«برگ سیاه» گردشگری ورق زده شد/ ۳ شکایت از سلطانی‌فر

به گزارش سادس، مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری کشور عصر روز یکشنبه (۱۵ مردادماه) با حضور میرهادی قره‌سید رومیانی – سرپرست معاونت گردشگری – و مدیران این معاونت و برخی تشکل‌های عضو این مجمع برای نخستین‌بار در محل معاونت گردشگری برگزار شد.

پیش از آغاز این نشست، تالار گفت‌وگوی بخش خصوصی در این معاونت افتتاح شد تا به گفته‌ی میرهادی قره‌سید رومیانی، به این بهانه فضای سلبی، ممنوع و محدود کننده‌ای سازمان در نظر بخش خصوصی تغییر کند و دو بخش در تعامل بیشتر با یکدیگر قرار گیرند.

جشمید حمزه‌زاده ـ رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ـ که ریاست این مجمع را به عهده داشت، توضیح داد: این مجمع در راستای انسجام بیشتر بخش خصوصی شکل گرفته که تا کنون برای حل مشکلات حوزه‌ی گردشگری گردهم آمده‌اند و کارهای خوبی هم انجام داده‌اند که از آن جمله حذف ۵۰ درصد معافیت مالیاتی و بازنگری در قانون مالیاتی گردشگری بوده است.

او همچنین یادآور شد: گردشگری در قانون برنامه‌ی ششم توسعه لحاظ نشده بود که با حمایت معاون حقوقی ـ رومیانی ـ و رییس سازمان ـ زهرا احمدی‌پور ـ به این قانون اضافه شد.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ نیز گفت: بخش خصوصی هیچ‌وقت نمی‌خواسته در تقابل با دولت باشد، چرا که با اتکا به توانایی‌های آن توانسته صنعت گردشگری را رونق دهد.

وی افزود: گردشگری در ایران صنعت ضعیفی بوده که مدتی است وضعیت بهتری پیدا کرده، گردشگری صنعتی است که می‌تواند ایران را از درآمد تک محصولی نفت نجات دهد و کشور را از تبلیغات منفی رها می‌کند و کمک بزرگی برای کسب و کار است.

سلطانی‌فر سه کار انجام داد، از هر سه شکایت کردیم

محسن اسلامی – رییس انجمن موسسات آموزشی گردشگری – نیز گفت: در دوران مدیریت گذشته گردشگری، برگ سیاهی را رقم زدند که هرچند هنوز گرفتار آن هستیم، ولی اکنون مهم‌ترین سوال ما این است که آینده چه می‌شود؟ خوشحال می‌شویم بدانیم سازمان به کدام سمت می‌رود، چرا که کارهای زمین مانده زیاد داریم.

وی ادامه داد: ما (بخش خصوصی) دنبال طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه در مجلس است، هرچند که بدنه‌ی این سازمان به شدت مخالف است، چون هر کار می‌خواهند انجام می‌دهند، بدون این‌که پاسخگو باشند. از طرفی نگرش سازمان همواره در تقابل بوده و به سمت تضعیف، زمین‌گیر و تحقیر کردن بخش خصوصی پیش رفته است. حتی آیین‌نامه‌هایی را در این راستا تصویب کرده است.

رییس انجمن موسسات آموزشی گردشگری ادامه داد: زمانی به آقای سلطانی‌فر ـ رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ گفتم که شما در این سه سال و چند ماه، میلیاردها برای گردشگری خرج کردید و سه کار انجام دادید که ما از هر سه‌ آن‌ها شکایت کردیم. یکی از این شکایت‌ها در ارتباط با موسسات آموزشی گردشگری بود که در بازبینی آیین‌نامه‌ها در شمول تاسیاست گردشگری قرار داده نشد. این کار ما را زمین‌گیر کرد، برای همین هم شکایت کردیم. انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هم شکایت دیگری از ایشان داشته است، سایر تشکل‌ها هم به همین ترتیب شکایت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها که در ارتباط با گردشگری بود و روزهای آخر ریاست آقای سلطانی‌فر امضا شد، سخیف بود و تشکل‌های گردشگری را بهم ریخت، امیدواریم این حرف‌ها به گوش خانم احمدی‌پور برسد و در این زمان حتی اگر موقت باشد، گره‌ها باز شود.

اسلامی همچنین گفت:‌ این سازمان از زمانی که شکل گرفته، دست‌کم ۲۰ رییس داشته که در کنارش ادغام و تلفیق را هم تجربه کرده و چند سازمان دیگر هم در صف هستند که می‌خواهند به ان ملحق شوند، مثل سازمان فرش. ما با سازمانی متزلزل و بدنه‌ای جیوه‌ای و ژله‌ای روبرو هستیم. با کارشناسانی که متحیرند و نمی‌دانند چه کار کنند و بخش خصوصی که نیم‌خیز مانده است.

وی تاکید کرد: صراحتا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌خواهیم سیاست‌های خود را اعلام کند و سیاست‌های شخصی و سلیقه‌ای را اعمال نکند.

بهروز کمالیان ـ رییس انجمن دفاتر خدمات زیارتی ایران ـ نیز در این نشست، با انتقاد به اعتبار یک‌ساله‌ی دفاتر خدمات گردشگری و سایر تاسیسات این حوزه که مشکلات عمده‌ای را برای فعالان این حوزه پدید آورده است، گفت: امیدواریم در این فرصت کم، به حل نواقص کمک شود و انجام آن به تعویق نیافتد.

عباس بیدگلی ـ مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران ـ نیز با اشاره به ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه که به تفیذ اختیارات بخش دولتی به خصوصی مربوط است، تاکید کرد: در شرایط موجود و با توجه به بخشنامه‌های چالشی که در گذشته صادر شده، به اقدامات مسکن‌وار و ضربتی نیازمندیم.

مسعود عبداللهی ـ رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ هم در سخنانی به برخی مشکلات راهنمایان از جمله بیمه و قرارداد اشاره کرد و افزود: راهنماهای گردشگری هنوز جزو بسته سفر نیستند، سوال این است چرا وقتی تفاهم‌های خوبی بین دو تشکل مورد تایید این سازمان می‌شود، به خود زحمت نمی‌دهند آن را همگانی کنند.

او در عین حال گفت: بخش خصوصی متولی در این سازمان ندارد که در مواقع خاص مثل طرح شکایت به آن مراجعه کند.

عبداللهی ادامه داد:‌ حرکت خوبی برای بیمه راهنمایان آغاز شد که می‌خواهیم از این پی‌گیری اولیه حمایت شود تا به نتیجه برسد.

شاهرخ محمدزاده ـ رییس اتحادیه مهمان‌پذیران ـ نیز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کرد؛ مسؤولیت‌های بخش خصوصی را واگذار کند و خود به عنوان ناظر ظاهر شود.

توئیت احمدی‌پور همراه با حس تعیلق و تردید بود

اویس کیانی ـ رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ـ نیز با اشاره به آخرین توئیت زهرا احمدی‌پور که آن با حس تعلیق و تردید همراه دانست، گفت: مهم این است که در مدت کوتاه خدمت، اقدامات با اهمیت انجام دهیم و مهم باشیم.

ولی تیموری ـ مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات در معاونت گردشگری ـ نیز در پاسخ به اظهاراتی که درباره برنامه ششم توسعه، موسسات آموزشی و قراردادهای راهنمایان گردشگری مطرح شد، توضیحاتی داد.

او گفت: از همان ابتدا گردشگری جزو احکام برنامه ششم توسعه بود. هرچند نقطه ظریف تحریفی در احکام وجود داشت و این سازمان مکلف شده بود در دور اول اجرای این برنامه، نظام جامع گردشگری را تدوین کند که بعدها این برنامه به سند راهبردی تبدیل شد.

وی افزود: موسسه‌های گردشگری به موجب آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، درجه‌بندی هیچ‌وقت جزو تاسیسات گردشگری نبودند که در زمان اصلاح این آیین‌نامه پیشنهاد شد و تا کمیسیون اقتصادی پیش رفت اما با مخالفت وزرای اقتصاد و آموزش روبرو شد. با این حال موسسات آموزشی در آیین‌نامه اجرایی توسعه صنعت گردشگری وجود دارد.

تیموری درباره اعتبار یک‌ساله مجوزهای دفاتر و تاسیسات گردشگری، اظهار کرد: در سال ۸۰، این موضوع در آیین‌نامه دولت لحاظ شد که اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم باید آیین‌نامه را اصلاح کنیم. دو سال است این موضوع را دنبال می‌کنیم تا سرانجام در هیات مقررات‌زدایی آن را تایید کردند، نه تنها این موضوع را بلکه تجمیع مجوزهای هواپیمایی، زیارتی و گردشگری را نیز پذیرفتند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به نقدی که درباره همگانی نشدن قراردادهای راهنمایان و آژانس‌های گردشگری مطرح شد، گفت: ما نمی‌خواهیم به امور تشکل‌ها وارد شویم، ‌ مگر این‌که خودشان بخواهند. دو جسله با جامعه تورگردانان و راهنمایان داشتیم و این قرارداد را تا مرحله‌ای پیش بردیم که یک‌باره گروهی در تهران خودشان مستقلا تفاهم کردند، وقتی این اتفاق افتاد صلاح دیدیم وارد نشویم.

۲۵ درصد آیین‌نامه‌های گردشگری برای تضیف بخش خصوصی بازنگری شد

در ادامه‌ی این نشست، ‌ جمشید حمزه‌زاده ـ رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران ـ این پرسش را مطرح کرد که چه اتفاقی در دو سه سال اخیر در این سازمان رخ داد که تمام تشکل‌ها را در تقابل با آن قرار داد و سپس یادآور شد: ۲۵ درصد آیین نامه‌هایی که بازنگری شده‌اند دقیقا برای تضعیف بخش خصوصی بوده است.

رومیانی ـ سرپرست معاونت گردشگری ـ هم در ادامه‌ی این سخنان با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی اتفاقات رخ داده، با تشکل‌های حاضر قرار گذاشت در جلسه‌های تخصصی به لایحه‌های زیرین هر یک از این بخش‌ها وارد شوند و به بررسی معضلات موجود بپردازند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *