اقساط و سود تسهیلات مسکن یکم چقدر است؟

همزمان با تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن اولی ها به زیر ۱۰ درصد کارشناسان اقتصادی اعلام کردند نه تنها این امر رونق تدریجی بازار مسکن را به همراه خواهد داشت بلکه به تدریج تعداد متقاضیان این تسهیلات افزایش می یابد.
به گزارش سادس به نقل از ایبِنا، صندوق «یکم مسکن» یا به عبارت بهتر صندوق های سپرده یکساله برای زوج های جوان فاقد مسکن -خانه اولی- در خردادماه سال ۱۳۹۴ راه اندازی شد. در آن زمان، به این صندوق ها که تسهیلات ۸۰ میلیونی داشتند ۱۴ درصد سود تعلق می گرفت. با این حال و در طی این مدت سقف وام های یکم مسکن به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته و طی دو مرحله نیز نرخ سود تسهیلات آن ابتدا به ۱۳ و سپس به ۱۱ درصد کاهش یافته بود.
در روز های گذشته اما حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اعلام کرد که به عنوان یک هدیه، بار دیگر نرخ سود تسهیلات برای خانه اولی ها از ۱۱ درصد در بافت های فرسوده به ۸ و در سایر موارد به ۹.۵ درصد کاهش یافته است. هرچند نرخ سود تسهیلات کمتر از ۱۰ درصد در حالی که نرخ سود سایر تسهیلات در شبکه بانکی ۱۸ درصد است، مزیتی بزرگ برای زوج های جوان محسوب می شود و فارغ از تاثیر روانی این موضوع برای تحریک تقاضای مصرف کنندگان، باید توجه داشت که کاهش درصد سود تسهیلات تاثیر چندانی بر نرخ اقساط آن نخواهد داشت.
برای توضیح این موضوع باید توجه داشت که بازگشت تسهیلات مسکن یکم ‍۱۲ ساله است؛ البته امکان پرداخت اقساط به صورت پلکانی نیز وجود دارد. دریافت کنندگان تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی در صورت خرید آپارتمان در بافت های فرسوده باید برای ۱۲ سال یا به عبارت دیگر ۱۴۴ ماه یک میلیون و ۳۶۶ هزار تومان و در سایر مناطق یک میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قسط بپردازند.
رقم اقساط برای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصدی یک میلیون و ۲۴ هزار تومان و با نرخ ۹.۵ درصدی یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان خواهد بود. دریافت کنندگان تسهیلات مسکن یکم همچنین در صورتی که از تسهیلات ۸۰ میلیونی استفاده کنند باید ۶۸۲ هزار تومان برای خرید آپارتمان در بافت های فرسوده و ۷۴۲ هزار تومان در سایر مناطق قسط بپردازند. این در حالی است که زوجین برای دریافت تسهیلات مسکن صندوق یکم دست کم باید یک سال مبلغ اولیه ثبت نام در این صندوق ها را با توجه به تسهیلات درخواستی پرداخت کنند و به گفته محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن هیچ سودی به آورده اولیه آنها در این دوره اعطا نخواهد شد.
ردیف تسهیلات تسهیلات با نرخ سود ۸ درصدی تسهیلات با نرخ سود ۹.۵ درصدی سود برگشتی تسهیلات ۸ درصدی سود برگشتی تسهیلات ۹.۵ درصدی
۱
۱۶۰ میلیون تومانی

۱۳۶۶۰۰۰ تومان ۱۴۸۴۰۰۰ تومان ۳۶۷۰۴۰۰۰ تومان ۵۳۶۹۶۰۰۰ تومان
۲
۱۲۰ میلیون تومانی

۱۰۲۴۰۰۰ تومان ۱۱۱۴۰۰۰ تومان ۲۷۴۵۶۰۰۰ تومان ۴۰۴۱۶۰۰۰ تومان
۳ ۸۰ میلیون تومانی ۶۸۲۰۰۰ تومان ۷۴۲۰۰۰ تومان ۱۸۲۰۸۰۰۰ تومان
۲۶۸۴۸۰۰۰ تومان

در عین حال باید در نظر داشت که علی رغم تاثیر مثبت روانی و ریالی این تسهیلات برای مسکن اولی ها، مشکلی مهم در روند وام دهی به متقاضیان پیش خواهد آمد. صندوق پس انداز مسکن یکم به یارانه دولتی وابسته است و این احتمال وجود دارد که در صورت استقبال زوجین، از دامنه پوشش متقاضیان تسهیلات کاسته شود.
تا پیش از این بانک مسکن به عنوان عامل بخش مسکن وام مسکن یکم را با سود ۱۱ درصد پرداخت می کرد و دولت برای جبران مابه التفاوت آن با سود بانکی ۱۸ درصدی، استمهال ۱۰ ساله خط اعتباری مسکن مهر و اعمال دوره تنفس ۱۰ ساله آن را برای این بانک در نظر گرفته بود.
بانک مسکن در حال حاضر دست کم در به طور ماهیانه ۱۲۰ میلیارد تومان از محل اقساط تسهیلات پرداختی به مسکن مهر دریافت می کند که به جای تسویه خط اعتباری بانک مرکزی، برای تکمیل طرح های نیمه تمام مسکن مهر و همچنین جبران مابه التفاوت سود تسهیلات مسکن یکم از آن استفاده می کند. با این حساب و با توجه به اینکه میزان یارانه پرداختی از سوی دولت به بانک مسکن افزایشی نخواهد یافت لذا از تعداد وام های قابل پرداخت به مسکن اولی ها کاسته خواهد شد.
ظرفیت تسهیلات دهی صندوق یکم در سال در حدود ۸۰ هزار فقره بود اما با کاسته شدن از نرخ سود این تسهیلات و همزمان بازگشت تدریجی رونق به بازار مسکن، این احتمال وجود دارد که حجم تقاضا بالا رفته و از تعداد تسهیلات آن کاسته شود.
محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن اما در این خصوص با مقایسه بانک های تخصصی با بانک های تجاری تاکید دارد که بانک مسکن مشکلی در زمینه تامین مالی نخواهد داشت. به گفته وی، بانک مسکن به میزانی که سپرده های مردمی داشته باشد، خط اعتباری از بانک مسکن دریافت خواهد کرد. همچنین بانک مسکن ظرفیت استفاده از توانمندی بازار سرمایه را خواهد داشت.
بت شکن می گوید براساس بودجه سال ۱۳۹۵، بانک مسکن ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال وزارت راه و شهرسازی افزایش سرمایه باید بدهد و همزمان جریان نقدی ناشی از وصول مطالبات که سالانه به ۱۰۰ میلیارد تومان می رسد، دست این بانک را برای اعطای تسهیلات باز خواهد گذاشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *