برای ارتقای سطح تجاری تهران-بیروت آمادگی داریم

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات اعلام کرد: استحقاق و ظرفیت صادراتی دو کشور ایران و لبنان بیش از حد فعلی است و انتظار داریم با افزایش فعالیت های بانکی و آمادگی بانک توسعه صادرات برای ارائه خدمات به خریداران خارجی این رقم افزایش پیدا کند.
به گزارش سادس به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات،درحاشیه نشست مشترک ایران و لبنان در سالن خلیج فارس نمایشگاه های بین المللی نمایندگان بانکهای کشور پیرو رفع موانع و مشکلات بانکی فی مابین نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

بانک توسعه صادرات در سفر دو ماه قبل معاون وزیر اقتصاد به لبنان، حضور داشت که نشان دهنده اهمیت این کشور در تبادلات تجاری و اقتصادی به ویژه در بخش صادرات است.

مرتضی ذکاوت، عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات در این نشست با اشاره به اینکه این بانک در زمینه تامین مالی صادرات خدمات شایان ذکری را آماده ارایه دارد، گفت: تراز تجاری لبنان طی سالهای اخیر منفی بوده است و در سال ۲۰۱۴ به ۱۷.۲- میلیارد دلار رسیده است، بر این اساس لبنان براساس اطلاعاتی که ما داریم بیشتر واردکننده کالا و خدمات است و تراز تجاری آن همانطور که گفته شد منفی است و این فرصت مناسبی برای نفوذ صادرکنندگان ایرانی در این بازار است.

به گفته وی در حال حاضر طرف های تجاری لبنان را در زمینه واردات، امریکا، ایتالیا، چین و فرانسه و آلمان تشکیل می‌دهند. همچنین لبنان به عربستان، سوییس،امارات متحده عربی، سوریه و افریقای جنوبی صادرات دارد.

وی نیازهای وارداتی لبنان را سوخت معدنی، ماشین آلات، دارو، فلزات، سنگهای قیمتی و آهن و فولاد و تجهیزات الکترونیکی، پلاستیک و … بر شمرد و گفت: ایران در زمینه های ذکر شده فرصت حضور در بازار لبنان را دارد. وی ادامه داد: صادرات به کشور لبنان در سالهای گذشته به دلایل مسائل معطوف به تحریم ها نوسان داشته و بر اساس آمار تراز تجاری ما نسبت به لبنان مثبت بوده است و اقلام صادراتی ما در سال ۹۳ به این کشور بیشتر مواد غذایی، میوه، کفپوشها و شیرالات بهداشتی بوده و در عوض واردات ما از آن شامل انواع مواد معدنی و کانی، ابزار سنجش و سایر ابزارالات مشابه بوده است.

ذکاوت به بحث کارگزاری با بانکهای لبنانی اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز بدون ابزار بانکی نمی توان تجارت کرد. در گذشته با ۱۲ بانک لبنانی کار کارگزاری انجام می دادیم و حسابهایی داشتیم و خدمات کارتهای بین المللی را دریافت می کردیم. متاسفانه به دلیل تحریمها این روابط قطع شده و در حال حاضر بانک توسعه صادرات آمادگی دارد این تعاملات را از سر بگیرد و امیدواریم نتیجه این جلسات منجر به رفع موانع در این حوزه بشود.

وی تسهیلات ارائه شده بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان به لبنان را بالغ بر ۱۴۹ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار برآورد کرد.

عضو هیات مدیره بانک صادرات به عمده خدمات ارائه شده به صادرکنندگان بازار لبنان اشاره کرد و گفت: بانک توسعه صادرات در زمینه ارائه تسهیلات ارزی و ریالی برای صادرکنندگان، اسناد وصولی، اعتبارات اسنادی، ضمانت های ارزی، خرید ارزهای صادراتی، آمادگی حمایت از صادرکنندگان را دارد و با توجه به وعده وزارت اقتصاد در خصوص رفع مشکلات عملیات بانکی دو کشور امیدواریم در زمینه توسعه روابط اقتصادی کشور در تامین مالی صادرات نقش سازنده تری داشته باشیم.

مهندس ذکاوت در خصوص نتایج گفتگوی رودررو با مدیران بانک مرکزی لبنان که در حاشیه نشست برگزار شد به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: دو طرف برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند و قرار شد پیش نویسی در این مورد آماده شود تا برای همکاری های دوجانبه در زمینه بانکداری زمینه سازی شود. وی افزود: تمایل به ارتباط از سوی طرف لبنانی اهمیت زیادی دارد که ما شاهد استقبال از طرف مقابل هستیم و فکر می کنم به زودی شاهد برقراری ارتباطات باشیم.

ذکاوت مهمترین مشکل را در برقراری ارتباط و رفع موانع مسائل سیاسی دانست و گفت: ترس از تحریم از سوی امریکا در طرف لبنانی وجود دارد. به گفته وی امریکا در زمینه همکاریهای بانکی سیگنال منفی به کشورهای مختلف می دهد و بانکهای لبنانی هم مستثنی نیستند. وی ادامه داد: بارها به این موضوع در گفتگوهای دو طرف اشاره شده اما بازده خوب روابط تجاری با ایران سبب شده بانکهای لبنانی ریسک رابطه با ایران را به جان بخرند و امیدواریم با باز شدن فضای سیاسی و رفع تحریمها به صورت کامل این مشکلات نیز مرتفع گردند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *