چرا وقتی مرجع متخصص پلیس می‌تواند گواهی دهد افراد را به دفترخانه می فرستیم/ بالای 80 درصد مردم با این موضع که سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود مخالفند

عضو سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می گوید: بالای 80 درصد مردم با این موضع که سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود مخالفند و می‌گویند دست از سر ما بردارید و در یک جا این امر صورت گیرد.

سید حمیدرضا طباطبایی نائینی عضو کمیسیونحقوقی و قضایی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار سادس  اظهار داشت: می‌گویند معاملات خودرو باید رسمی باشد بنابراین نیروی انتظامی به عنوان مرجع رسمی وجود دارد چرا مردم باید به سختی بیفتند؛ تعویض پلاک خودرو در صلاحیت نیروی انتظامی است وقتی پلیس مرجع است و صلاحیت دارد می‌تواند نقل و انتقال خودرو را نیز انجام دهد.
وی با بیان این‌که در قانون مطرح شده قبل از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی حتماً به پلیس مراجعه شود در واقع الزام قانونی مراجعه به پلیس است که باید به این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: در سال های قبل  شکایتی از سوی سردفتران در خصوص نقل و انتقال خودرو صورت گرفت که هیئت عمومی دیوان عدالت  رأی را صادر کرده و این شکایت را رد کرد در واقع تقاضای دفاتر اسناد رسمی مبنی بر ابطال بخشنامه را قبول نکرد.
طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه چه ضرورتی دارد برای کشور خود دردسر ایجاد کنیم، افزود: مرجع پلیس متخصص بوده چرا دوباره وقتی چنین مرجع متخصصی می‌تواند گواهی دهد افراد را به دفترخانه بفرستیم.
وی با اشاره به اینکه عقل سلیم می‌گوید مردم می‌توانند تنها به پلیس مراجعه کرده و بدون دردسر کار خود را انجام دهند چرا که دقت پلیس بسیار بالا است، گفت: یک زمانی می‌گفتند مگر می‌شود گذرنامه را به شخص خاصی دهیم در حقیقت در گذشته افراد مدتها معطل گذرنامه می‌شدند اما اکنون با وجود پلیس+10 کار یک ساعته صورت می‌گیرد و در واقع تسریع در کارها برای مردم انجام می‌شود.
عضو سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: کار برای دفاتر اسناد رسمی زیاد است اجرای طرح کاداستر را می‌توان به دفترخانه‌های اسناد رسمی داد چرا که می‌توان گفت کار برای دفاتر اسناد رسمی زیاد است بنابراین این اقدام را باید به مرجع پلیس که صلاحیت دارد سپرد.
طباطبایی در ادامه با بیان اینکه مراجعات به ادارات متعدد گرفتاری‌هایی را به دنبال خواهد داشت که باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم؛ به طور مثال کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد باید 15 مرجع به آن مجوز دهند و کارشان به دو سال طول می‌انجامد که این اقدام درست نیست چرا نباید این موارد را برداریم
وی ادامه داد: در کشورهای همسایه به شکل اصولی کارها در یک روز و در یک مرجع انجام می‌شود بنابراین باید در خصوص نقل و انتقال خودرو مرکز یکجا باشد؛ همه یکجا مستقر باشند.
عضو سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که قانون به معنای به داد رسیدن مردم است، گفت: نباید برای مردم گرفتاری ایجاد کرد، وقتی فردی می‌خواهد تولیدی را انجام دهد آنقدر به طول می‌انجامد و می‌دود که از تولید منصرف می‌شود.
طباطبایی با بیان اینکه انصاف نیست وقتی خودرویی می‌خریم به 10 مرجع برای ثبت سند برویم، اظهار داشت: موضوع ثبت انتقال خودرو بسیار حساس است که در این راستا پلیس می‌تواند به عنوان مرجع حاکمیت ورود کند؛ پلیس جزو حاکمیت است؛ چرا سند نباید در پلیس تنظیم شود چرا باید این موضوع را مخدوش کنیم.
وی ادامه داد: بالای 80 درصد مردم با این موضع که سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود مخالفند و می‌گویند دست از سر ما بردارید و در یک جا این امر صورت گیرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *