مهر را پر مهر تر از هميشه بسازيم

معاون اجتماعي ناجا در يادداشتي آورده است : اميدوارم همه ما تلاش خود را به کار بنديم تا مدرسه ،دانشگاه و آموزشگاه را به محيطي سرشار از مهر،محبت، آرامش و امنيت تبديل سازيم و دوران تحصيل را به ” جذابترين ” و ” خاطره انگيز ترين ” دوران زيست خود و ديگران تبديل نماييم.

 به گزارش سادس به نقل ازپايگاه خبري پليس ، در اين يادداشت آمده است ؛ مهر آغاز بهار تعليم و تربيت است و لاجرم شميم دل انگيزش روح هر کسي را جان و حيات دوباره مي بخشد و شور و اشتياقي دگر باره ارزاني مي دارد.

از همين روي، نه فقط شمار پر شمار دانش آموزان عزيز و دانشجويان گرامي با ر غبت و اشتياقي وصف ناپذير به پيشواز آن مي شتابند بلکه ما گروه بزرگسالان نيز با ورود به اين فصل دل انگيز، حياتي دوباره مي گيريم و فصلي نو پيش روي خود مي يابيم.

بنابراين اينک که در آستانه اين فصل طربناک و زيبا و خاطره انگيز قرار گر فته ايم و انبوه فرهنگيان گرامي ما، اعم از اساتيد و معلمان و دانش آموزان و دانشجويان عزيزمان، براي آغاز اين فصل ممتاز لحظه شماري مي کنند لازم مي دانم آغاز سال تحصيلي را به همه آنان تبريک و تهنيت بگويم و از خداي بزرگ براي همگان موفقيت روز افزون مسئلت مي نمايم.

همچنين، لازم مي دانم به سبب مسئوليتم در نيروي انتظامي و تجارب دوران تحصيل و طبابت و تدريسم نکاتي را ، هر چند به اجمال و کوتاه خاطر نشان سازم.

هر معلم، مربي و استادي علاقمند است افراد تحت آموزش و تربيت او مفاد يادگيري را در “حد تسلط ” فرا بگيرند،آنها را به خوبي در حافظه خود اندوزش نمايند و در صورت لزوم آنها را با سهولت و دقت به ياد آورند.

مي دانيم که هر يک از اين سه مرحله ( يادگيري ، ذخيره و ياد آوري ) متاثر از چندين و چند عاملند و لاجرم پرداختن به همه آن عوامل از حوصله نوشتاري چون اين خارج است.

ليکن، از ميان آن عوامل پر تعداد يک عامل نقش ” پيش نياز ” و عوامل زمينه ساز را ايفا مي نمايد و در نتيجه فقدانش فرآيند يادگيري را دستخوش اختلال و کاستي مي سازد و  آن عامل پر اهميت ” احساس امنيت رواني ” است.

امنيت رواني نوعي رهايي از فشار و ترس و اضطراب و دلواپسي است که مغز و ذهن را مهيا ي کسب اطلاعات و پردازش دقيق داده ها مي سازد.

شواهد مطالعاتي ما نشان از آن دارد که معلمان و مربيان سهم شگرفي در ايجاد و تقويت اين احساس خوشايند و دلپذير و يا در کاهش و تقليل آن دارند.

 اين احساس نه به آموزش و سخنراني و توصيه هاي مستقيم بلکه با اشار ه ها و کنا يه ها و تمثيل هاي تلويحي و غير مستقيم شکل مي گيرد و بسط و گسترش مي يابد به همين سبب از همه معلمان و مربيان گرانمايه انتظار داريم در اين خصوص سهم و نقش خود را آن گونه که بايسته است، ايفاء نمايند.

يادمان باشد ” احساسِ امنيت ” نضج يافته در دوران تحصيلي ، براي هميشه فرد را در برابر گزندهاي روزگار مصون مي سازد.

همان گونه که از آمارها و اطلاعات منتشره پيداست امروزه روز، شماري از کج روان و جامعه ستيزان، دانش آموزان عزيز و دانشجويان گرامي را آماج هاي مناسبي براي تعميم کنش هاي کج روانه خود مي دانند و از هيچ کوششي براي فرو غلتاندن اين دو گروه آينده ساز و بالنده جامعه در دام آسيب ها و کج کارکردي هاي اجتماعي فرو گذار نمي نمايند.

به همين سبب از همه انتظار مي رود که در پيشگيري از وقوع چنين رخ داد ناگواري قدم فرا سو نهيم و با بهره گيري از دانش و توان خود مانع از اشاعه آسيب ها و کژکارکردي ها در ميان دانش آموزان و دانشجويان عزيز شويم.

تجارب ما نشان مي دهد که يکي از موثر ترين روش هاي پيشگيري از انواع آسيب هاي اجتماعي ” واکسينه سازي رواني ” است. يعني چنانچه افرادِ تحت تعليم و تربيت خود را ، از پيش، از عوارض و پيامدهاي وخيم فرو شدن در باتلاق آسيب ها آگاه سازيم و به گونه اي موثر هيجان و ترس را در آنان بر انگيزيم، اغلب آنان در دام آن آسيب ها گرفتار نمي شوند.

روش موثر ديگر نيز ” مهارت آموزي “، به ويژه مهارت “جرات ورزي” و ” تاب آوري” است. اين دو مهارت به فراگيران ما کمک مي کند تا هم درخواست هاي وسوسه گران خناس را رد کنند و هم در برابر فشارها و تنيدگي ها مقاومت ورزند.

ما نيز در ناجا آماده ايم تا در اين خصوص با معلمان و مربيان گرانقدر همراه و همگام شويم و با اقدامات مختلف از گرفتار شدن افراد جامعه در دام آسيب ها پيشگيري نماييم.

در هر جامعه اي و نيز جامعه ما شماري از دانش آموزان به دلايل پرشمار در مراحل مختلف تحصيل تعدادي از” بد رفتاري ” هاي ريز و درشت را تجربه مي نمايند. با ” مداخله ” بموقع و ” روانشناسانه ” و ” دلسوزانه و هماهنگ ” در اين بدرفتاري ها ، مي توان بزودي آنها را از ميان راند و تعادل رفتاري را به مرتکبين آن بدرفتاري ها باز گرداند.

اما، مداخله ناصحيح و غيرکارشناسانه و تنبيه گرايانه و يا بي اعتنايي محض و اداره باري به هر جهت کلاس و مدرسه، مي تواند زمينه ساز گرايش شماري از دانش آموزان به “رفتارهاي بزهکارانه ” و ناهنجاري هاي اجتماعي باشد.

بنابراين، به همه مراکز آموزشي توصيه مي کنيم مشاوره روان شناختي و ملاحظات کارشناسانه در رفتارهاي دانش آموزان را همچون آموزش جدي بگيرند و از اثرات حيرت انگيز آن غفلت ننمايند.

ضروري است ” ترک تحصيل “، ” افت تحصيلي ” و ” نا رسايي يادگيري ” جدي تلقي شود. چه، شواهد پليسي و يافته هاي مطالعاتي ما نشان از آن دارد که بسياري از بزهکاران و کجروان و جامعه ستيزان کساني هستند که تجارب منفي و آزاردهنده تحصيلي دارند.

آنان کساني هستند که به سبب برخي از مشکلات تحصيلي ” برچسب ” ( انگ ) منفي خورده و از مدرسه طرد شده اند و به همين سبب ، از همان دوران کودکي و نوجواني پر از کينه و خصومت شده اند و در ذهن خود طرح و نقشه انتقام گيري ريخته اند. بنابراين ، افراد داراي مشکلات تحصيلي را نه تنها نبايد مورد طرد و تحقير و سرزنش قرار داد بلکه بايد با ارائه ” خدمات ويژه ” به آنان ياري رساند.

سرانجام اميدوارم همه ما تلاش خود را به کار بنديم تا مدرسه ، دانشگاه و آموزشگاه را به محيطي سرشار از مهر ،محبت،آرامش و امنيت تبديل سازيم و دوران تحصيل را به ” جذابترين ” و ” خاطره انگيز ترين ” دوران زيست خود و ديگران تبديل نماييم. #مهرتان پر مهر باد…

                                                                                                                                             معاون اجتماعی ناجا
دكتر سعيد منتظرالمهدي

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *