از وب گردی تا ول گردی/ دنیای مجازی چطور اولویت های زندگی انسان را بلعید

جوان و نوجوان امروز تاجایی پیش می رود که به جای استفاده از طبیعت،کوهنوردی، فوتبال، شنا و… وقت خود را صرف چت کردن در شبکه های اجتماعی یا وب گردی در سایت های اینترنتی می کند. حاصل این وقت گذرانی حتی آموزش ابتدائیات ارتباطات نیست.

سرویس اجتماعی سادس – حامد آزادی: دنیای ارتباطات، چیزی که امروزه زیاد می شنویم، و ما هم اکنون درزمانی قرار گرفته ایم، که انسان ها به دنبال ارتباطات هستند. برخی انسان را مدنی بالطبع می دانند، یعنی انسان بوسیله ارتباط بادیگران می تواند به حیاتش ادامه دهد. زیرا بسیاری از امور زندگی انسان در جامعه معنا پیدا می کند و به همین دلیل، انسان برای رفع نیازهای خود سراغ زندگی در جامعه می رود.

اما دنیای ارتباطات امروزی، با مدنی بالطبع بودن انسان تفاوت دارد، دنیای ارتباطات امروزی لفظ مجازی را یدک می کشد؛ ارتباط از طریق اینترنت، در غالب شبکه های اجتماعی و سایت های ارتباطی،صورت می پذیرد.

انسان ها در اوقات فراغت از کار  روز مره، زمان خود را متفاوت می گذرانند، که به آن سرگرمی می گویند. دنیای ارتباطات فضایی برای سرگرمی است. از طرفی فضای مجازی با ویژگی هایی که دارد، زمینه را برای همه سلیقه ها و علائق فراهم می کند. انسان های جویای علم در اینگونه ارتباطات سراغ علم اندوزی می روند. برخی این فضا را بهانه ای می بییند برای نوشتن و قلم زدن. وبسیاری امور دیگر که در سایه استفاده از چنین فضایی فراهم می آید.

اما در این بین یکی از مخاطبان فضای مجازی و به صورت خاص شبکه های اجتماعی، جوانان و نوجوانان می باشند. مخاطبی که تا دیروز سرگرمی او تفریح و بازی های بدنی با هم همسالان خود بود. امروز ساعت ها وقت خود را بوسیله استفاده از شبکه های اجتماعی و در فضای مجازی می گذراند.

جوان و نوجوان امروز تاجایی پیش می رود که به جای استفاده از طبیعت،کوهنوردی، فوتبال، شنا و… وقت خود را صرف چت کردن در شبکه های اجتماعی یا وب گردی در سایت های اینترنتی می کند. حاصل این وقت گذرانی حتی آموزش ابتدائیات ارتباطات نیست.

نوجوان و جوان امروز، پدر و مادر فردای جامعه می باشد، او که ابتدائیات ارتباطات را در جامعه نیاموخته، و احتمالا در زندگی مشترک و تشکیل خانواده دچار مشکل می شود. جوانی که ارتباطات اندکی با محیط اطراف خود دارد، در ارتباط با دیگران دچار خود برتر بینی و توقع بیش از اندازه می شود.

پس دنیای ارتباطات امروز احتیاج به برنامه ریزی و آموزش برای استفاده دارد، باید بدانیم همه آنچه در دنیای حقیقی بایسته نیست، در دنیای مجازی نیز همین گونه است و سرگرمی های جوانان و نوجوانان مان را بگونه ای جهت دهی کنیم، تا بدینوسیله آن ها را برای زندگی در جوامع مختلف آماده نمایند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *