بسته اخبار اجتماعی سادس در روز یکشنبه


پیگیری شناسایی بازماندگان از تحصیل، حمایت وزیر بهداشت از بیماران پروانه‌ای، رایزنی دبیرکل جمعیت هلال احمر با بنگلادش برای ارسال کمک‌های مردمی به آوارگان میانماری و همچنین جلسه شهردار تهران با شورای شهر از جمله اخبار امروز تحریریه اجتماعی سادس بود.

به گزارش سادس، تحریریه اجتماعی تا لحظه انتشار این گزارش بیش از ۵۰ خبر را روی خروجی خود قرار داده است که در ادامه برخی از اخبار مهم امروز می‌آید:

الهام فخاری -عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران- درباره آنچه در جلسه نجفی با اعضای شورای شهر تهران گذشت، گفت: پیگیر بهره‌گیری از ظرفیت زنان و جوانان در شهرداری تهران هستیم. اعضای شورای شهر درخصوص انتصاباتی که هفته گذشته از سوی شهردار تهران انجام شد به گفت‌وگو با شهردار پرداختند و همچنین درباره بهره‌گیری از ظرفیت زنان و جوانان نیز پیگیر مطالبات خود از شهردار تهران شدیم.

مجتبی عبداللهی – معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران- صبح امروز با حضور در ششمین جلسه شورای شهر تهران به سوالات و ابهامات اعضای شورا پیرامون عملکرد و هزینه‌های شهرداری در اربعین توضیحاتی را ارائه کرد. توضیحات معاون شهردار تهران درباره هزینه‌های اربعین  را در این لینک بخوانید.

دکتر ایرج فاضل- رییس کل سازمان نظام پزشکی- با تاکید بر اینکه بیمه‌هایمان دردی را دوا نمی‌کنند، گفته است که اگر گره‌هایی در حوزه بهداشت و درمان کشور هم وجود داشته باشد، می‌توان آنها را با کمک یکدیگر باز کرد. وی با تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار، گفت: بار هزینه‌های درمان نباید بر دوش مردم باشد و در عین حال جامعه پزشکی هم نباید فقیر باشند. بنابراین اگر بیمه‌های خوبی وجود داشته باشند، مساله از هر دو طرف حل می‌شود.

دکتر محمود خدادوست- مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت- در گفت‌وگو با سادس تاکید کرده است که طبق بررسی کارگروهی نظام سلامت در اسلام، موضوعی به نام طب اسلامی نداریم. به گفته وی روایات زیادی در حوزه بهداشت و برخی توصیه‌های درمانی در اسلام وجود دارد که البته باید در پژوهشکده‌های علوم قرآنی و از نگاه علم رجال و علم دلالت بررسی شوند. علمای اهل فن و قرآن‌شناس گفته‌اند که پس از اثبات سندیت یک روایت، برای تعمیم آن به زمان، مکان و مردم حاضر نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم.

وزیر بهداشت نیز ضمن اشاره به هزینه‌های بالای درمان بیماران ‌ای‌بی، بر لزوم تشکیل سازمان رفاه اجتماعی در کشور تاکید کرد و در عین حال از دولت و مجلس خواست تا بیماران پروانه‌ای خاص شوند. وی امروز از خانه ای بی بازدید کرده و گفته است: اقدامات زیادی وجود دارد که باید برای بیماران ای‌بی و سایر بیماران انجام شود. باید توجه کرد که حدود ۴۰ بیماری در کشور وجود دارد که از نظر ما بیماری خاص قلمداد می‌شوند و وقتی که فهرست این بیماری‌ها را نگاه کنیم، می‌بینیم که شرایط‌شان بسیار سخت است.

حبیب الله مسعودی فرید – معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور –  در گفت‌وگو با سادس تاکید کرده است که کودک آزاری نیازی به شاکی خصوصی ندارد؛ چون به موجب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱، کودک‌آزاری جرم عمومی تلقی می‌شود. هر کس چنانچه از وقوع کودک آزاری اطلاع داشته باشد، بر اساس این قانون باید به محاکم قضایی مورد را اطلاع دهد و در صورت عدم ارائه گزارش قانونگذار برای وی حبس و جزای نقدی تعیین خواهد کرد.

علی باقرزاده – رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نیز با اشاره به برنامه این سازمان برای استفاده از تبلت برای آموزش بزرگسالان بیسواد، گفته است که امکان استفاده از فناوری‌های جدید به دلیل زیرساخت‌های موجود و همچنین میزان آمادگی سوادآموزان برای پذیرش آنها ضعیف است؛ این در حالیست که محتوای آموزش قابل ارائه در فضای دیجیتالی کم است.

علی ربیعی -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم صبح امروز در همایش ملی سواد آموزی در دنیای دیجیتال اعلام کرده است که دولت بدنبال ۱۴۰ هزار بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی است. وی با بیان اینکه امروز بازماندگی از مدرسه روزبه‌روز در حال کاهش است، گفته است: با دکتر فانی کار را شروع کردیم و چندی پیش در سفری به بوشهر، استاندار گفت که فقط ۸ کودک کلاس اولی را پیدا نکرده‌اند که به مدرسه برگردانند. ۳۵هزار کلاس اولی بازمانده داریم و تا کلاس ششم این آمار ۱۴۰ هزار بازمانده است که نتوانسته‌ایم پیدایشان کنیم و به مدرسه برگردانیم.

محمد بطحائی – وزیر آموزش و پرورش- از کاهش بیسوادی در کشور  به ۱۰ درصد خبر داد. وی با بیان اینکه در ایران با وجود همه تلاش‌ها بویژه پس از انقلاب اسلامی هنوز با تعداد زیادی از آحاد جامعه مواجهیم که از نعمت سواد بی‌بهره‌اند، گفت: نرخ بیسوادی از ۵۰ درصد در اوایل انقلاب به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و دستاورد خوبی است، اما حتی یک نفر بی‌سواد هم برای جامعه زیاد است.

سلامت و کیفیت محصولات ترایخته موضوعی است که علاوه بر متخصصان و کارشناسان، در میان مسئولان نیز درباره آن تفاوت رویکرد وجود دارد به نحوی که رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست در حالی که می‌گوید مخالفتی با محصولات تراریخته ندارم و سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته اثبات نشده است، اما و اگرهای محصولات تراریخته را می‌توانید در گزارش امروز سرویس محیط زیست سادس بخوانید.

شاهرخ فاتح – رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی- با اشاره به اینکه حدود ۹۴ درصد کشور تحت تاثیر خشکسالی انباشته است، گفت: با بررسی وضعیت خشکسالی هواشناسی می‌توان شرایط منابع آبی کشور را تا حد زیادی رصد کرد. به اعتقاد وی حدود ۸۸ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه‌مدت مواجه هستند که از این میان حدود ۲۶ درصد دچار خشکسالی خفیف، ۲۹ درصد با خشکسالی متوسط، ۲۴ درصد با خشکسالی شدید و حدود ۹ درصد با خشکسالی بسیار شدید هستند.

سردار تقی مهری -رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا- شرایط حذف الزام رانندگی با عینک از گواهینامه را اعلام کرد. وی درباره افرادی که اقدام به عمل چشم کرده و دیگر نیازی به عینک ندارند؛ اما در گواهینامه‌شان الزام رانندگی با عینک وجود دارد، گفت: تشخیص موارد این چنینی برعهده پزشک بوده و پزشک است که پس از انجام بررسی‌های لازم تایید می‌کند که آیا فرد می‌تواند بدون عینک رانندگی کند یا خیر؟ بنابراین در چنین مواردی هم در مرحله اول لازم است که به پزشک مراجعه شود.

تیترهای زیر جزو پنج خبر اول و  پربازدید امروز تحریریه اجتماعی سادس تا لحظه ارسال این گزارش بودند:

وزارت‌ بهداشت: چیزی به اسم”طب اسلامی” نداریم

اما و اگرهای محصولات تراریخته

افزایش شناسایی موارد کودک‌آزاری

شرط حذف الزام رانندگی با عینک از گواهینامه

بیمه‌هایمان دردی را دوا نمی‌کنند

انتهای پیام