پشیمانی بانک‌ها از تبانی بر سر سود

کاهش نرخ سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها به ۱۵درصد از ابتدای تیرماه امسال و دستور شورای پول و اعتبار برای کاهش دادن نرخ سود تسهیلات بانکی به ۱۸درصد از ۱۸تیرماه امسال زنگ خطر را برای بانک‌ها به صدا درآورده است.
بانک‌ها خودشان توافق کرده بودند به‌دلیل کاهش نرخ تورم، نرخ سود سپرده‌های بانکی را پایین بیاورند اما اقدام شورای پول و اعتبار و دستور بانک مرکزی برای کاهش دادن نرخ سود تسهیلات حالا با واکنش بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های خصوصی مواجه شده است. کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی از رایزنی بانک‌ها برای توقف موقتی کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: از دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خواسته‌ایم اجازه دهند کاهش نرخ، روند منطقی خود را طی کند. این خبر در حالی اعلام می‌شود که یک روز قبل، مجید قاسمی، رئیس سابق کانون بانک‌های خصوصی نسبت به کاهش زودهنگام و دوباره نرخ سود بانکی هشدار داده‌ است.

به گزارش ” رویکرد سادس به نقل از، درحالی‌که دولتمردان به بهانه تک‌رقمی شدن نرخ تورم به بانک مرکزی فشار می‌آورند که نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات را دوباره پایین بیاورد، پرویزیان که سکاندار بانک پارسیان هم هست، فاش کرده که در دوره قبل متأسفانه تعجیلی برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات انجام شد که عمدتا به‌دلیل فشارهایی بود که بانک‌ها وارد آورده بودند.

رئیس کانون عالی بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: کاهش نرخ سود کاری است که باید به‌صورت طبیعی انجام می‌شد؛ به این معنا که کاهش نرخ سود در سپرده‌ها ‌ باید با یک فاصله زمانی چند ماهه در مورد نرخ سود تسهیلات اعمال می‌شد اما متأسفانه با تعجیل، این اجازه را ندادند و به‌نظر می‌رسد که بخشی از تلاطمات در بازار ناشی از همین عجله است. وی تأکید کرد: جابه‌جایی سپرده‌ها از بانک‌ها به مؤسسات غیرمجاز اگرچه وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است ولی نمی‌توان وجود آن را رد کرد.

پیش از این همشهری در گزارشی از خروج سپرده‌ها از برخی بانک‌ها به سمت برخی دیگر از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خبر داده بود که نرخ سود بالاتری به سپرده‌گذاران خود پرداخت می‌کنند. کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ابتدای تیرماه امسال به پیشنهاد بانک‌ها صورت گرفت اما شورای پول و اعتبار از این تصمیم حمایت کرد و ۲هفته بعد نرخ سود تسهیلات بانکی را هم کم کرد.

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی درباره احتمال کاهش مجدد نرخ سود سپرده‌های بانکی با توجه به تک‌رقمی شدن نرخ تورم اظهار کرد: امروز بین عرضه و تقاضای پول در جامعه تعادل وجود ندارد و به همین دلیل ممکن است این کاهش به رقابت‌های نادرست در بازار دامن بزند و مردم لطمه بخورند. وی تأکید کرد: نرخ سود باید تابع عرضه و تقاضای پول باشد تا سپرده‌گذاران متضرر نشوند. به گفته قاسمی امروز نرخ پول در بازار غیرمتشکل غیررسمی حدود ۳۶درصد است؛ درحالی‌که نرخ سود سپرده‌ها به ۱۵درصد در نظام بانکی رسیده است.

درحالی‌که بانک مرکزی پیش از کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات در تیرماه امسال، اقدام به دخالت مؤثر در بازار بین بانکی برای کاهش نرخ سود بین بانکی کرده است، برخی گزارش‌ها از افزایش دوباره نرخ سود در این بازار حکایت دارد. بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: عملکرد بازار بین بانکی نشان می‌دهد که دامنه نرخ سود معاملات بازار از ۲۴ تا ۳۰ درصد در ۵ماه اول سال ۱۳۹۴ به ۱۷ تا ۲۲درصد در تاریخ ۲۱شهریور ۹۵رسیده است. این اطلاعیه تأکید دارد: میانگین موزون نرخ سود درتاریخ مذکور ۱۸.۷ درصد بوده و بیانگر آن است که اغلب معاملات بازار با نرخ‌های نزدیک به حداقل (و نه حداکثر) نرخ سود بازار منعقد شده‌اند، لذا وجود نرخ ۲۲درصدی در بازار از نظر حجم معاملات با این نرخ به‌عنوان مشاهده محدود و کم‌اثر است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *