امنيت مهم ترين اصل در روابط اجتماعي است

حضرت آيت الله”مصباح يزدي”در ديدار با تني چند از مسئولان انتظامي با وي در قم، گفت: امنيت مهم ترين اصل در روابط اجتماعي است.

به گزارش سادس به نقل ازپايگاه خبري پليس، رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با مسئولان انتظامي با بيان اينکه امنيت عامل اصلي براي تشکيل اجتماع است، اظهارداشت:بر اساس نظريه مردم شناسان بشر ابتدا در جنگل و غار زندگي مي کرده و دائماً با خطر مواجه بوده و سپس به شهرنشيني روي آورده است.

وي گفت:اولين عامل براي احساس حرکت بيش از نياز طبيعي، کمک براي برون رفت از خطر است، انسان نيز در زندگي اجتماعي مي خواهد تا خطر را از خود دور کند.

آيت الله مصباح يزدي افزود:شواهدي در متون ديني و قرآن وجود دارد براي توجه دادن بشر به نعمتي مانند امنيت که از سوي خداوند نيز به انسان يادآوري مي شود.

وي با اشاره به نياز شديد انسان به امنيت، تصريح کرد:در طول تاريخ ، بشر بصورت هاي مختلف خود را نشان داده و امروز نيز مي بينيم دشمني مثل آمريکا، بعد از 30 الي 40سال عليه ايران از هيچ چيز فروگذار نکرده است.

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) افزود: در زمينه نظام ارزشي اولين چيز با ارزش وفاي به عهد است اگر انسان پايبند به عهد و پيمان خود نباشد، زندگي اجتماعي مفهومي نداشته و شکل نمي گيرد.

وي با بيان اينکه اصل مهم روابط اجتماعي در اسلام، پايبندي به قراردادهاست، تصريح کرد:بر اساس دستوراتي که در تعاليم اسلامي  داريم اگر دشمنان نامهرباني کردند در صورت عدم رعايت عهد و پيمان، شما نيز نبايد رعايت کنيد، اينها نشان مي دهد اساسي ترين مسئله حيات عقد قرارداد است.

آيت الله مصباح يزدي گفت:آزادي هاي بشر در سايه قراردادها شکوفا و مفهوم پيدا مي کند بنابراين اولين اصل احترام به قرارداد است و اسلام اولين پايه را احترام به قرارداد مي داند تا امنيت اجتماعي تامين شده و در سايه آن پيشرفت علمي، اقتصادي و اجتماعي حاصل شود.

وي تصريح کرد:استفاده از ارزش هاي ديني براي عملي کردن قراردادها پشتوانه محکمي است حتي در جايي که اعتقادات ديني مشترکي باشد اين اصل محکم تر است.

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) گفت: دو پشتوانه محکم براي پايه گذاري قراردادها وجود دارد، اول عقيدتي و دوم استفاده از اعتقادات ديني که هر چه اين اعتقادات بيشتر باشد اعتماد و موفقيت نيز بيشتر خواهد بود.

وي با تاکيد بر اينکه رابطه ما با ديگران بايد مثل دواير متحدالمرکز باشد، تصريح کرد: کساني که به عهد خود عمل کنند در يک دايره بزرگ قرار مي گيرند و هر قدر به مرکز دايره نزديک تر باشند، ارزش ها و انباشت ها بيشتر است.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اينکه هر کسي از منظر اسلام با خدا ارتباط قوي داشته باشد هيچ چيز نمي تواند آن را تکان دهد اما غير از اين شکست خواهد خورد، گفت: مانند جنگ 33 روزه که حزب الله در آن با توسل به خدا پيروز شد، اگر با خدا باشيم، ياري مان خواهد کرد. #

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *