مسترکارت به ایران وارد می شود؟

ماجرای ورود مسترکارت به ایران به یکی از داغ ترین بحث های هفته های اخیر تبدیل شده است. ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران کاربر اینترنت ثابت و موبایل هستند و ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر نیز مشترک اینترنت هستند.
به گزارش سادس به نقل ارویکرد، بر این اساس، ضریب نفوذ اینترنت در جمعیت ایران، ۸۲.۱۲ درصد است. با این وجود آخرین آمارها نشان می دهد طی سه ماه، تنها ۱۰ هزار خرید از ebay و آمازون، دو فروشگاه بین المللی آنلاین انجام شده است.

با گسترش اعتماد به فروشگاه های اینترنتی و سهولت خرید توسط آنها، تقاضا برای استفاده از کارت های معتبر بین المللی بالا رفته است . بر اثر همین تقاضا، اظهارنظر گنگ مسئولان در هفته های اخیر دردسرساز شده است. محمود واعظی وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در هفته آخر مرداد ماه گفته بود: «شرکت پست با انعقاد قراردادی توانست موضوع توزیع کارت اعتباری بین الملل را با شرکت ویژن کارت ایرانیان با سقف اعتبار ۱۰ هزار دلار روزانه داشته باشد.»

بعد از اعلام او، خبر ورود مسترکارت به ایران بین مردم پیچید و تا جایی در رسانه ها مطرح شد که شرکت مسترکارت به صورت رسمی حضور خود را در ایران تکذیب کرد. واعظی نیز هفته گذشته این مسئله را سهل انگاری رسانه ها خواند و گفت: «هیچ کدام از مسئولان راجع به مسترکارت حرفی به میان نیاورده اند. شرکت پست به عنون توزیع کننده کارت های اعتباری وارد شده و از شرکت واسط این کارت ها را در اختیار مردم قرار می دهد.»

یک سال پیش از این هم خبر تسهیل خرید محصولات از بازارهای بین المللی مطرح و اعلام شده بود امکان خرید از «علی بابا» و «آمازون» به واسطه گری یک شرکت و توزیع شرکت پست فراهم شده است.

آمازون و علی اکسپرس، بزرگترین خرده فروشان آنلاین جهان هستند. شرکت آمازون علاوه بر شعبه مرکزی خود که در داخل ایالات متحده است، دیگر شعب خود در کشورهای مختلف مانند کشورهای اروپایی چون ایتالیا، انگلستان و … حتی کشورهای آسیایی مانند چین و ژاپن را نیز از ارائه خدمات به ایرانیان منع کرده بود.

سایت علی اکسپرس به عنوان یکی از زیرمجموعه های علی بابا فعالیت می کند. این سایت که در زمان تحریم ها نیز به کاربران ایرانی خدمات ارائه می داد. درست در زمان اجرایی شدن برجام با جابجا کردن سرورهای مالی خود به آمریکا سرویس دهی به کاربران ایرانی را متوقف کرد. با وجود این مسائل، در اردیبهشت امسال نام ایران در فهرست مقاصد آمازون به صورت رسمی اضافه شد.

در سال های اخیر و پیش از این سروصداها در ایران کارت های اعتباری بین المللی بیشتر متعلق به کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، تاجیکستان و امارات بود که توسط شرکت ها و صرافی های مختلف به فروش می رسید. البته کاربران ایرانی تجربه های تلخی در استفاده از این نوع کارت ها داشته اند. یکی از بزرگ ترین بانک هایی که در سال های اخیر به کاربران ایرانی کارت ارائه کرده، رویال بانک باکو بوده است که در سال ۱۳۹۱ شرکت ویزا بانک را به علت ارائه خدمات به کاربران ایرانی جریمه کرد و این بانک تا مرز ورشکستگی پیش رفت و بسیاری از مبالغ کاربران ایرانی بلوکه شدند.

واعظی به تازگی گفته است یک سال است روی مسئله کارت های بین المللی خرید و تسهیل تجارت الکترونیک کار می کنند و اعلام کرده است: «با استفاده از کارت های اعتباری بین الملل مشکلات مردم برای سفرهای خارجی و پرداخت های بین المللی تا حدی حل خواهد شد.»

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *