پشت‌پرده برجسته‌سازی نام «احمدی‌نژاد» در اسناد پاناما

یک مورخ با اشاره به اقدام دروغین برخی رسانه‌های غربی در برجسته سازی نام احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان در این اسناد، گفت: این اقدام نیز همچون وارد کردن نام رئیس جمهور روسیه و یا سوریه است.
به گزارش سادس عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر تاریخ با اشاره به پرونده پولشویی اوراق پاناما، اظهار داشت: مسئله افشاگری در زمینه کمپانی که به اوراق پاناما معروف شده حدود ۱۰ سال است آغاز شده است که حتی در اسناد ویکی لیکس به صورت آشکار افشا شده و به تبع دامنه آن گسترده تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پاناما و برمودا از جمله مراکز پولشویی در دنیا هستند، ادامه داد: همچنین یکی از مهم ترین مراکز پولشویی جهان در دوبی قرار دارد؛ در دنیا مناطقی وجود دارند که از طریق پولشویی جهانی به منظور معاملات غیرقانونی و یا به منظور اهداف گوناگون انجام می‌شود.

این مورخ بیان داشت: لبه تیز تیغ افشاگری اوراق پاناما به صورت عمده متوجه خاندان آل سعود (ملک سلمان سعودی و ولیعهدش محمد بن نایف)، خاندان آل ثانی قطر، شیخ امیر ابوظبی و همچنین شخصیت هایی نظیر ایاد علاوی در عراق، دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا و شش عضو مجلس لردهای بریتانیا (که فقط نام دو تن، بارونس شارپلس و لرد اشکرافت، تاکنون اعلام شده) رئیس جمهور اوکراین که وابستگی اش به اسرائیل و پیمان ناتو بسیار آشکار است نیز به چشم می خورد این در حالی است که رئیس جمهور اوکراین پیش از انتخابات به صورت محرمانه به اسرائیل سفر و با نتانیاهو دیدار کرد.

شهبازی تصریح کرد: از جمله مهم ترین کمپانی هایی که در این پولشویی مورد هدف قرار گرفته اند، سه بانک «اچ-اس-بی-سی» که بزرگترین بانک خصوصی دنیا به شمار می رود، «یو-بی-اس» که مهم ترین بانک سوئیس است و همچنین بانک روچیلد لندن هستند بنابراین می توان گفت پرونده اوراق پاناما ۹۵% کانون های مالی متوسط غربی را هدف قرار داده است.

شهبازی تاکید کرد: زمانی که چنین مراکزی احساس خطر کنند بهترین روش برای خلاصی از این شرایط را حجم وسیعی از اطلاعات انحرافی و غلط و همچنین تبلیغاتی به منظور انحراف در افکار عمومی می دانند تا هیچ کس از اصل ماجرا مطلع نشود البته تاکنون هیچ‌کسی، هیچ چیزی درباره منبع این ماجرا نمی داند.

این مورخ بیان داشت: این جریان از روز اول با ارائه اطلاعات غلط و تیترهای برجسته در رسانه ها به دنیال تحت الشعاع قرار دادن افکار عمومی بر آمدند؛ به طور مثال با کمی دقت به این مسئله می رسید که نام روسای جمهور روسیه و سوریه در این پرونده تا چه اندازه پررنگ و برجسته است این در حالی است که هیچ کدام از این افراد در این پولشویی دست نداشته و حتی در تبلیغات بر روی چند چهره که نامشان در اسناد پاناما وجود ندارد، متمرکز شده اند. به طور مثال در حالی که نام ویولون‌زن معروف روسی که با پوتین رابطه نزدیکی دارد در اسناد پانامایی به چشم می خورد اما رسانه های غربی تنها به دلیل وجود این رابطه نام پوتین را به اسناد پولشویی پاناما ربط می‌دهند  و یا  در حالی که نام پسرخاله بشار اسد در این فهرست وجود دارد می بینیم که رسانه های غربی این مسئله را چگونه به رئیس جمهور سوریه ارتباط می دهند.

شهبازی در ادامه با اشاره به اقدام دروغین و غیرقانونی برخی رسانه های غربی در برجسته سازی نام احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان در این اسناد، اظهار داشت: این اقدام نیز همچون وارد کردن نام رئیس جمهور روسیه و یا سوریه است به این معنا که شرکت خدمات نفت و گاز ایرانی تحت عنوان پتروپارس در سال ۲۰۱۰ از سوی دولت آمریکا تحریم شده بود و چندی بعد کمپانی پانامایی رابطه اش را با این شرکت ایرانی قطع می کند؛ اخیرا نیز از نمایندگی پتروپارس در لندن سوال می شود که این شرکت متعلق به چه کسی است و وی می گوید متعلق به احمدی نژاد است که پس از آن این مسئله را به صورت برجسته رسانه‌ای می کنند. از این رو نام رئیس جمهور سابق کشورمان را به اسناد پانامایی ربط می‌دهند؛ در حالی که نمی‌توان به صرف یک گفته شفاهی بدون هیچ گونه سند و مدرکی یک مسئله را رسانه‌ای کرد.

این مورخ در پایان با بیان اینکه پس از برجسته سازی این خبر کذب از سوی برخی رسانه های غربی همچون دویچه وله و یورونیوز نسبت به این خبر کذب واکنش نشان دادم، خاطرنشان کرد: در حقیقت می توان گفت هدایت این موضوع در دست یک جریان و دست اندرکاران ایرانی مهاجر است که در رسانه های سرشناس غربی همچون دویچه وله و یا یورونیوز مشغول به فعالیت هستند و  باید گفت که موج دروغین برجسته سازی نام احمدی نژاد در اسناد پانامایی را ایجاد کردند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *