تسهیلات خُرد از بانک‌ها جمع می‌شود

از ابتدای مهرماه پرداخت تسهیلات خرید کالا در قالب عقد مرابحه به مبالغ ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان در بانک‌های کشور آغاز و به تدریج تمامی تسهیلات خُرد از سطح بانک‌ها جمع آوری می‌شود.
به گزارش سادس به نقل از رویکرد هجده شهریورماه سال جاری بانک مرکزی دستورالعمل کارت های اعتباری مرابحه را برای اجرایی شدن از ابتدای مهرماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. این کارت ها قرار است در ۳ طرح برنزی رنگ تا سقف۱۰ میلیون تومان، نقره ای تا سقف ۳۰ میلیون تومان و طلایی رنگ تا سقف ۵۰ میلیون تومان به مشتریان و متقاضیان عرضه شود.
طبق پیش بینی های صورت گرفته قرار است دوره بازپرداخت تسهیلات با نظر موسسه وام دهنده بین ۱۲ تا ۳۶ ماه تعیین شود و در این دوره زمانی استفاده کنندگان از تسهیلات کارت های خرید باید اقساط خود را بازپرداخت کنند.
به نظر می رسد زمان دو هفته ای در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی برای اجرایی شدن این کارت های جدید در شبکه بانکی کشور به تدوین دستورالعمل و ضوابط داخلی بانک ها، چگونگی دریافت وثایق، تعیین میزان اقساط، سپس اعتبارسنجی متقاضیان درخواست کننده و اموری مانند آن بگذرد و از ابتدای مهرماه انتظار می رود طبق دستورالعمل ابلاغی، بانک ها صدور و واگذاری این نوع جدید از کارت های خرید کالا و خدمات را آغاز نمایند.
از موارد مطرح شده درباره کارت های اعتباری خرید مرابحه، فراهم شدن امکان خرید و استفاده از کالاها و خدمات تولید داخل و غیره آن است که در کارت های خرید قبلی چنین امکانی پیش بینی نشده بود.
مقامات بانک مرکزی اعلام کرده اند این اقدام در راستای برنامه ای است که دولت از سال گذشته به منظور تلاش برای خروج اقتصاد و بازارها از رکود و تحریک عرضه و تقاضا در نظر داشته است.
از موضوعات با اهمیت برای استفاده کنندگان و متقاضیان اینگونه کارت ها، نوع وثایق و چگونگی تامین آن خواهد بود که قاعدتا به یک روش از سوی تمامی بانک ها اعمال نخواهد شد. از سویی، موضوع اعتبارسنجی مشتریان برای تعیین نوع کارت قابل واگذاری نیز مطرح است.
احتمالا تا هفته آینده و قبل از اجرایی شدن این کارت ها، بانک ها شرایط خود را برای واگذاری کارت های خرید مرابحه اعلام خواهند کرد. هنوز مشخص نیست بازار و همچنین مشتریان بانک ها چه واکنشی به این امکان جدید نشان خواهند داد و باید منتظر روزهای آینده ماند.
در عین حال، می توان انتظار داشت در صورت استقبال خوب مشتریان و همچنین تسهیل شرایط واگذاری این تسهیلات از سوی بانک ها به مردم، تحرک خوبی در بازارهای کالا و خدمات کشور حاصل و تقاضاهای جدیدی برای خرید کالاها و استفاده از خدمات و محصولات ایجاد شود.برای دریافت متن کامل بخشنامه بانک مرکزی اینجا کلیک کنید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *