کارخانه: هفتمی امیدها نتیجه خوبی نیست/ در باخت همه مقصر هستند


مصطفی کارخانه

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال می‌گوید عنوان هفتمی در رقابت‌های امیدهای جهانی نتیجه خوبی نیست و با وجود اینکه سیچلو را نمی‌توان مقصر اصلی عملکرد تیم دانست ولی این نتایج زنگ خطری برای والیبال است و فدراسیون باید این نتایج را علت‌یابی و بررسی کند.

مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با سادس درباره عملکرد تیم امید در رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان که در قاهره برگزار شد اظهار کرد: به هر حال از نظر مقام حتی از ژاپن هم پایین‌تر آمدیم و یک افت قابل توجه داشتیم. در گذشته ما همواره در رده‌های پایه در دنیا شرایط خوبی داشتیم. از آسیا که خیلی فراتر رفته‌ایم اما نتیجه‌ای که در امیدهای جهان گرفتیم اصلا خوب نبوده است.

وی افزود: ما وقتی نتایج را بررسی می‌کنیم اختلاف بازی ما با آرژانتین که قهرمان رقابت‌ها شد بسیار کم بوده است و البته بدشانسی آوردیم و آنجا که باید همت می‌کردیم و بازی را می‌بردیم این کار را نکردیم وگرنه آرژانتین چیزی از ما سرتر نبود. وقتی می‌توانیم از تیمی گیم بگیریم توانایی برد این تیم را هم داریم. 

او تاکید کرد: به هر حال پیش باخت پیش می‌آید و برد، همیشه امکان‌پذیر نیست. ما به تیم قهرمان باختیم ولی اگر بخواهیم فقط تعریف کنیم و چیزی نگوییم درست نیست.

کارخانه تصریح کرد: من قصد انتقاد کردن ندارم اما نتیجه‌ای که گرفتیم برای والیبال ما خوب نبود. برای این تیم خیلی سرمایه‌گذاری شده بود و هر خواسته‌ای داشتند عملی شد. فدراسیون برای تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید بهترین تدارکات را آماده کرده است و از این نظر فدراسیون نمره قبولی را می‌گیرد اما انتظار مردم از والیبال بالاست.

کارخانه توضیح داد: وقتی می‌خواهیم از صفر تا ۱۰۰ به یک هدف دست پیدا کنیم، صفر تا ۵۰ آسان به دست می‌آید، ۵۰ تا ۷۰ کار سخت می‌شود. ۷۰ تا ۹۰ کار خیلی سخت‌تر می‌شود و ۹۰ تا ۱۰۰ روی دهم‌ها و صدم‌ها باید تمرکز کرد. ما الان در مرحله ۹۰ تا ۱۰۰ هستیم و باید روی ریزترین نکات دقت کنیم. در این مرحله بازیکنان باید خیلی تمرکز و دقت داشته باشند، مثبت فکر کنند و خیلی هوشیارانه عمل کنند و درصد خطای کمی داشته باشند تا بتوانند نتیجه بازی را به اصطلاح دربیاورند.

او در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه‌گیری تیم‌های پایه و امید در رقابت‌های بین‌المللی اهمیت دارد یا خیر گفت: به هر حال تیم‌های پایه پشتوانه تیم بزرگسالان هستند. به اضافه اینکه باخت همیشه تلخ است و تبعات دارد و برعکس، برد، شیرین است و امتیاز به همراه خواهد داشت. برد چه در داخل کشور و چه در عرصه بین‌المللی امتیاز و مزیت دارد. وقتی تیم، می‌برد در رنکینگ هم جایگاه والیبال بالاتر می‌آید. تیم‌های نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان همه به هم وصل هستند. وقتی بزرگسالان ما نتیجه خوبی بگیرد یقیناً جوانان و نوجوانان هم سرشان بالاست و باخت باعث متضرر شدن همه می‌شود.

کارشناس والیبال اضافه کرد: گرچه دنیا به آخر نرسیده ولی نتایج اخیر والیبال راضی کننده نیست. تیم بزرگسالان ما در بین ۱۱ تیم دوازدهم شد و باید نگران باشیم. باید بررسی کنیم. اینکه بگوییم هفتم شدیم و خوب بودند، درست نیست. در گذشته این بررسی‌ها صورت نگرفته است. الان زنگ خطر و هشدار برای ماست و باید به فکر چاره بیفتیم.

او درباره اینکه سیچلو پیش از این به عنوان دستیار ولاسکو و لوزانو فعالیت می‌کرد، آیا حضور او به عنوان نفر اول تیم امید، اقدام درستی بوده است یا خیر، گفت: قطعا فدراسیون تمام جهات را در نظر گرفته است و این امتیاز را به سیچلو داده است ولی نتیجه اخیر تیم امید نتیجه خوبی نیست. در قهرمانی آسیا جایگاه پنجم را به دست آوردیم که عملکرد قابل قبولی نبود. ما در حال از دست دادن امتیاز هستیم و وقتی در رده امید امتیاز از دست می‌دهیم در بزرگسالان هم از والیبال ما امتیاز کسر می‌شود. ما نباید جایگاه‌مان را در والیبال دنیا از دست بدهیم و باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. من نمی‌خواهم هیچ کس را محکوم کنم اما والیبال ما در حال پایین آمدن از جایگاهش است و باید به فکر باشیم. علت این نتایج ابتدا باید تشخیص داده شود و سپس در پی درمان علت‌ها باشیم تا تغییرات حاصل شود.

کارشناس والیبال درباره حضور دو مربی با تفکرات متفاوت در راس تیم‌های امید و بزرگسالان و معایب و مزیت‌های این کار گفت: قطعا هماهنگی‌هایی بین دو مربی هست. به هر حال هر مربی که مسئولیت می‌پذیرد باید استقلال داشته باشد. البته این کار به سیاست‌های فدراسیون هم برمی‌گردد.

او درباره حضور تیم امید در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان  آسیا و تاثیر این حضور بر عملکردش در رقابت‌های امیدهای جهان گفت: شاید تیم امید همان اشتباهی که در بزرگسالان آسیا کرد، در امیدهای جهان هم تکرار کرد. در آن رقابت‌ها تیم‌های قوی مانند چین را بردیم اما به اندونزی باختیم. این نگران کننده است. چرا ما به تیمی مانند اندونزی باختیم؟

سرمربی اسبق تیم ملی درباره اینکه آیا مقصر این گونه باخت‌ها سیچلو است یا خیر توضیح داد: در باخت همه مقصر هستند. باخت فقط مربوط به مربی نیست. بیشترین نقش را در پیروزی بازیکنان دارند. وقتی در پیروزی‌ها بیشترین نقش را بازیکنان دارند در باخت هم می‌توان گفت نقش اصلی بر عهده بازیکنان است. اما به هر حال سرمربی تیم سیچلو است و نتیجه دلخواه گرفته نشده است. نباید تعریف بی‌جهت داشته باشیم و باید واقع‌بینانه نگاه کنیم. من اعتقاد ندارم فقط سیچلو مقصر است ولی به طور کل باید این نتایج بررسی شود.

او درباره تاثیراجرای قوانین جدید بر عملکرد تیم امید گفت: به هر حال این قوانین برای همه تیم‌ها بوده است ولی باید این را در نظر بگیریم که آیا کادر فنی و بازیکنان تیم امید می‌توانند در شرایط سخت عملکرد بالایی داشته باشند یا خیر؟ ما در مسابقه‌های مهم کم می‌آوریم و در این مسابقه‌ها است که عیار تیم مشخص می‌شود.

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال درباره تاثیر غیبت امین اسماعیل نژاد و جواد معنوی نژاد در نتیجه‌گیری تیم امید تصریح کرد: قطعا نبود این دو بازیکن تاثیر داشت. دو بازیکن تاثیرگذار ما نبودند و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. همه این موارد را باید در کنار هم قرار داد و نتیجه تیم امید را ارزیابی کرد. من خودم مربی هستم و می‌دانم که همه باخت را نمی‌توان به گردن مربی انداخت. بی‌انصافی است که توپ را به زمین سیچلو بیندازیم اما به هر حال در ایران به سراغ سرمربی می‌رویم. باید داشته‌ها و نداشته‌هایمان را مورد توجه قرار دهیم و این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم. فدراسیون نباید از این موضوع غافل شود و باید یک کارشناسی عمیقی در این رابطه صورت گیرد. باید بررسی شود که دلیل افت والیبال ما در رده‌های مختلف چیست. فرصت‌ها را نباید از دست بدهیم. ا گر قرار است تصمیمی گرفته شود نباید این تصمیم‌گیری دیر صورت بگیرد و نوشدارو پس از مرگ سهراب شود. البته در همه این ارزیابی‌ها باید خدا و انصاف را هم در نظر بگیریم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *