«آموزش و پرورش» اولویت دهم دولت هم نیست / معلم با حقوق ۶۰۰ هزار تومانی به کیفیت می‌اندیشد؟

یک کارشناس آموزشی گفت: خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی با هدف پُر کردن ۵۰۰ هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی است، همچنین سهم آموزش‌و‌پروش در برنامه ششم توسعه تقریباً هیچ است.

به گزارش سادس به نقل از تسنیم، برنامه ششم توسعه در حالی تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که فقط یک بند از آن به آموزش و پرورش اختصاص دارد.

در حالیکه تصور می‌شد از 35 ماده برنامه ششم توسعه حداقل چند ماده آن به عریض‌ و طویل‌ترین وزارتخانه کشور با حدود 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون کارمند اختصاص یابد اما سهم آموزش و پرورش از برنامه ششم توسعه تنها یک ماده است.

در ذیل ماده 17 برنامه ششم توسعه آمده است:‌ به‌منظور تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری، تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال، گسترش همکاری و تعاملات فعال بین‌المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور:

وزارت آموزش‌وپرورش مجاز است در جهت ارتقای کیفیت عدالت آموزشی و بهره‌وری نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام کند. ارائه خدمات آموزشی در این‌گونه مدارس با استفاده از نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات بخش خصوصی و تعاونی یا با مشارکت در استفاده از امکانات و تجهیزات بخش دولتی و نیروی انسانی خصوصی و تعاونی براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، صورت می‌گیرد. آموزش عمومی دولتی در طول سال‌های برنامه ششم توسعه رایگان است.

در رابطه با جایگاه آموزش‌وپرورش در برنامه ششم توسعه با رضا نهضت کارشناس آموزشی به گفت‌وگو نشستیم.

در این رابطه رضا نهضت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ضمن انتقاد از جایگاه کم رنگ آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد که آموزش و پرورش برای دولت بی‌اهمیت است. در کل این برنامه تنها یک بند به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و آن هم مربوط به خرید خدمات از بخش تعاونی و خصوصی است. معلوم نیست برچه اساسی این بند در برنامه به این مهمی گنجانده شده و کدام ضرورت ذکر این بند را ضروری کرده است؟

** پُر کردن 500 هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی

وی ادامه داد: البته از زمان وزارت آقای فانی، تجربه‌ای از خرید این خدمات به طور نسبی به دست آمده است اگر بخواهم به صراحت بگویم هدف اصلی از این کار، پُر کردن 500 هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی است و این به صراحت در سخنان وزیر آموزش‌وپرورش آمده است. البته بعدها مسئولان آموزش و پرورش، برای این که کار را موجه نشان دهند، هدف اصلی را بالابردن کیفیت و عدالت آموزشی ذکر کرده اند که به نظر من صادقانه نیست.

نهضت با بیان اینکه برای ارزیابی اینکه آیا طرح خرید خدمات آموزشی در این دو سال چگونه بوده است؟ اظهار کرد: برای ارزیابی درست، باید ببینیم چقدر هزینه کرده‌ایم و چه به دست آورده‌ایم؟ اگر در ارزیابی‌ها متوجه شویم برای آن چه که به دست آورده‌ایم می‌توانستیم کمتر از این هزینه کنیم، نشان می‌دهد که طرح اجرا شده، موفق نبوده است.

** برای تأمین معلم در مناطق محروم راه‌کار دیگری نیست؟

وی اضافه کرد: مثلاً مسئولان یکی از اهداف طرح را، تأمین معلم برای مناطق محروم دانسته‌اند. البته این حرف درستی است چرا که از زمان وزارت فانی، حدود 80 هزار نفر فرهنگی بازنشسته شده‌اند بدون اینکه فردی جایگزین آنها شود، اما سؤال این است آیا برای تأمین معلم، راه کار دیگر و البته کم هزینه‌تری نبود؟ آیا نمی‌شد با هزینه کمتر از هزینه طرح خرید خدمات، از نیروهای حق التدریسی استفاده کرد؟ چرا می‌شد، اما چنان که گفتم، هدف اصلی این طرح پرکردن صندلی‌های خالی مدارس غیر دولتی بوده است.

** معلمانی که حقوق 600 هزار تومانی را هم دریافت نکرده‌اند؟

نهضت اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح را بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش ذکر کرده‌اند، آیا می‌توان باور کرد معلمی که هنوز بعد از سه ماه از پایان سال تحصیلی حقوق 600 هزار تومانی خود را دریافت نکرده است، بتواند دغدغه کیفیت را داشته باشد؟ معلمان این مدارس، چنان که بارها در رسانه‌ها ذکر شده است، حتی با حقوق پایین‌تر از دستمزد کارگری به کار مشغولند و سه ماه از سال را نه حقوق دارند و نه بیمه. در واقع در این مدارس، معلمان همان کارگران روزمزد هستند که به اندازه ساعت کاری که انجام می‌دهند، دستمزد دریافت می‌کنند.

نهضت با اشاره به سخنان خانم گُرد – معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وی به صراحت در رسانه‌ها اعلام کرده که طی دوسال، برای این طرح بیش از 230 میلیارد تومان هزینه شده است که امسال تنها کمتر از 40 درصد از کل مبلغ را آموزش و پرورش پرداخت کرده است. این بدین معنا است که معلمان این مدارس، هنوز دستمزدهای سال گذشته را دریافت نکرده‌اند. واقعاً این چه نسبتی با کیفیت بخشی دارد؟

** 230 میلیارد تومان یارانه از جیب بیت‌المال به مدارس غیردولتی

وی اظهار کرد: به نظر بنده حتی این طرح باعث صرفه جویی نیز نشده است، بلکه 230 میلیارد از جیب بیت المال، یارانه به مدارس غیردولتی نه چندان معتبر پرداخت شده است و این در حالی است که کل سرانه دانش آموزان کشور حدود 150 میلیارد تومان است که البته درست و سر وقت هم پرداخت نمی‌شود. به نظرم سر تیم اقتصادی دولت هم با این طرح کلاه رفته است.در واقع حمایت تیم اقتصادی دولت از طرح خرید خدمات آموزشی، صرفه جویی اقتصادی بوده است اما به نظر می رسد اصلاً صرفه جویی اتفاق نیفتاده است. آن چه که ما از زبان مسئولان آموزش و پرورش درباره صرفه‌جویی شنیده ایم، مصداق مغالطه آماری است.

** لایحه برنامه ششم برخلاف شعار تبلیغاتی رئیس جمهور درباره آموزش‌وپرورش

نهضت در ادامه بار دیگر به لایحه برنامه ششم پرداخت و گفت: سهم آموزش‌و‌پروش در این برنامه تقریباً هیچ است و این با شعارهای دکتر روحانی در زمان انتخابات کاملاً در تضاد است. کافی است شعارهای انتخاباتی ایشان را در حوزه آموزش و پرورش مرور کنید تا بفهمید که این لایحه اصلاً مطابق برنامه‌های تبلیغاتی ایشان نیست.

** آموزش‌وپرورش اولویت دهم دولت نیست

وی افزود: جالب این است که آقای نوبخت بابت این برنامه از وزیر آموزش و پرورش تشکر و قدردانی کرده است. معلوم نیست جوی واقعاً از چه چیزی تشکر کرده است؟ آقای نوبخت چندین جلسه با برخی تشکل‌های معلمی برگزار کرد و نظراتشان را در باره برنامه ششم توسعه جویا شد و البته این تشکل‌ها پیشنهادات نسبتاً خوبی را بیان کردند اما ارائه برنامه ششم توسعه موجبات حیرتشان را پدید آورد.به جرأت می‌توان گفت که کم رنگ بودن آموزش‌و پرورش در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه‌های قبلی بی سابقه است و نشان می‌دهد آموزش و پرورش برای دولت در اولویت دهم هم نیست.

نهضت به بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به نظر من مهمترین چیزی که در این برنامه باید مد نظر قرار گیرد، بالابردن سهم بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی و نیز بودجه عمومی دولت است. طبق نقشه علمی کشور سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی باید به 7 درصد رشد یابد. هم چنین باید بودجه آموزش و پرورش حداقل به 20 درصد از بودجه عمومی دولت برسد. برای این دو مهم باید پیش بینی‌های لازم در برنامه توسعه ششم انجام می‌گرفت و امیدوارم نمایندگان مجلس به این امر توجه کنند و این را در برنامه بگنجانند.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: البته موارد فراوانی را می‌توان بیان کرد اما به نظر می‌رسد بالارفتن سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی و نیز بودجه عمومی کشور، بسیاری از گره‌های موجوددر آموزش و پرورش را باز کند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه توسعه ششم به وضوح نشان می‌دهد که جناب فانی توانایی لازم برای جلب توجه دولت به آموزش و پرورش را ندارد و با این فرمانی که می‌رانند، آموزش و پرورش چشم اندازی مثبت را در پیش روی خود نخواهد داشت.

نهضت در پاسخ به استیضاح احتمالی وزیر آموزش و پرورش گفت: به نظر می‌رسد این استیضاح انجام نخواهد شد. معاون پارلمانی وزیر و مدیران کلش به شدت در حال رایزنی با امضاء کنندگان هستند و به نظر می‌رسد در حال قانع کردن آن ها برای پس‌گیری امضاءها هستند و مطابق اخبار رسیده در این کار البته موفق نیز بوده‌اند. گفته می‌شود به نمایندگان قول برخی تغییرات در مدیریت‌ها داده شده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *