خروج بدون گذرنامه ممنوع/ آمادگی نیروی انتظامی برای تامین حداکثری امنیت زائران

دفتر سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد: خروج زائران اربعین حسینی(ع) بدون گذرنامه امکان پذیر نیست و در صورت خروج غیر قانونی زائران از کشور علاوه بر امکان دستگیری در کشور مقابل، در هنگام برگشت نیز با مشکلات جدی در مرز روبرو خواهند شد.

به گزارش سادس به تقل از پایگاه خبری پلیس ، با توجه در پیش بودن ماه محرم ، صفر و نیز ازدیاد سفر زائران به سرزمین عراق برای دیدار حرم امام مظلوم شیعیان و یاران باوفایشان، دفتر سخنگوی ناجا گزارش مبسوطی از کم و کیف سفر به عتبات عالیات را جهت آگاهی عموم مردم ارائه کرده است.

برای اینکه رویداد عظیم اربعین حسینی در کمال برنامه ریزی، امنیت و… برگزار شود و زائران نهایت بهره مندی از این سفر معنوی را داشته باشند، تاکنون جلسات متعددی با ارگان ها و سازمان های مرتبط جهت هماهنگی و برگزاری هر چه باشکوه تر اربعین حسینی تشکیل شده است.

چندی قبل، ستاد اربعین با حضور دستگاه های ذیربط در وزارت کشور برگزار و راهکارهایی جهت بهتر برگزار شدن کنگره عظیم اربعین امسال و رفع معایب و مشکلات سال قبل اعلام شد؛ همچنین جلساتی با کشور عراق در این رابطه برگزار شده است.

آماده شدن ۳ روزه گذرنامه

برای سهولت و تسریع امور زائرانی که قصد سفر به عراق را دارند حداکثر ظرف ۷۲ ساعت از زمان تحویل مدارک به دفاتر پلیس +۱۰ برای صدور گذرنامه وقت لازم است.

البته باید خاطر نشان می شود ؛ پلیس مهاجرت و گذرنامه همانند سنوات گذشته با تمام توان و ظرفیت در خدمت زائران اربعین حسینی خواهد بود و در صورت ازدحام و شلوغی زیاد، بنا بر صلاحدید مسئولان ذیصلاح،خدمات رسانی همانند سال گذشته در روزهای تعطیل هم صورت می پذیرد.

گذرنامه ها را تمدید کنید

این مهم را باید در نظر داشت؛کسانی که قصد سفر به کربلا و نجف را دارند ؛ هر چه زودتر اقدام به گرفتن گذرنامه کنند البته منعی نیز برای خروج زوار ایرانی به عراق در صورتی که گذرنامه آنها معتبر باشد، وجود ندارد.

معمولا دولت ها یکسری ملاحظاتی برای مدت اعتبار گذرنامه اتباع خارجی که به کشور آنها وارد می شوند، در نظر دارند که دولت عراق هم از این قاعده مستثنی نیست؛ پیشنهاد می شود دارندگان گذرنامه ایرانی که مدت اعتبار گذرنامه شان کمتر از ۶ ماه است، برای تعویض گذرنامه های خود اقدام کنند..

این در حالی است که هزینه گذرنامه نسبت به سال قبل افزایش نداشته و میزان افزایشی که در رسانه ها اعلام شده، مربوط به گذرنامه های صادره کنسولی است؛ همچنین مبلغ عوارض خروج، نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

به زائران توصیه می شود به صورت گروهی مسافرت کنندتا سفر مطلوب و ایمن تری را پیش رو داشته باشند اما سفر انفرادی نیز امکان پذیر است.

بدون گذرنامه خدماتی ارائه نمی شود

بی شک خروج از کلیه مبادی مرزی صرفاً با در دست داشتن اصل گذرنامه و روادید معتبر مقدور است و هیچ گونه خدماتی به کسانی که فاقد گذرنامه و روادید هستند، ارائه نخواهد شد و اینکه افراد می توانند با کارت ملی و … از کشور خارج شوند، صحت نداشته و شایعه ای بیش نیست.

از طرف دیگر در اربعین امسال پیش بینی شده برای جلوگیری از بروز هر گونه ازدحام و شلوغی صف؛ در مرز شلمچه، گیت ها، افزایش یابد؛ برای خدمات رسانی بهتر به زوار و جلوگیری از افزایش ازدحام آنها، نیروی انتظامی با بکارگیری حداکثری کارکنان در مرز و نیز تمام توان و ظرفیت خود آماده خدمت رسانی به زائران عزیز است.

البته با آموزش کاربران در مرزها و همچنین افزایش سطح آگاهی زائران در مبادی ورودی و خروجی به صورت اطلاع رسانی در قالب بنر و بروشور، شبکه های اجتماعی و … از بروز شلوغی های نا به جا، پیشگیری های لازم را خواهیم داشت.

مرزهای زمین و هوایی، میزبان زائران

علاوه بر اینکه در صورت برقراری پرواز توسط شرکت های هواپیمایی منعی برای اعزام زائران به صورت هوایی وجود ندارد؛ تردد زائران کنگره عظیم اربعین از مبادی ورودی و خروجی مرزهای زمینی مهران – شلمچه و چزابه، قطعی است.

با توجه به اینکه بخش عمده ای از بار مسافری به مرز زمینی مهران اختصاص می یابد؛ پیشنهاد می شود زائران گرامی جهت سهولت در تردد از مرزهای دیگر از جمله مرز زمینی شلمچه استفاده کنند.

البته باید تاکید کنیم؛علی رغم برخی از مواردی که این روز ها مطرح می شود،تا این لحظه هیچ تصمیمی در خصوص خروج زوار اربعین حسینی با استفاده از خودروهای شخصی خود به سمت کشور عراق گرفته نشده است.

تلاش پلیس برای تامین حداکثری امنیت زائران

پلیس با استفاده از همه نیروها و امکانات و تجهیزات خود در راستای تامین امنیت مرز ها و زائران تلاش می کند تا سفری امن و ایمن را در پیش داشته باشند؛ افزایش گیت و افسران کنترل گذرنامه در مرز و نیز کنترل و دقت بیشتر در نحوه ورود و خروج زائران از تهدیدات احتمالی جلوگیری می شود.

در مرزهای زمینی مهران و چزابه تعداد گیت ها یا ایستگاه های ایست بازرسی نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است؛ البته گیت های موجود در آن دو مرز جوابگو هستند و در مرز زمینی شلمچه با افتتاح سالن جدید مسافری خیلی از مشکلات رفع خواهد گردید.

لازم به ذکر است، به منظور اطلاع رسانی دقیق در خصوص اخبار و اطلاعات مربوط به اربعین حسینی و در جریان قرار گرفتن زائران از روند امور، طرحی به عنوان “رادیو اربعین” وجود داردکه در صورت راه اندازی ،اطلاع رسانی دقیق و در کنار آن از سایر منابع و رسانه های گروهی و شبکه های مجازی اطلاع رسانی خواهد شد.

توصیه های پلیس به زائران عتبات عالیات

– از تحویل گذرنامه و مدارک هویتی و کارت ملی به افراد ناشناس در هنگام اعزام به عتبات عالیات، جدا پرهیز شود؛ در صورت مفقود شدن مدارک مذکور، مراتب را در اولین فرصت به مراجع ذیصلاح اعلام و تقاضای المثنی کنند تا ضمن پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی افراد سود جو، مسئولیتی متوجه زائر عزیز نشود.

– در حفظ و نگهداری اسناد مسافرتی از جمله گذرنامه، روادید، قبض عوارض خروج از کشور ، بلیط تردد و… دقت داشته باشند و از همراه داشتن گذرنامه جز در موارد ضروری اجتناب کنند.

– با توجه به اینکه صدور گذر نامه المثنی به جای گذرنامه مفقود و مخدوش مستلزم بررسی و انجام تشریفات اداری طولانی است لذا زائران بایستی در حفظ و نگهداری آن نهایت دقت را داشته باشند.

– هنگام ثبت نام جهت تورهای سیاحتی و اعزام به عتبات عالیات، صرفاً از آژانس های معتبر سیاحتی و زیارتی که دارای مجوز سازمان حج و زیارت می باشند، استفاده شود.

– زائران به تاریخ اعتبار گذرنامه و “درج ” ورود و خروج از کشور هنگام تردد از مرزهای زمینی کشور،(بالانس امهار تردد)،دقت لازم را داشته باشند.

– در حفظ و نگهداری”مانیفست”بیانیه های پخش شده بین زائران  عتبات عالیات و روادیدهای دسته جمعی کوشا باشند.

– هوشیاری و دقت نظرمسافران و زوار عتبات عالیات به هنگام مسافرت به خارج از کشور مانع از بروز اتفاقات ناگوار می شود البته از به همراه داشتن زیور آلات، ارز اضافی، مدارک شخصی و ….خودداری کنند.

– برخی از کشورهای عربی قرصهای اعصاب،فنوباربیتال، والیوم و … را مواد مخدر تلقی کرده و مانند مصرف کنندگان مواد مخدر با حاملین آنها برخورد قانونی می گردد.

– قابل ذکر است؛ کسانی که در خارج از کشور مرتکب اعمال خلاف قانون از قبیل سرقت،کلاهبرداری،خرید و فروش مواد مخدر، ولگردی، فساد اخلاقی و سایر اعمال خلاف شئونات اسلامی می شوند، از خروج مجددشان جلوگیری خواهد شد.

– به زائران عزیز توصیه می شود: احترام به قوانین بین المللی و الزامات داخلی سایر کشورها، از جمله توجه به علایم و تابلوهای هشدار ، عدم عکسبرداری از مناطق طبقه بندی شده کشور مقصد و…. را در نظر داشته باشند.

– همراه داشتن شماره تماس شخصی، آدرس، تلفن سفارت و نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد، ضروری است.

– زائران محترم هر چه بیشتر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در هنگام برقراری ارتباط با بیگانگان را رعایت کنند تا از انتقال بیماری های غیر بومی و واگیر جلوگیری شود البته به منظور تهیه سوغاتی و هدایا حتما از فروشگاه های معتبر خریداری و از پذیرش بسته و چمدان اشخاص دیگر جدا خودداری شود.

دفتر سخنگوی ناجا در خاتمه تاکید کرد: هیچ عنوان خروج زائران بدون گذرنامه امکان پذیر نیست و در صورت خروج غیر قانونی علاوه بر امکان دستگیری در کشور مقابل در هنگام برگشت نیز با مشکلات جدی در مرز روبرو خواهند شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *