تمهیدات استان تهران برای ورود دانشجویان ایرانی مقیم چین/احتمال انتقال دانشجویان در هفته آینده


جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و اتخاذ اقدامات و تدابیر پیشگیرانه از ورود ویروس کرونا به استان تهران در استانداری تهران برگزار شد.

به گزارش سادس،  محمد تقی زاده در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد پیشگیری، هماهنگی،‌ فرماندهی و پاسخ به بحران استان تهران که در خصوص ضرورت اقدامات و قرنطینه مسافران چین به تهران و ایجاد قرارگاه زیست پدافند غیرعامل برگزار شد، گفت: با اعلام وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و پیرو شیوع بیماری کرونا در دو شهر چین تعدادی از هموطنان و دانشجویان کشور ما در این کشور حضور داشتند که قرار شد با تمهیداتی به کشور بازگردند.

وی با اشاره به اینکه تعداد این دانشجویان به ۸۰ نفر می‌رسد گفت: در این شرایط برای ورود این افراد به کشور باید اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت بگیرد تا ناقل این بیماری به کشور نباشند.

وی ادامه داد: از بدو ورودشان به کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) اقدامات لازم صورت می‌گیرد و سپس با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محل نگهداری و قرنطینه آنها مشخص می‌شود و حدود دو هفته در محلی مناسب این افراد قرنطینه خواهند شد و پس از دو هفته اگر مشکل خاصی پیش نیاید می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تاکید کرد: هنوز نمی‌توان اعلام کرد که این افراد دارای بیماری کرونا هستند؛ چراکه آزمایش‌های لازم باید صورت بگیرد شاید هیچ کدام از این افراد ناقل این بیماری نباشند.

تقی زاده ادامه داد: مقرر شد شهرداری تهران هم تمهیدات لازم را برای جابجایی این افراد در صورت موارد مورد نیاز انجام دهد و در سطح استان تهران نیز اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت مکلف به اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم در مورد کروناویروس است و در این خصوص بیلبوردهای شهر تهران آماده اطلاع‌رسانی به مردم برای پیشگیری بیماری کرونا خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تاکید کرد: مدیریت بحران استان تهران تمامی هماهنگی‌های لازم را انجام داده است تا در صورت بروز و شیوع بیماری کرونا در استان تهران فضاها و مکان‌های قرنطینه مشخص باشد.

به گزارش سادس، در بخش دیگری از این جلسه محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز درباره ویروس کرونا گفت: ما در تمام مبادی مرزی هوایی زمینی و دریایی به طور معمول پایگاه مراقبت بهداشت مرزی داریم و این ربطی به ویروس کرونا هم ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در مرزهایی که احتمال می دهیم تردد مسافران از کشور چین داشته باشیم در حالت آماده باش قرار دارند که مهمترین آن پایگاه مراقبت مرزی در فرودگاه امام خمینی است که بیشترین مسافرانی که از کشور چین وارد تهران می شوند از فرودگاه امام خمینی(ره) مراجعه می‌کنند.
گویا ادامه داد: در این پایگاه ها پرسنل آموزش دیده‌ای مستقر هستند که هم اقدامات اطلاع رسانی را انجام می دهند و هم مسافران را از نظر سلامت چک می کنند و اگر مورد مشکوکی مشاهده کنند هماهنگی لازم از طریق مرکز فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت به بیمارستانهایی که برای این منظور در نظر گرفته شده منتقل می‌کنند.
وی تاکید کرد: تاکنون موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده است و به محض اینکه موردی مشاهده شود قطعا به سرعت اطلاع رسانی می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم که چنین اتفاقی نیفتد.
به گفته وی، هماهنگی لازم برای بازگشت دانشجویانی که قرار است از شهر ووهان چین به ایران از طریق وزارت امورخارجه و سفارت ایران در چین در حال انجام است. به محض اینکه همه اقدامات انجام و هماهنگی های لازم صورت گرفت این افراد نیز به کشور منتقل خواهند شد و این جلسه نیز برای همین منظور تشکیل شده بود. زمان انتقال این دانشجویان به ایران هنوز مشخص نشده است. احتمالا در هفته آینده این افراد به ایران منتقل می‌شوند.
وی در تشریح ورود چینی‌ها به ایران گفت: در حال حاضر ورود مسافران چینی به کشور را در هفته گذشته داشتیم و در فرودگاه نیز ماموران ما مستقر هستند و کار غربالگری را انجام می دهند.
پیرحسین کولیوند رئیس مرکز اورژانس کشور  نیز در این جلسه اظهار کرد: همه امکانات برای خدمت رسانی را داریم از نظر منابع فیزیکی و نیروی انسانی قرار شده است تا دانشجویان مقیم چین که بناست برگردانده شوند همه کارهای لازم برای حفظ سلامتی آنان پیش بینی شود.
کولیوند اظهار کرد: هیچکدام از دانشجویان تا کنون مبتلا نشده اند؛ اما این اقدامات برای پیشگیری است و چیزی نیست که از مردم بتوان پنهان کرد.
بنابراین برای پیشگیری از تماس مستقیم با افراد بیمار خودداری کنند و مبتلایان از ماسک استفاده کنند.
وی افزود: همه مسافران از مبادی ورودی توسط همکاران به شذت کنترل می شوند. در اورژانس اگر موردی باشد گزارش می دهیم و شفاف با مردم صحبت می کنیم.
 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *