حواله‌ صرافی‌ها با بانک‌ها متفاوت است

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه جنس حواله‌های صرافی‌ها با بانک‌ها متفاوت است، گفت: پس از افزایش بهای ارز بانک‌ها نتوانستند تعهدات خود به سپرده گذاران را عملی کنند و همین موضوع باعث کمرنگ شدن اعتماد بین سرمایه گذاران ارزی شد.
به گزارش سادس به نقل از رویکرد سید رضا علوی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید و فروش ارز آزاد در بانک‌ها موازی کاری با صرافی‌ها نیست؟ به ایلنا گفت: خرید و فروش ارز پیش از این ابلاغیه نیز در بانک‌ها انجام می‌شد و تضادی نیز با فعالیت صرافی ها ندارد.
علوی افزود: بخشی از خرید و فروش ارز آزاد می تواند از سوی بانک‌ها صورت گیرد و بانک‌ها نیز پاسخگوی متقاضیان باشند.
وی با تاکید بر اینکه جنس حواله‌های صرافی‌ها با بانک‌ها متفاوت است افزود: مشکل اصلی این است که پس از افزایش بهای ارز بانک‌ها نتوانستند تعهدات خود به سپرده گذاران را عملی کنند و همین موضوع باعث کمرنگ شدن اعتماد بین سرمایه گذاران ارزی شد که متاسفانه هنوز هم این معضل رفع نشده است.
مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با اشاره به اینکه هنوز هم در مورد نوسان نرخ ارز در آینده تعهدی وجود ندارد افزود: هر زمان ممکن است با وقوع یک اتفاق، بانک‌ها به متقاضیان اعلام کنند که با نرخ دولتی ریال دریافت کنند و همچنان هیچ تعهدی در این زمنیه وجود ندارد.
علوی تصریح کرد: امیدواریم به زودی ارز تک نرخی شود و اعتماد از دست رفته نیز به جامعه بازگردد.
وی با بیان اینکه در زمان تحریم ها بانک‌ها نیز ریسک های سنگینی داشتند افزود: برخی از مدیران بانکی در آن زمان با نیت خیر اقداماتی انجام دادند که هنوز باید به مراجع نظارتی پاسخگو باشند.
علوی در مورد نابرابری بین صرافی‌ها و بانک‌ها در مورد مالیات بر ارزش افزوده افزود: بله این موضوع درست است و این تفکیک بین بانک‌ها و صرافی ها وجود دارد.
مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با بیان اینکه ارز تک نرخی در اقتصاد بسیار تاثیرگذار خواهد بود و از رانت جلوگیری می کند گفت: چند سال پیش ما شاهد ارز ۱۲۰۰ تومانی مرجع، ارز مبادله ای ۲۵۰۰ تومانی و ارز ازاد ۳۷۰۰ تومانی بودیم و ترولانس این نرخ گذاری بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بود اما با تک نرخی شدن ارز این ترولانس بین ۴ تا ۵ درصد خواهد شد و محدوده ۳۵۰۰ تومانی خواهد داشت.
وی در خاتمه تصریح کرد: مسلما میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ واقعی ارز در معاملات خواهد بود.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *