اختلاف نظر امام و هاشمی رفسنجانی درباره پایان جنگ/ جنگ در همه ابعاد دولتمردان را آبدیده کرد/ ناگفته‌هایی از ماجرای مک‌فارلین

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما با تجربه جنگ می‌توانیم تا ۲۰۰ سال آینده را اداره کنیم. جنگ در همه ابعاد دولتمردان ما را آبدیده کرد و ما را در همه ابعاد ۲۰ سال جلو انداخت.

به گزارش سادس به نقل از تسنیم «پویا»، سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام (شنبه سوم مهر) در برنامه تیتر امشب، با موضوع ناگفته‌های جنگ تحمیلی، اظهار کرد: جنگ مانند هواپیما جعبه سیاه داشت. این جعبه سیاه هنوز برای مردم باز نشده است. در این جعبه سیاه ۳۰ هزار نوار ضبط‌شده و پخش‌نشده وجود دارد.

سرلشکر رضایی با بیان “من قبلاً تمایلی به خاطره گفتن نداشتم ولی چند سالی است که برای خودم محدودیتی قائل نیستم”، گفت: جنگ‌ها پیچیده‌ترین رویداد سیاسی کشورها هستند. جنگ تنها نبرد خط مقدم نیست بلکه یک بخش آن صحنه نبرد و یک بخش آن اقتصاد جنگ و دیپلماسی جنگ است. یک بخش آن روحیه ملت است و همه اینها دست به دست هم می‌دهند.

وی با ابراز “جنگ زمانی اتفاق افتاد که مسئولین ما در هیچ جنگی شرکت نکرده بودند”، یادآور شد: در بعد سیاسی جنگ آقای هاشمی و آقای خامنه‌ای نقش فعالی داشتند اما تجربه حکومت‌داری نداشتند. ما که فرماندهان جنگ بودیم نیز تجربه جنگ نداشتیم اما مسئولان سیاسی و فرماندهان ما انسان‌های هوشمند و شجاعی بودند و قدرت یادگیری فوق‌العاده‌ای در فرماندهان ما بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار “در سال اول جنگ نقد ما به این بود که راهبرد نظامی نداشتیم”، خاطرنشان کرد: سال دوم جنگ راهبرد ما شفاف بود. در عملیات ثامن‌الائمه(ع) شکست حصر آبادان اتفاق افتاد و در طریق‌القدس تا مرز پیش رفتیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس درباره ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، گفت: اگر ما در همان مرز می‌ماندیم و آتش‌بس می‌کردیم ممکن بود تا ۴۰ یا ۵۰ سال جنگ طول بکشد و معلوم نبود چه‌زمانی جنگ تمام می‌شود. ممکن بود صدام هر چند سال یک بار دوباره وارد خاک ما شود، لذا ما تصمیم گرفتیم از اروندرود عبور کنیم و پشت مرز بایستیم.

سرلشکر رضایی با ابراز “در شکست عملیات رمضان فرماندهان معتقد بودند که تا سقوط صدام جنگ را ادامه بدهیم”، یادآور شد: آقای هاشمی رفسنجانی معتقد بود که با یک عملیات بزرگ جنگ را تمام کنیم. امام هم معتقد بود تا سقوط صدام باید بجنگیم. هر جا بین ما و آقای هاشمی اختلاف پیش می‌آمد امام می‌گفت باید از شورای عالی دفاع دستور بگیریم. در تصمیمات جنگ کسی حق وتو نداشت اگر هم اختلاف نظر داشتیم چون امام فرموده بود باید از آقایان تبعیت کنیم ما به نظر آنها عمل می‌کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال “به‌نظر شما کدام عملیات‌ها نباید انجام می‌شد؟”، گفت: در والفجر مقدماتی همان مرحله اول کافی بود و نباید مراحل ۲ و ۳ عمل می‌شد. در کربلای ۴ هم باید گردان‌ها را کم می‌کردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سخت‌ترین عملیات‌ها اظهار کرد: در عملیات فاو در قسمت پدافند ۷۵ شبانه‌روز پیوسته و مستمر جنگ داشتیم. در کربلای ۵ هم ۲۰ شبانه‌روز از زمین و آسمان گلوله می‌بارید و کربلای ۵ بیشترین شهدا را داشت.

سرلشکر رضایی درباره “در بعد سیاسی جنگ کجا اشتباه کردیم؟”، گفت: بعد از آزادی خرمشهر ما می‌توانستیم وقفه شش هفت ماهه بدهیم و اعلام کنیم که اگر دولت عراق خواسته‌های ما را عملی نکند وارد خاک عراق خواهیم شد. ما بدون اینکه این سند تاریخی را رقم بزنیم، وارد خاک عراق  شدیم. این از بی‌تجربگی ما بود. این شاید در عمل برای ما اثری نداشت و عراق جواب ما را نمی‌داد، ولی در صحنه سیاسی برای ما مهم بود.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس درباره سخت‌ترین تصمیمش در دوران جنگ اظهار کرد: همه جنگ سخت بود اما دشواری‌اش به عملیات کربلای ۵ می‌رسد.

وی افزود: من یک طرف بودم و فرماندهان یک طرف دیگر، من موافق عملیات بودم و فرماندهان مخالف. در نهایت من و آقای هاشمی صحبتی کردیم و به فرماندهان اعلام کردند بنای ما بر عملیات باشد. عملیات کربلای ۵ انجام شد و یکی از بهترین عملیات‌های ما بود.

سرلشکر رضایی افزود: ما با تجربه جنگ می‌توانیم تا ۲۰۰ سال آینده را اداره کنیم. جنگ آن‌قدر درس و تجربه به ما داد که به‌اندازه ۲۰۰ سال تجربه داریم. اداره برجام توسط رهبری، دیپلماسی‌ای بود که از زمان جنگ داشتیم. جنگ در همه ابعاد دولتمردان ما را آبدیده کرد و ما را در همه ابعاد ۲۰ سال جلو انداخت.

وی درباره قطعنامه ۵۹۸ خاطرنشان کرد: ایران قطعنامه را نپذیرفته بود چرا که می‌گفتیم بعضی از شروط باید معین شود. اختلاف نظرهایی بود که می‌گفتیم اگر برخی بندها کامل شود ایران می‌پذیرد. نهایتاً قرار شد دبیرکل سازمان ملل برای تکمیل ۵۹۸ بیانیه‌ای بدهد. در همان زمان صدام حملاتی را شروع کرد و پیشروی‌های ما در خاک خودش را گرفت و دوباره خرمشهر را محاصره کرد. ۲ عملیات به‌نام‌های «سرنوشت» و «مرصاد» در آن زمان صورت گرفت که به‌خاطر پیروزی ما در این ۲ عملیات چند ماه بعد نیز صدام ۵۹۸ را پذیرفت.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در پاسخ به این سؤال که چه ناگفته‌هایی از زمان جنگ دارد، گفت: ناگفته‌هایی هست اما به‌خاطر منافع ملی و حفظ ارزش‌های انقلاب که بالاتر از منافع شخصی ما است، نمی‌توانم همه آن را بگویم؛ اما یکی از آن ناگفته‌ها که می‌توان گفت مسئله مک‌فارلین است.

سرلشکر رضایی با بیان اینکه آمریکا احساس کرده بود ایران صدام را شکست می‌دهد، گفت: ریگان بدون اطلاع صدام، مک‌فارلین را به ایران فرستاد و دنبال این بود از طریق مک‌فارلین با ما رابطه برقرار کند. این اتفاقات از طریق مشاور مهندس موسوی، یعنی آقای کنگرلو صورت گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز “ما احساس کردیم در پشت صحنه جنگ اتفاقاتی در جریان است”، اظهار کرد: از طریق یکی از دوستان خود را وارد ماجرا کردیم و جریان را به دست گرفتیم. من لیستی از توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری دادم که خیلی به آن احتیاج داشتیم، وقتی آمریکایی‌ها این لیست را دیدند زیر بار نرفتند و با یک کیک، یک انجیل و تعدادی قطعات ضدهوایی مک‌فارلین به فرودگاه آمد، اما چون خواسته‌های ما را نیاورده بودند حضرت امام به آقای هاشمی گفت “اینها را افشا کنید و بگویید برگردند”. این مسئله نشان داد آنها نمی‌خواهند امکانات جنگی به ما بدهند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه حسرتی از دوران جنگ به دل دارد، گفت: این که نتوانستیم صدام را ساقط کنیم هنوز به دل من مانده است.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در پاسخ به این سؤال که کدام کشورها در تاکتیک زمینی بیشترین کمک را به صدام کردند، گفت: مصری‌ها و روس‌ها بیشترین نقش را از نظر تاکتیکی داشتند و آمریکایی‌ها هم از نظر راهبردی بیشترین کمک را به صدام کردند.

سرلشکر رضایی در پاسخ به این پرسش که بین تاکتیک‌های زمینی، هوایی و دریایی کدام یک را برای جنگ انتخاب می‌کند، گفت: ما متناسب با تهدید عمل می‌کنیم و از همه امکانات به‌نحو احسن استفاده خواهیم کرد. ما به‌دنبال جنگ نیستیم اما اگر کسی به ما جنگ تحمیل کند سیلی محکمی به وی خواهیم زد.

وی در پایان درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه گفت: اگر ما فعالیت‌های مستشاری در عراق و سوریه انجام نمی‌دادیم، داعش به مرزهای ما می‌آمد و خسارات بسیار سنگینی متحمل می‌شدیم.

انتهای پیام/*

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *