا بتواند اموالش را بفروشد».

از جمله ساختمان‌ها ایرانی که به اجاره رفته، دفاتری است که قبلا وابسته‌های نظامی و آموزشی ایران در آنجا مستقر می‌شدند که این اماکن از دهه ۱۹۹۰ تاکنون در اجاره سفارت رومانی است البته مبلغ اجاره مشخص نیست.

از جمله دیگر اموال ایرانی که در آمریکا به اجاره رفته، یک اقامتگاه سابق دیپلماتیک در «بتزدا» واقع در مریلند است که یک خانواده ۵ نفره آلمانی در آن اقامت دارند. این مکان در سال ۲۰۱۵ با مبلغ اجاره ماهیانه ۵۵۰۰ دلار اجاره داده شده است.

کنسولگری سابق ایران در نیویورک هم از ۲۰۰۲ تاکنون به دفتر مرکزی شرکت «ریچارد ال فایگن و شرکا» که شرکتی مشهور و فعال در زمینه آثار نقاشی قدیمی است، تبدیل شده است. این شرکت هم از گفتن مبلغ اجاره بهای این مرکز ایرانی سرباز زده چرا که از عصبانیت وزارت خارجه آمریکا، «نگران» است.

از جمله دیگر اموال ایران در آمریکا، یک خانه بزرگ به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلاری در سان فرانسیسکو است که گفته می‌شود در دوره رژیم پهلوی دانشجویان ایرانی در آن حضور داشتند.

به گزارش نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی سفارت ایران در واشنگتن را برای مراسم عروسی و مراسمات ویژه اجاره داده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *