فرانسه به پارس‌جنوبی بازگشت/ آوانس بزرگ دولت یازدهم به توتال

یک مقام مسئول از امضای قرارداد با یک شرکت فرانسوی برای اجرای برنامه مطالعاتی افت فشار گاز در پارس جنوبی خبر داد و گفت: تا ۲ سال آینده مناقصات جدیدی در این میدان مشترک گازی برگزار می شود.

به گزارش سادس به نقل ازرویکرد، در عصر «پسابرجام»، شركت‌هاي متعددي از ايران، ايتاليا، هند، چين، مالزي، فرانسه، ژاپن و… براي سرمايه‌گذاري در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبي، آمادگي خود را اعلام كردند كه جدي‌ترين گزينه‌ها، شركت‌هاي اني ايتاليا و توتال فرانسه بودند كه البته شركت ملي نفت ايران براي واگذاري اين پروژه به توتال بدعهد تمايل بيشتري دارد.

در اوايل تابستان سال گذشته هم شركت ملي نفت ايران با واگذاري توسعه فاز ۱۱ به شركت مپنا موافقت كرد. پس از آن هم بعضي از مقام‌هاي مسئول در شركت ملي نفت ايران گفته بودند با توجه به اينكه توسعه فاز ۱۱ يك پروژه ساده است و تنها به حفاري نياز دارد، شركت‌هاي ايراني توان حضور در اين پروژه را دارند.

گويا داستان غم‌انگيز توسعه نيافتن فاز ۱۱ ميدان مشترك پارس‌جنوبي سر دراز دارد و سرانجام همان‌طور كه بيژن زنگنه در آغاز تصدي مسئوليت وزارت نفت در گفت‌و‌گو با يكي از رسانه‌ها گفته بود كه فاز ۱۱ را براي شركت فرانسوي توتال نگه داشته است، توسعه اين فاز را به اين شركت فرانسوي بدنام در ايران واگذار كند.

همه اينها در حالي است كه هم‌اكنون ميدان گازي پارس جنوبي به دوران افت‌فشار خود وارد شده و با شرايطي كه اكنون در پيش روي آن است، به‌طور قطع فرآيند توسعه و نگهداشت توليد از آن در قياس با زمان آغاز توسعه متفاوت و هزينه‌هاي آن بيشتر است.

قبلاً در هر فاز پارس‌جنوبي كمابيش ۱۱ حلقه چاه حفاري مي‌شد، اما هم‌اكنون با توجه به افت‌فشار مخزن، اين تعداد چاه بايد دو برابر شود كه به‌طور قطع به هزينه بيشتري هم نياز دارد. در عين حال با توجه به شرايط مخزني حادث شده در پارس جنوبي، افزون‌بر افت فشار گاز، توليد ميعانات گازي هم از حدود سه تا پنج سال آينده دچار افت بسيار شديدتري مي‌شود، بنابراين از آن پس نياز است كه براي هر فاز پارس‌جنوبي، ساخت يك سكوي ايستگاه تقويت فشار در دستور كار قرار بگيرد تا گاز و ميعانات گازي را پمپ كند و بر افت فشار مخزن چيره شود تا برداشت از اين ميدان عظيم مشترك كم نشود كه به‌طور طبيعي هزينه سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش را افزايش مي‌دهد…

هزينه توسعه بخش دريايي فاز ۱۱ پارس جنوبي كه معادل دو فاز است، حدود چهار تا پنج ميليارد دلار برآورد مي‌شود.

رقم پنج ميليارد دلاري توسعه بخش دريايي دو فاز پارس جنوبي كجا و رقم پيشنهادي حدود ۹ ميليارد دلاري توتال براي توسعه فاز ۱۱ كجا!؟ البته حجم نهايي سرمايه‌گذاري در قرارداد طرح توسعه بخش خشكي و دريايي فاز ۱۲ پارس جنوبي (معادل سه فاز) كه با پتروپارس بسته شده بود، با توجه به افزايش هزينه‌ها، تحريم‌ها و… به گفته يك مقام آگاه در نفت، در انتهاي كار حدود ۱۳‌ميليارد دلار برآورد شد كه اين افزايش هزينه جاي تأمل دارد، هرچند كه اين پروژه از سوي شركت داخلي اجرا شده باشد.

اكنون ۱۶ سال از آغاز برنامه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي مي‌گذرد؛ فازي كه در مرزي‌ترين نقطه اين مخزن مشترك قرار دارد و مهاجرت گاز از اين نقطه از مخزن، به طرز عجيبي زياد است كه تصور آن، آه حسرت را بر دل هر شهروند و مسئول ميهن‌دوستي باقي مي‌گذارد. برنامه توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبي در حالي به پايان دومين دهه از عمر خود نزديك مي‌شود و در معرض غفلت مسئولان مربوط قرار گرفته است كه به گفته برخي مسئولان شركت ملي نفت ايران، ساخت سكو، خطوط لوله و حفاري چاه‌هاي اين فاز از سوي شركت‌هاي داخلي ميسر است.

در این رابطه یک مقام مسئول از امضای قرارداد با یک شرکت فرانسوی برای اجرای برنامه مطالعاتی افت فشار گاز در پارس جنوبی خبر داد و گفت: تا ۲ سال آینده مناقصات جدیدی در این میدان مشترک گازی برگزار می شود.

به گزارش گروه اقتصاد “رویکرد“، محمد مشکین فام در تشریح برنامه جدید مقابله با افت فشار گاز در فازهای مختلف پارس جنوبی، گفت: هم اکنون نصب ایستگاه‌های تقویت فشار گاز مهمترین سناریوی مقابله با افت فشار گاز در این میدان مشترک است.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه اجرای طرح‌های تقویت فشار گاز دومین مرحله توسعه پارس جنوبی پس از بهره‌برداری از فازهای جدید این میدان گازی خواهد بود، تصریح کرد: اجرای این طرح در مقایسه با ساخت و راه‌اندازی فازهای موجود بسیار عظیم تر و پیچیده تر است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون وزن هر سکوی گاز در پارس جنوبی با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن است، اظهار داشت: این درحالی است که وزن تاسیسات تقویت فشار گازی که باید در پارس جنوبی نصب شود حدود ۲۰ هزار تن خواهد بود.

وی با بیان اینکه به عبارت دیگر وزن تاسیسات تقویت فشار گاز حدود ۱۰ برابر وزن سکوهای موجود تولید گاز در پارس جنوبی خواهد بود، بیان کرد: برای اجرای این برنامه کلان تاکنون قراردادی با یک شرکت فرانسوی برای تکمیل مطالعات امضا شده است.

مشکین فام با یادآوری اینکه به زودی دومین قرارداد مشاوره‌ای با یک شرکت بین‌المللی امضا خواهد شد، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود مراحل مطالعات اولیه اجرای این طرح حدود ۶ ماه طول بکشد.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه پس از انجام مطالعات، با همفکری مشاور نسبت به انتخاب بهترین سناریو برای ساخت و نصب تاسیسات تقویت فشار گاز اقدام خواهد شد، تبیین کرد: در نهایت در مدت زمان یک سال باید مطالعات پایه اجرای این طرح گازی انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع تا دو سال اینده مناقصات جدید گازی ایران برای نصب تاسیسات تقویت فشار گاز پارس جنوبی آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مناقصات بر اساس اولویت فازهایی که با افت فشار گاز روبرو شده‌اند، برگزار خواهد شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *