خروج بدون گذرنامه ممنوع/ آمادگي نيروي انتظامي براي تامين حداکثري امنيت زائران

دفتر سخنگوي نيروي انتظامي اعلام کرد: خروج زائران اربعين حسيني(ع) بدون گذرنامه امكان پذير نيست و در صورت خروج غير قانوني زائران از کشور علاوه بر امكان دستگيري در كشور مقابل، در هنگام برگشت نيز با مشكلات جدي در مرز روبرو خواهند شد.

به گزارش سادس به تقل از پايگاه خبري پليس ، با توجه در پيش بودن ماه محرم ، صفر و نيز ازدياد سفر زائران به سرزمين عراق براي ديدار حرم امام مظلوم شيعيان و ياران باوفايشان، دفتر سخنگوي ناجا گزارش مبسوطي از کم و کيف سفر به عتبات عاليات را جهت آگاهي عموم مردم ارائه کرده است.

براي اينکه رويداد عظيم اربعين حسيني در کمال برنامه ريزي، امنيت و… برگزار شود و زائران نهايت بهره مندي از اين سفر معنوي را داشته باشند، تاکنون جلسات متعددي با ارگان ها و سازمان هاي مرتبط جهت هماهنگي و برگزاري هر چه باشکوه تر اربعين حسيني تشکيل شده است.

چندي قبل، ستاد اربعين با حضور دستگاه هاي ذيربط در وزارت كشور برگزار و راهکارهايي جهت بهتر برگزار شدن کنگره عظيم اربعين امسال و رفع معايب و مشکلات سال قبل اعلام شد؛ همچنين جلساتي با كشور عراق در اين رابطه برگزار شده است.

آماده شدن 3 روزه گذرنامه

براي سهولت و تسريع امور زائراني که قصد سفر به عراق را دارند حداکثر ظرف 72 ساعت از زمان تحويل مدارک به دفاتر پليس +10 براي صدور گذرنامه وقت لازم است.

البته بايد خاطر نشان مي شود ؛ پليس مهاجرت و گذرنامه همانند سنوات گذشته با تمام توان و ظرفيت در خدمت زائران اربعين حسيني خواهد بود و در صورت ازدحام و شلوغي زياد، بنا بر صلاحديد مسئولان ذيصلاح،خدمات رساني همانند سال گذشته در روزهاي تعطيل هم صورت مي پذيرد.

گذرنامه ها را تمديد کنيد

اين مهم را بايد در نظر داشت؛کساني که قصد سفر به کربلا و نجف را دارند ؛ هر چه زودتر اقدام به گرفتن گذرنامه کنند البته منعي نيز براي خروج زوار ايراني به عراق در صورتي که گذرنامه آنها معتبر باشد، وجود ندارد.

معمولا دولت ها يکسري ملاحظاتي براي مدت اعتبار گذرنامه اتباع خارجي که به کشور آنها وارد مي شوند، در نظر دارند که دولت عراق هم از اين قاعده مستثني نيست؛ پيشنهاد مي شود دارندگان گذرنامه ايراني که مدت اعتبار گذرنامه شان کمتر از 6 ماه است، براي تعويض گذرنامه هاي خود اقدام کنند..

اين در حالي است که هزينه گذرنامه نسبت به سال قبل افزايش نداشته و ميزان افزايشي که در رسانه ها اعلام شده، مربوط به گذرنامه هاي صادره كنسولي است؛ همچنين مبلغ عوارض خروج، نسبت به سال گذشته تغييري نکرده است.

به زائران توصيه مي شود به صورت گروهي مسافرت کنندتا سفر مطلوب و ايمن تري را پيش رو داشته باشند اما سفر انفرادي نيز امكان پذير است.

بدون گذرنامه خدماتي ارائه نمي شود

بي شک خروج از کليه مبادي مرزي صرفاً با در دست داشتن اصل گذرنامه و رواديد معتبر مقدور است و هيچ گونه خدماتي به کساني که فاقد گذرنامه و رواديد هستند، ارائه نخواهد شد و اينکه افراد مي توانند با کارت ملي و … از کشور خارج شوند، صحت نداشته و شايعه اي بيش نيست.

از طرف ديگر در اربعين امسال پيش بيني شده براي جلوگيري از بروز هر گونه ازدحام و شلوغي صف؛ در مرز شلمچه، گيت ها، افزايش يابد؛ براي خدمات رساني بهتر به زوار و جلوگيري از افزايش ازدحام آنها، نيروي انتظامي با بکارگيري حداکثري کارکنان در مرز و نيز تمام توان و ظرفيت خود آماده خدمت رساني به زائران عزيز است.

البته با آموزش كاربران در مرزها و همچنين افزايش سطح آگاهي زائران در مبادي ورودي و خروجي به صورت اطلاع رساني در قالب بنر و بروشور، شبکه هاي اجتماعي و … از بروز شلوغي هاي نا به جا، پيشگيري هاي لازم را خواهيم داشت.

مرزهاي زمين و هوايي، ميزبان زائران

علاوه بر اينکه در صورت برقراري پرواز توسط شرکت هاي هواپيمايي منعي براي اعزام زائران به صورت هوايي وجود ندارد؛ تردد زائران کنگره عظيم اربعين از مبادي ورودي و خروجي مرزهاي زميني مهران – شلمچه و چزابه، قطعي است.

با توجه به اينکه بخش عمده اي از بار مسافري به مرز زميني مهران اختصاص مي يابد؛ پيشنهاد مي شود زائران گرامي جهت سهولت در تردد از مرزهاي ديگر از جمله مرز زميني شلمچه استفاده کنند.

البته بايد تاکيد کنيم؛علي رغم برخي از مواردي که اين روز ها مطرح مي شود،تا اين لحظه هيچ تصميمي در خصوص خروج زوار اربعين حسيني با استفاده از خودروهاي شخصي خود به سمت کشور عراق گرفته نشده است.

تلاش پليس براي تامين حداکثري امنيت زائران

پليس با استفاده از همه نيروها و امکانات و تجهيزات خود در راستاي تامين امنيت مرز ها و زائران تلاش مي کند تا سفري امن و ايمن را در پيش داشته باشند؛ افزايش گيت و افسران كنترل گذرنامه در مرز و نيز كنترل و دقت بيشتر در نحوه ورود و خروج زائران از تهديدات احتمالي جلوگيري مي شود.

در مرزهاي زميني مهران و چزابه تعداد گيت ها يا ايستگاه هاي ايست بازرسي نسبت به سال گذشته افزايشي نداشته است؛ البته گيت هاي موجود در آن دو مرز جوابگو هستند و در مرز زميني شلمچه با افتتاح سالن جديد مسافري خيلي از مشکلات رفع خواهد گرديد.

لازم به ذکر است، به منظور اطلاع رساني دقيق در خصوص اخبار و اطلاعات مربوط به اربعين حسيني و در جريان قرار گرفتن زائران از روند امور، طرحي به عنوان “راديو اربعين” وجود داردكه در صورت راه اندازي ،اطلاع رساني دقيق و در كنار آن از ساير منابع و رسانه هاي گروهي و شبكه هاي مجازي اطلاع رساني خواهد شد.

توصيه هاي پليس به زائران عتبات عاليات

– از تحويل گذرنامه و مدارک هويتي و کارت ملي به افراد ناشناس در هنگام اعزام به عتبات عاليات، جدا پرهيز شود؛ در صورت مفقود شدن مدارک مذکور، مراتب را در اولين فرصت به مراجع ذيصلاح اعلام و تقاضاي المثني کنند تا ضمن پيشگيري از سوءاستفاده احتمالي افراد سود جو، مسئوليتي متوجه زائر عزيز نشود.

– در حفظ و نگهداري اسناد مسافرتي از جمله گذرنامه، رواديد، قبض عوارض خروج از کشور ، بليط تردد و… دقت داشته باشند و از همراه داشتن گذرنامه جز در موارد ضروري اجتناب کنند.

– با توجه به اينکه صدور گذر نامه المثني به جاي گذرنامه مفقود و مخدوش مستلزم بررسي و انجام تشريفات اداري طولاني است لذا زائران بايستي در حفظ و نگهداري آن نهايت دقت را داشته باشند.

– هنگام ثبت نام جهت تورهاي سياحتي و اعزام به عتبات عاليات، صرفاً از آژانس هاي معتبر سياحتي و زيارتي که داراي مجوز سازمان حج و زيارت مي باشند، استفاده شود.

– زائران به تاريخ اعتبار گذرنامه و “درج ” ورود و خروج از کشور هنگام تردد از مرزهاي زميني کشور،(بالانس امهار تردد)،دقت لازم را داشته باشند.

– در حفظ و نگهداري”مانيفست”بيانيه هاي پخش شده بين زائران  عتبات عاليات و رواديدهاي دسته جمعي کوشا باشند.

– هوشياري و دقت نظرمسافران و زوار عتبات عاليات به هنگام مسافرت به خارج از کشور مانع از بروز اتفاقات ناگوار مي شود البته از به همراه داشتن زيور آلات، ارز اضافي، مدارك شخصي و ….خودداري کنند.

– برخي از کشورهاي عربي قرصهاي اعصاب،فنوباربيتال، واليوم و … را مواد مخدر تلقي کرده و مانند مصرف کنندگان مواد مخدر با حاملين آنها برخورد قانوني مي گردد.

– قابل ذکر است؛ کساني که در خارج از کشور مرتکب اعمال خلاف قانون از قبيل سرقت،کلاهبرداري،خريد و فروش مواد مخدر، ولگردي، فساد اخلاقي و ساير اعمال خلاف شئونات اسلامي مي شوند، از خروج مجددشان جلوگيري خواهد شد.

– به زائران عزيز توصيه مي شود: احترام به قوانين بين المللي و الزامات داخلي ساير کشورها، از جمله توجه به علايم و تابلوهاي هشدار ، عدم عكسبرداري از مناطق طبقه بندي شده كشور مقصد و…. را در نظر داشته باشند.

– همراه داشتن شماره تماس شخصي، آدرس، تلفن سفارت و نمايندگي هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران در كشور مقصد، ضروري است.

– زائران محترم هر چه بيشتر رعايت بهداشت فردي و اجتماعي در هنگام برقراري ارتباط با بيگانگان را رعايت کنند تا از انتقال بيماري هاي غير بومي و واگير جلوگيري شود البته به منظور تهيه سوغاتي و هدايا حتما از فروشگاه هاي معتبر خريداري و از پذيرش بسته و چمدان اشخاص ديگر جدا خودداري شود.

دفتر سخنگوي ناجا در خاتمه تاکيد کرد: هيچ عنوان خروج زائران بدون گذرنامه امكان پذير نيست و در صورت خروج غير قانوني علاوه بر امكان دستگيري در كشور مقابل در هنگام برگشت نيز با مشكلات جدي در مرز روبرو خواهند شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *