آیت الله سیستانی کیست؟ /خط مشی آیت الله سیستانی،ندیدن خود و دیدن دیگران است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد شخصیت آیت الله سیستانی می گوید: گفتار و رفتار و موضع گیری های آیت الله سیستانی در جهت حفظ و اعتلای اسلام ناب است و خط مشی ایشان، ندیدن خود و دیدن دیگران است.

به گزارش سادس ، آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی در گفت وگو با شفقنا در مورد شخصیت آیت الله سیستانی اظهار داشت: صحبت پیرامون اندیشه سیاسی آیت الله سیستانی بسیار دامنه دار بوده و احتیاج به صحبت فراوان دارد اما آنچه می توان گفت اینکه آیت الله سیستانی از نظر علمی، فقهی و سیاسی و جهات مختلف فردی صاحبنظر و تواناست.

او افزود: موضعگیری هایی که ایشان تاکنون انجام داده نشان می دهد که به خوبی بر علم فقه و سیاست احاطه دارد و مبارزه با مستکبرین را هم به خوبی آشناست و هم در عراق یک شخصیت اثرگذار در جامعه سیاسی و انقلابی است و درحقیقت نیروی ارزنده ای برای اسلام است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مقبولیت آیت الله سیستانی در نزد شیعه و سنی ابراز داشت: ایشان از سیاست بالایی استفاده کردند که توانستند بین افکار اهل تسنن و شیعه جمع کنند و این مساله مهمی است که اهل تسنن و تشیع او را برای رهبری قبول دارند و البته تاکید می کنم که بعثی ها و داعشی ها را نه سنی می دانیم و نه شیعه بلکه مقصود از شیعه و سنی افراد دارای قوه فکر و فهم است و الازهر هم که اهل فکر باشد می توانند با آیت الله سیستانی کار کنند و ایشان هم رابطه خوبی با آنها دارد.
او مهمترین تاثیر سیاستهای آیت الله سیستانی را در جمع آوری افکار متضاد دانست و گفت: ایشان وقتی سخنی می گویند بدون هیچ مخالفتی، مردم می پذیرند و لذا وقتی عنوان می کنند که مردم بروند، می بینید که همه هجوم می برند همانند آنچه که در زمان امام خمینی(ره) شاهد بودیم که وقتی ابراز نهضت کرد، هیچ کس مخالفت نکرد و همه اقشار یکپارچه امام خمینی را قبول کردند و لذا این جمع آوری افکار متضاد بسیار مهم است و به نظر می رسد که آیت الله سیستانی به خوبی این مهم را انجام داده است.
مسعودی خمینی در مورد نمایندگان آیت الله سیستانی گفت: کسانی که از طرف ایشان در این باره کار می کنند، همه جهات اسلامی و انسانی و دینی را رعایت کرده و موضع گیری های خوبی هم دارند و لذا موضع گیری های ایشان در امور سیاسی، موضع گیری های بجا و درستی است.
او در مورد نظر آیت الله سیستانی در مورد «حشد الشعبی» آن را مشابه موضع امام خمینی(ره) در جریان جنگ تحمیلی در خصوص تشکیل بسیج عمومی دانست و گفت: حشد الشعبی در حقیقت همان سپاه مردمی است که آیت الله سیستانی خواستار تشکیل آن بدون درنظر گرفتن دین و مذهب و قومیت برای مقابله با داعش شده و به گمان من، آیت الله سیستانی فردی تاثیرگذار و نقش آفرین است که خداوند متعال به عراقی ها داده است.
این استاد حوزه علمیه قم در مورد رونق حوزه نجف اشرف با وجود آیت الله سیستانی اظهار داشت: نجف اشرف نسبت به جریان قبلی، مراجع خود را به کلی از دست داد و صدام لعنه الله علیه، عده زیادی از بزرگان و مراجع را به قتل رساند و ظاهرا اطلاع دارید که از خاندان حکیم بیش از ۳۰ نفر شهید شدند و لذا در آنجا علمای ما بسیار زیاد بودند که از این جهت حوزه علمیه نجف از استوانه های علمی خالی شد و بعید نیست در شرف این باشد که نضج خود را پیدا کند.
او افزود: آیت الله سیستانی در این رابطه بسیار با احتیاط عمل کردند چرا که اگر ایشان هم می رفت، دیگر کسی باقی نمی ماند. زمان صدام علمای فراوانی مانند آیت الله صدر را از دست دادیم و لذا از بین رفتن استوانه های علمی به دست صدام سبب شد که تفرقه ای در حوزه نجف ایجاد شود و آقایان علما به قم و مشهد آمدند و لذا علمای ایرانی را در نجف از بین برده و عده ای را هم به ایران فرستادند بنابراین نظرم این است که آقایان مراجع قم و نجف باید کاری کنند که رونق سابق نجف به دست بیاید.
مسعودی خمینی گفت: آیت الله سیستانی با بهره گیری از ذکاوت خاص خود، نه تظاهر به مخالفت و نه تظاهر به موافقت می کردند بلکه گوشه ای را برای خود گرفته بودند و سکوت کردند که برای آینده بمانند و همین گونه هم شد؛ به نظر من ایشان آینده نگری خاصی داشتند کمااینکه در حال حاضر هم به روز ومتوجه مسائل هستند.
او در مورد نگاه آیت الله سیستانی در خصوص دخالت روحانیت در امور اجرایی بیان داشت: ایشان گرچه اظهار ظاهری نمی کنند اما در عین حال به دولتها اعلام می کنند که بایستی افرادی سرکار باشند که وابسته به خارج نبوده و از اسلام دفاع کنند و وحدت شیعه و سنی را مدنظر داشته باشند که همه اینها معنای سیاسی است یعنی آیت الله سیستانی به تکلیف خود عمل می کند و با نظریاتی که دارد، سیاست را هم اجرا می کند و لذا دیدید تا اعلام کردند که حشدالشعبی باید برود، به یکباره عده زیادی برای مقابله با داعش هجوم آوردند.

مسعودی خمینی تصریح کرد: موضع گیری های آیت الله سیستانی همواره به گونه ای بوده که همگان آن را حمل بر بی طرفی جیش، گروه یا طائفه خاصی کرده اند و آن را طرفداری از اسلام و خط مشی ائمه(ع) می دانند و سنی و شیعه و غیر آن این را از گفتار و رفتار آیت الله سیستانی به وضوح برداشت کرده است که آیت الله سیستانی طرفدار انسانیت و قرآن و اسلام است.
او با بیان اینکه آیت الله سیستانی در موضع گیری های خود به خوبی عمل کرده و تاکید نموده است که هر دو طائفه باید اسلام را از دل و جان بخواهند و برای حفظ و اعتلای آن تلاش کنند، در مورد جایگاه آیت الله سیستانی در عراق گفت: آیت الله سیستانی از ابتدای زندگی خود متوجه بود که هیچگاه طرفداری از فرد و جناح خاصی نکند و همواره اعتلای اسلام را در نظر داشته باشد حتی در زمان صدّام ایشان نظرشان این بود که صدام باید برود چون انسان نیست و اسلام را از بین می برد و لذا همواره با مستکبرین در ستیز بوده و طرفداری از حزب و جناح خاصی هم نکرده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد ارتباط آیت الله سیستانی با ایران هم گفت: آیت الله سیستانی به دلیل اینکه خود را نمی بیند و تنها اسلام را می بیند بنابراین ایشان با علمای اسلام و شیعه و ایران در یک صفّ قرار دارد و همه برای اسلام کار می کنند و از این جهت که خود را نمی بیند اما دیگران را می بیند، خط مشی جالبی را طی می کند.
مسعودی خمینی در مورد استفاده آیت الله سیستانی از نظریات آیت الله خویی و نیز تجربه انقلاب اسلامی تصریح کرد: ایشان هم از علمیّات و تجربیات آیت الله العظمی خویی استفاده کردند و هم از راه و روش امام خمینی در سیاست و مقابله با استکبار بهره بردند و هردو را در عراق پیاده کردند و به نظرم اگر دیگر علما هم این چنین ویژگی را داشتند که علمیّت را از یکی و سیاست را از دیگری استفاده می کردند، بسیار خوب بود چون هدف کار کردن برای اسلام و تکلیف به راه و روش است بنابراین آیت الله سیستانی هم به تکلیف عمل می کنند.
او تاکید کرد: امروز عراق به محیطی بدل شده که می تواند آینده خوبی را داشته باشد و علمای اعلام باید به آنجا توجه کرده و به تعمیر مدارس و برگزاری جلسات درس در نجف اشرف همت گمارند و شرایط خوبی برای آینده حوزه علمیه نجف است کمااینکه مراجع بزرگ قم مانند آیت الله وحید خراسانی در فکر این هستند که زمینه علمی نجف را به سابق برگردانند و حتی خودم زمانی که خدمت آیت الله بهجت رسیدم، ایشان فرمودند که «در نظر دارم مدرسه ای در نجف دایر کنم» که خوب فرصت این کار نشد.
عضو جامعه مدرسین، در مورد آزادی و دموکراسی در نگاه آیت الله سیستانی گفت: آزادی در منظر آیت الله سیستانی آزادی در حدود و ثغور و چارچوب اسلام و برای اسلام است و بیان می دارند که اهل تسنن هم مانند تشیع باید در امور سیاسی، جهادی و علمی شرکت کنند و آیت الله سیستانی توانسته این کار را به خوبی انجام دهد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *