عربستان دین را دستاویز حمایت از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل کرده است

سفیر سابق سوریه در ریاض گفت که عربستان دین را دستاویزی برای حمایت از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی کرده است.

به گزارش سادس «مهدی دخل‌الله» وزیر اطلاع رسانی اسبق و سفیر سابق سوریه در عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سوریه تصریح کرد: جای تعجب است که کشوری مثل عربستان با “اسرائیل” رابطه برقرار می‌کند و همزمان روابط خود با کشور اسلامی بزرگی نظیر ایران را قطع می‌کند و جلوی حجاح این کشور برای ادای فریضه حج را می‌گیرد.

وی درباره دلایل تشدید اظهارات عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه مراسم حج گفت: در حقیقت، عربستان با اجرای سیاست “بهترین دفاع، حمله است” موضع موهن و کفرآمیز خود در جلوگیری از آمدن حجاج یک کشور بزرگ اسلامی برای ادای فریضه حج را پنهان می‌کند. ریاض تلاش می‌کند تا از موضع خودش که به هیچ شیوه‌ای نمی‌توان از آن دفاع کرد، دفاع کند.

دخل‌الله افزود: جهان اسلام مأموریتی پیش رو دارد و آن هم قراردادن همه مقدسات اسلامی تحت سرپرستیِ اسلامیِ بین‌المللی است و نه سرپرستی یک کشور واحد، که هرچه بخواهد می‌کند، خصوصاً که این کشور در قبضه خاندانی نظیر خاندان سعودی است که عملاً به اسلام اهمیتی نمی‌دهند بلکه از دین برای حمایت از یک موضع سیاسی ناعادلانه استفاده می‌کند؛ یعنی حمایت از موضع آمریکا و سلطه بر منطقه.

وی تصریح کرد: جای تعجب است که کشوری تلاش می‌کند که با “اسرائیل” رابطه برقرار کند؛ درحالی که روابط خود با کشور اسلامی بزرگی نظیر ایران را قطع می‌کند؛ صرف‌نظر از اینکه اختلافی در دیدگاه‌های سیاسی باشد یا نباشد.

وی در اشاره به استفاده ابزاری عربستان از دین و دنباله‌روی ریاض از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و اجرای آنها افزود: ما اینجا از مسئله دیگری صحبت می‌کنیم و آن هم استفاده ابزاری از دین برای سیاست است. یک مسلمان نمی‌تواند مسلمان دیگری را از انجام عبادتی نظیر حج به‌خاطر مواضع سیاسی محروم کند؛ به‌ویژه اگر این سیاست همان سیاست آمریکا و اسرائیل باشد.

دخل‌الله درباره پس‌رفت نقش عربستان در سوریه در برهه اخیر و سخن از اقدام ریاض در گشودن جبهه جنوب سوریه در آینده نزدیک گفت: نظام سعودی اندک اندک احساس می‌کند که از خاک سوریه بیرون رانده می‌شود لذا برخی اوقات تلاش می‌کند تا به‌شکلی تروریستی رفتار کند تا ثابت کند که حضور دارد؛ همان‌طور که اخیراً در شمال حماه روی داد و گروه‌های تروریستی مورد حمایت عربستان برای حمله به برخی از روستاها و اشغال آنها تلاش کردند.

وی افزود: به‌طور کلی، عربستان احساس می‌کند که نقشش در سوریه درمقابل نقش ترکیه بسیار کمرنگ می‌شود اما تفاوت اینجاست که ترکیه به‌نوعی با ایران و روسیه تفاهم می‌کند و در نتیجه با سوریه، اما عربستان همچنان خارج از این چرخه است و تلاش می‌کند که با همه خصومت به خرج دهد.

سفیر سابق سوریه در ریاض گفت: شکست نقش عربستان آشکار است؛ به‌ویژه در جریان آشتی‌های اخیری که در سوریه صورت گرفت، زیرا گروه‌های تروریستی مستقر در منطقه غوطه شرقی و غوطه غربی به‌طور مستقیم مورد حمایت عربستان هستند. بنابراین، بله، نقش عربستان کمتر شد؛ به‌ویژه که روسیه و آمریکا بر ضرورت این نکته تأکید می‌کنند که نباید گروه ریاض، به‌اصطلاح جناح مخالفان خارج‌نشین سوری را در انحصار خود باقی نگه دارد و این امر نیز ضربه‌ای به پیروان عربستان به شمار می‌رود که منظور گروه ریاض (گروه به‌اصطلاح معارضان سوری مورد حمایت عربستان) است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *