آل‌سعود در فاجعه منا جنایتکار است/ اگر نهیب رهبری نبود، اجازه نمی‌دادند یک جنازه وارد ایران شود

ایه الله خاتمی
خطیب نماز عید سعید قربان با بیان اینکه وزارت خارجه فاجعه منا را پیگیری کند، تصریح کرد: اگر نهیب رهبری نبود، سعودی‌ها اجازه نمی‌دادند یک پیکر وارد ایران شود.

به گزارش سادس به نقل از تسنیم ، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب نماز عید سعید قربان صبح امروز(۲۲شهریور) در خطبه‌های نماز عید قربان با بیان اینکه امروز روز عاشورای شهدای منا است، گفت: من معتقدم اکثریت شهدای ایرانی منا در آخرین لحظات گفتند ای حسین جان؛ فدای لبان تشنه‌ات و لب‌تشنه جان دادند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به نام‌گذاری روز عید قربان تا عید غدیر به‌عنوان دهه امامت، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی با شکوه هر چه تمام‌تر این دو عنصر را پیش می‌برد. عنصر تقریب می‌گوید با دشمنانی مواجهیم که اسلام را نمی‌خواهند.

خطیب نماز عید قربان با بیان اینکه ما دو عنصر تقریب و ولایت را در کنار هم داریم، گفت: بعد از انفجار برج‌های دوقلو گفتند این مسئله تقصیر مسلمانان است. تقریب این است که در برابر دشمن بایستیم و فریاد و خروش مرگ بر آمریکا برآوریم.

وی با تأکید بر اینکه افتخار هم می‌کنیم که پای علم ولایت و حدیث غدیر ایستاده‌ایم، تصریح کرد: ما غدیری هستیم و این مسئله را حاشا نمی‌کنیم. حدیث غدیر شناسنامه ما است.

آیت‌الله خاتمی افزود: ما در عین حال اهانت به مقدسات مذاهب دیگر را هم برنمی‌تابیم. این نه تنها سخن من بلکه سخن همه مراجع است.

خطیب نماز عید قربان با اشاره به فاجعه منا متذکر شد: تردیدی نداریم که حکام آل‌سعود در فاجعه منا نه تنها متهم بلکه جنایت‌کار خط مقدم هستند. آنها با دوربین‌هایشان می‌توانستند همه این اتفاقات منا و جان دادن مسلمانان را ببینند. می‌توانستند با هلی‌کوپتر آب برسانند و جان بسیاری از مسلمانان را نجات دهند. نه تنها به مأمورین ایرانی اجازه کمک ندادند بلکه مأمورین خود نیز هیچ کمکی به قربانیان نکردند.

وی با تصریح بر اینکه جنایتکاران فاجعه منا باید در دادگاه‌های اسلامی محاکمه و مجازات شوند، خاطرنشان کرد: آنها مصدومان این حادثه را در کانتینر جانباختگان گذاشتند و برخی بر اثر این کار به شهادت رسیدند. حکام آل‌سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند و باید هیأتی از نخبگان جهان اسلام اداره حرمین شریفین یا مناسک حج را برعهده بگیرد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه از ۳۷ کشور اسلامی در این فاجعه قربانی دادند اما متأسفانه تنها ایران پیگیر این مسئله شد، گفت: تا چه زمانی باید در برابر این جنایات سکوت اختیار کرد. اگر یک هزارم این فاجعه در کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتاد فریادشان گوش فلک را کر می‌کرد ولی ۷ هزار نفر جان باختند اما هیچ نهاد بین‌المللی فریادی بر نیاورد.

خطیب نماز عید قربان با تأکید بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پیگیری فاجعه منا خطاب به رژیم آل‌سعود، اظهار کرد: اگر جنایتکار نیستید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهید تا حقیقت فاجعه منا مشخص شود. البته این نیز نشانه دیگری از جنایت آل‌سعود است. وزارت امورخارجه باید پیگیری حقوقی این جنایت را انجام دهد. حق خانواده‌های داغدار منا است که پیگیری‌هایی در این رابطه صورت دهند و باید برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تلاش‌هایی انجام شود.

وی با اشاره به مدیریت رهبر معظم انقلاب در این فاجعه، گفت: این مدیریت نشانه دفاع رهبری از ملت است. اگر نهیب رهبری نبود، اجازه نمی‌دادند یک جنازه هم وارد ایران شود. خداوند سایه این رهبر بزرگوار را تا انقلاب امام مهدی (عج) بر کشور مستدام دارد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *