پیش‌بینی‌ها درباره ایرانِ بعد از توافق اشتباه از آب درآمد/ به جای غرب، ایران به سمت روسیه رفت/ تصور ادامه مذاکره ایران با آمریکا شکست خورد

روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه بیشتر پیش‌بینی ها درباره شرایط بعد از توافق هسته ای غلط از آب درآمد نوشت آنها که می‌گفتند ایران به مذاکرات با آمریکا ادامه می‌دهد در اشتباه بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی تحت عنوان «یک سال بعد از توافق برجام» به بررسی اظهارات و پیش بینی‌های تحلیلگران قبل از توافق هسته‌ای و درست یا غلط بودن آنها بعد از اجرای برجام پرداخت.

این روزنامه نوشت؛ بسیاری از مفروضات، چه خوب یا بد، که توسط تحلیلگران قبل از اجرای توافق هسته‌ای ایران بیان شده بود تا کنون اشتباه از آب درآمده است.

 با گذشت بیش از یک سال از امضای توافق به نظر می‌رسد بعضی از پیش بینیها در آزمون زمان با شکست مواجه شده‌اند. تحلیلگرانی که می‌گفتند ایران هرکاری می‌کند تا از اجرای توافق دوری کند اشتباه کردند، همینطور آنهایی که معتقد بودند نیروهای میانه رو در ایران تقویت می‌شوند در اشتباه بودند. آنها که می‌گفتند ایران به مذاکرات با آمریکا ادامه می‌دهد در اشتباه بودند و حتی کسانی که می‌گفتند سیل سرمایه‌های اروپایی به سمت ایران سرازیر خواهد شد اشتباه کردند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه می‌نویسد؛ در عمل ایران روابطش را به جای اروپا و آمریکا با روسیه و سوریه تقویت کرد. محافظه کاران در داخل ایران موقعیت خود را در دولت قویتر کردند و عرصه را بر رقبای خود تنگتر کردند. شرکتهای غربی نه فقط به دلیل تضمینهای امنیتی بلکه به خاطر ریسک بالای سرمایه گذاری در چنین کشورهایی، همچنان از بازارهای ایران دور هستند و سرمایه گذاری چندانی در ایران نکرده‌اند.

این گزارش افزود، واقعیتهای موجود چیزهای متفاوتی را نسبت به آن چه درباره این توافق فکر می‌کردیم نشان دادند. توافق هسته‌ای از توسعه بعد نظامی برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کرد و آن را از بین برد اما این تصور که ایرانی‌ها می‌خواستند در جهان به عنوان یک قدرت هسته‌ای به انها نگاه شود را از بین نبرد. به مدت یک دهه، تا سال ۲۰۱۳، این تصور به خوبی به ایران خدمت کرد.  نفوذ آن در جهان اسلام گسترش یافت و ملتهای دیگر شروع کردن به ایران با دیده احترام نگریستن.

یدیعوت آحارونوت همچنین نوشت، اکنون حتی مشخص شده است که علاوه بر رفع تحریمها، که تا قبل از انجام توافق هسته‌ای اقتصاد ایران را فلج کرده بود و باعث شده بود ایران به پای میز مذاکره بیاید، آمریکا به ایران باج هم داده است و در ازای آزادی تعدادی از شهروندان آمریکایی صدها میلیون دلار به جیب رهبران ایران سرازیر شده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *