تفریح؛ مقوله ای مهم اما مغفول

گذران اوقات فراغت و تفریحات، دارای جنبه‌های فراوانی است که می توان موقعیت های مختلفی را برای بررسی آن در نظر گرفت.
به گزارش سادس به نقل ازنکته آنلاین، گذران اوقات فراغت و تفریحات، دارای جنبه‌های فراوانی است که می توان موقعیت های مختلفی را برای بررسی آن در نظر گرفت.
صحبت از اوقات فراغت به صورت خودکار مقوله مهمی به نام تفریح، را به دنبال خود دارد. این موضوع آنجایی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بحث کیفیت و یا به عبارت مناسبت تر چگونگی گذراندن آن نیر مطرح می شود و باید این پرسش را مطرح کرد که آیا در این راستا برنامه ریزی صحیحی انجام شده است یا خیر؟اما در یک نگاه کلی متوجه خواهیم شد که متاسفانه فراگیری امکانات تفریحی در کشور هرگز به طور منصفانه و منطقی توزیع نشده است و اگر که بخواهیم روند کنونی و گرایش مردم خصوصا قشر جوان کشورکه مخاطب بیشتر این موضوع هستند به تفریحات ناهنجار را در نظر بگیریم، باید گفت که ریشه آن را می توان در کم لطفی هایی که بعضا در موضوعاتی همانند موقعیت جغرافیایی، سطح تحصیلات و فراگیری تفریحات شده است، بررسی کرد. از این منظر، پر کردن اوقات فراغت جوانان و برنامه ریزی برای تفریح این قشرکه آینده سازان ایران اسلامی هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند.باید به این حقیقت معترف بود که در جامعه امروزی اوقات فراغت جوانان از حالت تفریح در کنار خانواده و تفریح دوستانه سالم خارج شده و متاسفانه  گاها مشاهده شده که تفریحات بیشتر به انحراف کشیده شده است. تا جایی که حتی یک ضد ارزش در سطح جامعه جوان کشور به عنوان یک تفریح لذت بخش نامبرده می شود. حال در این شرایط خاص تشکل های مردم نهادی مانند کانون های فرهنگی موجود در سطح شهرها نیز می توانند مثمر ثمر واقع شوند.آمارها چه می گویند؟

بر اساس یک نظرسنجی از جوانان در مورد نحوه گذران اوقات فراغت آنان در تابستان سال 1388، 3/91 درصد جوانان برای گذران اوقات فراغت خود اصلا از کانون‌های فرهنگی استفاده نکرده اند. به طور متوسط هر جوان در کل جامعه آماری 17 دقیقه از وقت خود را در کانون‌های فرهنگی گذرانده است .38/6 درصد جوانان در کانون‌های فرهنگی به فعالیت‌های هنری پرداخته اند .70 /7 درصد اصلا در طول فصل تابستان به فعالیت‌های هنری نپرداخته اند و در جامعه آماری به طور متوسط هفته ای 34 دقیقه از وقت خود را صرف امور هنری نموده اند.

از سوی دیگر به طور متوسط هر جوان از کل جامعه آماری 59 دقیقه به گردش در پارک اختصاص داده است.نیمی از جوانان 50/2 درصد معمولا با دوستان خود به پارک‌ها می‌روند، آنها بیشتر در پارک پیاده روی می‌کنند  32/1 درصد و به صحبت می‌پردازند23/6 درصد.

اما در این بین نقش نهاد های تصمیم گیرنده در این موضوع حائز اهمیت است. نهادهایی که سیاست ها و تصمیم گیری های آنان می تواند در سالم سازی و جهت دهی به تفریحات و اوقات فراغت جوانان نقش مهمی بازی کند.

وزارت ورزش و جوانان درباره اوقات فراغت پاسخ‌گو باشد

پس از تشکیل وزارت ورزش و جوانان در سال 90 و تلفیق سازمان ملی و جوانان با سازمان تربیت بدنی، امور جوانان از اولویت خارج شده که لازم است تا مسئولان وزارت ورزش و جوانان در این خصوصا پاسخ گو باشند. در راستای این سالم سازی و جهت دهی به تفریحات، نقش صنعت گردشگری و میراث فرهنگی نیز مشخص است. صنعت گردشگری و میراث فرهنگی یکی از مهمترین صنایع فرهنگی- اقتصادی در هر کشوری به شمار می‌رود که با توجه به ظرفیت‌های سرشار در کشورمان، این بخش تا به حال مغفول مانده است. ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های فراوان در صنعت گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند هم به اقتصاد کشور و هم به مسایل فرهنگی در حوزه تفریحات و اوقات فراغت بسیار موثر باشد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *