راه‌اندازی صندوق توسعه شهری ویژه شهرهای جاده ابریشم

مدیرعامل بانک شهر گفت: تهیه بانک اطلاعاتی جامع برای سرمایه‌گذاران و راه‌اندازی صندوق توسعه شهری ویژه شهرهای جاده ابریشم می‌تواند اهداف اجلاس را محقق کند.
به گزارش سادس یه نقل از رویکرد“، دکتر حسین محمد‌پورزرندی در یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم که با حضور علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، فریدون همتی استاندار، داود محمدی و بابایی‌صالح نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی در شبستان مسجدالنبی قزوین برگزار شد گفت: احیای جاده بزرگ ابریشم، نخست توسط کمیسیون سابق اروپا، زمانی که کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان عضو آن بودند، در سال ۱۹۹۱ پیشنهاد شد که هدف آن، اتصال اروپا به آسیای‌مرکزی از طریق کریدور حمل و نقل بین‌المللی اروپا، قفقاز و آسیا بود.

مدیرعامل بانک شهر تصریح کرد: کشورهای حوزه راه ابریشم در طرح چین؛ شامل ۵۸‌کشور از جمله چین، هند، پاکستان، ایران، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و کشورهای حوزه قفقاز شامل: آذربایجان، ارمنستان و روسیه و در مرزهای آبی تمام کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای مدیترانه است که کشورهای اروپایی چون فرانسه، آلمان، اسپانیا نیز شامل این طرح می‌شوند.

وی اضافه کرد: این آمارها بیانگر پتانسیل رو به رشد اقتصاد کشورهای جاده ابریشم نوین برای تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی در اقتصاد بین‌الملل است از این‌رو، طرح ابتکاری کشور چین‌(طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم‌دریایی) که به طرح “یک کمربند، یک جاده” معروف است و ارزش اقتصادی آن بیش از ۲۱تریلیون دلار آمریکا برآورد شده از سوی کشورهای مختلف به خصوص کشورهای آسیایی و اروپایی، مورد استقبال قرار گرفته است.

پورزرندی در ادامه اظهار کرد: در شهرهای ایران که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند نیز فضای بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری فراهم است. برای مثال، شهر قزوین در زمینه صنعت، خدمات، حمل ‌و نقل، گردشگری دارای ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری است و چنانچه بخواهد نقش مناسبی در مسیر جاده ابریشم نوین داشته باشد، نیازمند یک بازاندیشی در برنامه‌ریزی و تدوین چارچوب‌های اقتصادی جدید است.

وی افزود: همان‌طور که شواهد تاریخی و کنونی نشان می‌دهند ایران بهترین مسیر ترانزیتی جاده ابریشم است و بنابراین صندوق توسعه زیرساخت‌های آسیا، می‌تواند توجه و اهتمام ویژه‌ای به شهرهای ایران در زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشد.

پورزرندی خاطر نشان کرد: اگرچه نهادی برای تأمین مالی طرح کلان جاده ابریشم در چین وجود دارد و بانک توسعه آسیا نیز حامی آن است، اما از آنجایی که تمرکز این نهاد بر توسعه زیرساخت‌های کلان کشورهاست به نظر می‌رسد جای خالی یک صندوق که مشخصاً توسعه شهری را در شهرهای این مسیر دنبال کند، خالیست بنابراین پیشنهاد می‌شود که مدیران شهری شهرهای جاده ابریشم، به تأسیس صندوقی در مسیر پیشبرد توسعه شهری، مبادرت کنند.

اعلام آمادگی ایران برای ارائه مشاوره‌های علمی

وی گفت: برای شناخت ظرفیت، تنگنا و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای مسیر جاده ابریشم در ابعاد ملی و بین‌المللی، انجمن علمی اقتصاد شهری ایران آمادگی دارد که مشاوره‌های علمی خود را در این زمینه ارائه دهد.

پورزرندی اضافه کرد: ضرورت دارد مطالعه‌ای جامع و یکپارچه از تمامی شهرهای مسیر جاده ابریشم با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی آنها، انجام گرفته و نتیجه آن، به صورت یک سند منسجم و بانک اطلاعاتی که راهنمای عمل سرمایه‌گذاران باشد، منتشر شود که در این زمینه نیز انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، برای مشارکت و انجام مطالعه آمادگی دارد.

تفاهم‌نامه راه‌اندازی پایگاه پژوهشی جاده ابریشم در قزوین منعقد شد

در اجرای این تفاهم‌نامه ضمن تاسیس و راه‌اندازی پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در استان برای تقویت مطالعات و پژوهش‌های میراث در حوزه راه ابریشم، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در سطوح ملی و بین‌المللی با محوریت این مرکز صورت خواهد گرفت.

تفاهم‌نامه دوم این اجلاس برای تامین ۱۵‌دستگاه مینی‌بوس و ۵۰‌دستگاه اتوبوس مدرن بین شهردار قزوین و مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی امضا شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *