قیام توییتری زنان سعودی برای رهایی از زندان مردان!

محافل خبری از قیام توییتری زنان عربستان با ایجاد هشتگی در این شبکه اجتماعی علیه «سلطۀ مردان» بر زندگی خود خبر می دهند.

در عربستان زنان از زمان تولد تا مرگ زیر سایه مردان زندگی می کنند. تربیت زنان طوری است که نه فقط خود را زیردست مردان می دانند بلکه این باور در ذهن و روح آنها کاشته می شود که زن عامل گناه و منشأ بدبختی است! قوانین این کشور در مورد حق مالکیت و ازدواج زنان به گونه ای است که آنها پس از مردان در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

به گزارش سادس به نقل از “رویکرد”، در حالی که زنان عربستان برای برخورداری از حقوق طبیعی خود، مانند کار و تحصیل و سفر، نیازمند مجوز مردان (پدر، همسر و برادر خود) هستند، با ایجاد هشتگی خواستار پایان «سلطۀ مردان» بر زندگی خود شده اند.

موافقان این هشتگ با بیان اینکه «حکومت باید صدای زنان را بشنود و حقوق آنان را عادلانه بدهد»، تأکید می کنند که «میزان پیشرفت هر جامعه با وضعیت زنان در آن سنجیده می شود».

موافقان، افزون بر این، تفاوت ها میان وضعیت و آزادی های زنان سعودی با زنان دیگر کشورهای منطقه را نیز یادآوری کرده اند.

در سوی دیگر، مخالفان این درخواست ضمن تأکید بر ضرورت پایبندی به قوانین عربستان پیام هایی با این مضمون منتشر کرده اند: «آیا می توانید لغو نماز و روزه را مطالبه کنید؟ سلطۀ مرد بر زن حکم خداست»!

زنان در عربستان سعودی از ابتدایی ترین حقوق خود محروم اند؛ برای نمونه، عربستان تنها کشور دنیاست که زنان در آن حق رانندگی ندارند!

تا چندی پیش، زنان عربستان از شرکت در انتخابات و داشتن حق رأی محروم بودند. آنها حق داشتن تلفن همراه و حق رانندگی ندارند و بدون اجازه یکی از اقوام مذکر نزدیک خود، امکان رفتن به مسافرت یا انجام هر گونه فعالیتی را نخواهند داشت.

هنوز زنان این کشور مجبورند که برای رفت و آمد از تاکسی استفاده کنند و یا با خرید خودرو شخصی و استخدام راننده به رفت و آمد بپردازند که در این صورت باید مقدار زیادی از حقوق ماهیانه خود را صرف این کار کنند. علاوه بر این مسائل، تعدد زوجات یکی از بدترین مشکلات زنان عربستان است. خیلی از مردان سعودی شریک زندگی خود را عوض می کنند.

اما زنی که طلاق داده می شود بدون حامی و بی سرپناه می شود. بسیاری از زنان این کشور حاضرند زن سوم یا چهارم مردی بشوند اما در اجتماع تنها و بی سرپناه نمانند و گرفتار فقر نشوند.

در بسیاری از اماکن عمومی، تابلویی با این مضمون نصب شده است: «ورود زنان بدون همراه داشتن مَحرم، ممنوع است.» در رستوران ها، فروشگاهها، هتل ها و مراکز خرید، فقط مردان کار می کنند. نکته قابل توجه آنکه تا چند سال پیش، در فروشگاههای لباس زنانه هم مردان مشغول فروشندگی بودند.

اما در حال حاضر زنان در هزاران شغل خرده فروشی تا صنایع سنگین، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و بالاخره دولتی و شرکت های خصوصی دست دارند. در حالی که زنان نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه را تشکیل می دهند با این حال در این جامعه، زنان به ندرت قادر به بیان نظریات خود و یا مخالفت با نظر مردان خانواده هستند.دولتمردان عربستان برای اجرای اصلاحات بخصوص در باره وضع زنان در کشورشان با فشار کشورهای غربی روبه رو هستند.
هر چند زنان در تحصیلات از امکانات برابری با مردان برخوردارند اما در دبیرستان ها و دانشگاههای دخترانه استادان مرد تدریس نمی کنند.

یکی از معضلاتی که جامعه شدیدا بسته و سنتی عربستان با آن دست به گریبان است افزایش تعداد معتادان و روسپیان در جامعه است.

طبق آمار وزارت بازرگانی عربستان سعودی، هر زن در این کشور سالانه یک کیلو و دویست گرم طلا، سنگ های قیمتی، مروارید و الماس می خرد!

چندی پیش یکی از روزنامه های محلی عربستان مقاله ای منتشر کرد و در آن به شبکه روسپیانی پرداخت که از دانشجویان دختر تشکیل شده است. رئیس این شبکه ابتدا آنها را به مواد مخدر معتاد می کند تا برای تأمین مواد مخدر خود به روسپی گری تن بدهند.

مسئله حیرت آور این است که عربستان با بحرانی روبه رو شده که تا کنون وجود نداشته است. در بیمارستان های عربستان سعودی تا کنون هیچ بخشی نبوده که به درمان زنان معتاد به مواد مخدر بپردازد. بیمارستان امل که متخصص در درمان مردان معتاد به مواد مخدر است، بخش مشابهی را برای زنان ایجاد کرده که البته زنان معتاد به بخش درمان بیماری های روانی ارجاع داده می شوند. منتقل کردن زنان معتاد به بخش بیماری های روانی یک مکانیسم اجتماعی است، برای دوری از شرمی که زنان معتاد به آن دچار می شوند. جامعه نسبت به زنان معتاد بی رحم است، حتی اگر آنها بر اعتیادشان غلبه کنند و بخواهند زندگی جدیدی را آغاز کنند، برچسب های اجتماعی به زنان معتاد بسیار بدتر از برچسبی است که به مردان معتاد نسبت داده می شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *