خانواده‌هایی که توانایی پرداخت ماهانه ۴۶ هزار تومان برای درمان ندارند

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: برای کاهش پرداختی از جیب مردم هم باید بیمه‌ها و هم دولت باید سهم خود را تامین بودجه حوزه سلامت افزایش دهند و هم مردم باید کنترل بیشتری در هزینه‌های پرداختی خود در حوزه سلامت باید انجام دهند.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم،  ایرج حریرچی با اشاره به اینکه کشور پهناور ایران از لحاظ جمعیت هجدهمین کشور دنیا است و از لحاظ میزان تولید ناخالص ملی با قیمت دلار آزاد کشور 29 در دنیا است، اظهار داشت: همچنین از لحاظ برابری قدرت خرید یا دلار بین المللی همان رتبه 18 را داریم.

وی ادامه داد: در اینجا به این نکته باید توجه کنیم که هزینه‌های فردی و خانوادگی ما بر اساس درآمد سرانه یا سهم هر فرد از درآمد ناخالص ملی است. از لحاظ سرانه درآمد ناخالص ملی رتبه ما ایرانیان با دلار آزاد رتبه 97 از بین 188 کشور دنیا یعنی حدود متوسط و از لحاظ برابری قدرت خرید یا دلار بین المللی رتبه 67 یعنی مقداری بالاتر از متوسط هستیم.

 حریرچی بیان داشت: ما ایرانیان هزینه‌های خود در همه امور زندگی از جمله بهداشت و درمان را می‌توانیم بر اساس حدود متوسط کشورهای دنیا تنظیم کنیم، بدیهی است ان شاالله با رشد اقتصادی مناسب در آینده و رسیدن به سطح درآمدی کشورهای ثروتمند، می‌توانیم هزینه‌ها و انتظارت خودمان را در آن سطوح تنظیم کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری کشور، در سال 1394 با مراجعه به 18 هزار و 871 خانوار نمونه، با جمعیتی برابر 65 هزار و 294 نفر توسط مرکز آمار ایران به عنوان مرکز رسمی این کار انجام شده است.

حریرچی در ادامه گفت: متوسط هزینه خانوار شهری برابر 26 هزار و 239 تومان سالانه بوده که از این مقدار 23.8 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و 76.2 درصد مربوط به هزینه‌های غیر خوراکی است.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: از این مقدار 1912 تومان مربوط به هزینه‌های بهداشتی و درمانی مستقیم یا پرداختی از جیب هر خانوار در سال است.

حریرچی عنوان کرد: این آمار بدین معنی است که در سراسر کشور هر خانوار شهری به طور متوسط ماهانه 2188 هزار تومان هزینه کرده است که 159 هزار و 400 تومان آن مربوط به هزینه‌های بهداشتی و درمانی مستقیم یا پرداختی از جیب خانوار است که برای هر فرد 46 هزار و 100 تومان ماهانه می‌شود.

وی تصریح کرد: گرچه این ارقام هزینه‌های بهداشتی درمانی در نگاه اولیه هنگفت به نظر نمی‌رسند ولی با توجه به محدودیت مالی موجود در خانوارهای ایرانی خصوصا در خانوارهای فقیر و پایین تر از متوسط این ارقام میانگین قابل توجه و مهم هستند، به خصوص اینکه اگر این هزینه‌ها شامل بستری یا هزینه‌های بالای سرپایی برای یک خانوار در مقطع زمانی کوتاهی باشند.

حریرچی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های کمرشکن سلامت به معنی اینکه هزینه‌های سلامت به بالاتر از 40% هزینه‌های غیر خوراکی خانوار رسیده باشد، از 2.92% در سالهای 90 و 91 به 2.35% و در سال‌های 93 و 94 یعنی در دو سال اول اجرای طرح تحول رسیده است.

وی بیان داشت: این کاهش 57 صدم درصدی به این معنی است که  در هر سال بعد از اجرای طرح تحول 455 هزار و 779 نفر کمتر دچار هزینه‌های کمرشکن شدند که در مجموع معادل 910 هزار نفر در نتیجه اجرای دو سال اول طرح تحول سلامت هزینه‌های کمرشکن یا مصیبت بار سلامت نداشتند که این دست آورد بسیار عظیمی است.

حریرچی ادامه داد: البته باید توجه کرد که مطابق قانون برنامه های چهارم، پنجم و ششم باید هزینه‌های کمرشکن سلامت به 1% و کمتر از آن کاهش یابد که برای رسیدن به این رقم هنوز راه طولانی در پیش داریم.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: همین طور در کاهش هزینه‌های فقر زای سلامت هم در 20 سال گذشته موفق نبودیم و راه اصلی برای رسیدن به این هدف اول کنترل هزینه‌های سلامت و صرفه جویی در این حوزه و نیز کاهش پرداختی از جیب مردم است.

حریرچی خاظرنشان کرد: برای کاهش پرداختی از جیب مردم هم باید بیمه‌ها و هم دولت باید سهم خود را تامین بودجه حوزه سلامت افزایش دهند و هم مردم باید کنترل بیشتری در هزینه‌های پرداختی خود در حوزه سلامت باید انجام دهند.

انتهای پیام/

var d=document;var s=d.createElement(‘script’);

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *