آب ۱۰۰۰تومانی را ۴۵۰تومان می‎فروشیم/تنش آبی در ۳۰۷ شهر

وزیر نیرو گفت: برای تأمین هر مترمکعب آب شرب به‌طور متوسط در کشورمان حدود هزار تومان هزینه می‌کنیم در حالی که قیمت فروش آن به مردم به‌ازای هر مترمکعب ۴۵۰ تومان است بنابراین بقیه مبلغ از طریق یارانه تأمین می‌شود.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه سند آمایش آب در ۴ سال گذشته در کشور تدوین و ابلاغ شد، گفت: بر اساس این سند در همه حوزه‌های آبریز برای آب‌های سطحی و در همه ۶۰۹ دشتی که در کشور ما وجود دارد آب‌های زیرزمینی را مشخص کردیم که در هر کدام از آنها چه‌میزان آب وجود دارد و چه‌میزان مجازیم آب برداشت کنیم و از این میزانی که مجاز به برداشت هستیم برای بخش شرب، کشاورزی، صنعت، محیط زیست و فضای سبز چه‌میزان اجازه بهره‌برداری داریم.

وی با بیان اینکه این موضوعات به وزارتخانه‌های مربوط ابلاغ شد، ادامه داد: بنابراین برنامه بسیار منظم در مورد چگونگی استفاده از منابع آب‌ها را داریم.

وزیر نیرو گفت: ۱۰ و ۸دهم میلیارد مترمکعب در هر سال برای مصارف زیست‌محیطی از جمله برای حیات رودخانه‌ها و احیای تالاب‌های کشور اختصاص داده شده است.

چیت‌چیان افزود: برای طرح‌های نیمه‌کاره برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی کردیم زیرا با محدودیت منابع مالی مواجهیم.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۳۴ سد به بهره‌برداری رسید و ۳ سد دیگر هم در روزهای باقی‌مانده این دولت در استان کرمانشاه و همدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو گفت: در مجموع ۴ و نیم میلیارد مترمکعب آب توسط این ۳۷ سد تنظیم و اضافه می‌شود به منابعی که به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده در کشور قابلیت استفاده دارد.

وی اضافه کرد: از سال های قبل از انقلاب از زمانی که برنامه های سدسازی در کشور آغاز شد تا پیروزی انقلاب به طور متوسط هر سال ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب و از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم هر ساله به طور متوسط ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب توسط سدهای ساخته شده تنظیم شد اما در این ۴ سال اخیر هر سال به طور متوسط یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب از سدها استحصال شد.

وزیر نیرو گفت: حدود ۵ هزار و ۴۰۰ روستا را در این ۴ سال توانستیم آبرسانی کنیم و ۸۰۰ روستای دیگر را هم در روزهای آینده تا پایان دولت یازدهم آبرسانی می کنیم.

چیت چیان ادامه داد: ۴ و یک دهم میلیون نفر از ساکنان روستا از این برنامه های آبرسانی استفاده خواهند کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ دو هزار و ۹۵۸ روستا را توانستیم آبرسانی کنیم که برابر با بیش از ۱۰ سال فعالیت آبرسانی قبل از دولت یازدهم بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه متوسط بارندگی های کشور ما حدود یک سوم متوسط بقیه کشورها است، گفت: کشور ما از نظر منابع آبی، فقیر است اما اگر به درستی عمل کنیم با همین میزان آب قادر هستیم زندگی کنیم و لازمه آن این است که در برخی از رفتارهای مصرفی خود تجدید نظر کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه باید بهره برداری آب را در بخش کشاورزی ارتقا دهیم، افزود: اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال منابع آبی داریم که از این میزان حدود ۹۲ درصد توسط بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و بهداشتی و حدود ۲ درصد هم در بخش صنعت استفاده می شود.

وی با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ سدسازی و آبرسانی و تجهیزات آن ها توسط شرکت ها و مختصصان ایرانی انجام می شود، گفت: از این نظر مشکلی نداریم اما آب در کشور ما ارزان است و این موضوع موجب استفاده های بی رویه  می شود.

وزیر نیرو گفت: برای تامین هر مترمکعب آب شرب به طور متوسط در کشورمان حدود هزار تومان هزینه می کنیم در حالی که قیمت فروش آن به مردم به ازای هر متر مکعب ۴۵۰ تومان است بنابراین بقیه مبلغ از طریق یارانه تامین می شود.

وی ادامه داد: همین موضوع موجب شده در مصرف آب و برق ، فناوری های جدید که به بهینه سازی مصرف کمک می کند مشتری نداشته باشد.

چیت چیان با تاکید بر اینکه قیمت ها باید معقول و منطقی باشد، افزود: برای این کار باید قوانین روشن، آموزشی و آگاه سازی و تنبیه و تشویق باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه شبکه های آبرسانی از ۲۵ تا ۴۰ سال توان خدمت دهی دارد، گفت: پس از آن، این شبکه ها دچار فرسودگی می شوند اما به علت محدودیت های مالی توان بازسازی شبکه ها به اندازه کافی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۴ درصد هدر رفت آب در کشورمان داریم، افزود: یک درصد کاهش هدر رفت و آب به حساب نیامده به هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

چیت چیان اضافه کرد: هدر رفت فنی ما حدود ۱۳ درصد است اما علت بقیه آن، کنتورهای قدیمی و استفاده غیر مجاز از آب است.

وی افزود: وزارت نیرو با کمک قوه قضائیه و بقیه نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند باید کسانی را که استفاده غیر مجاز از آب می کنند شناسایی کند.

چیت چیان گفت: در ۴ سال اخیر موفق شدیم بیش از ۳۰ هزار چاه غیر مجاز حفر شده را مسدود و بلا انتفاع کنیم.

وی افزود: در اعماق هزار متر و ۲ هزار متر منابع آب داریم که اگر به اندازه منطقی و معقول از این منابع تجدید پذیر و نه منابع فسیلی آب، استفاده کنیم خوب است.

چیت چیان اضافه کرد: حفاری نخستین نوع از این چاه های عمیق در روزهای آینده در استان سیستان و بلوچستان آغاز می شود و پس از چند ماه حفاری آن پایان می یابد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی و یزد و فارس هم مطالعاتی در این زمینه در حال انجام است، گفت: منابع آب استحصال شده از این چاه ها فقط برای مصارف شرب و بهداشتی یا صنعت استفاده می شود زیرا قیمت تولید آن گران است و برای مصارف کشاورزی به صرفه نیست.

چیت چیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت آب را در مزارع بر عهده دارد، افزود: استفاده از روش های جدید آبیاری و توسعه شیوه های نوین کشت از جمله کشت گلخانه ای از اقدامات خوب انجام  شده در این زمینه است.

وزیر نیرو گفت: اگر وزارت کشاورزی از منابع دولت پولی را به کشاورزان برای استفاده از روش های جدید آبیاری اختصاص می دهد در این موارد نباید به کشاورزان اجازه داده شود که از محل آب صرفه جویی شده،  سطح زیر کشت را توسعه دهند زیرا منابع آبی ما بدتر از گذشته می شود 

وزیر نیرو گفت: آب حاصله از چاه های فوق عمیق صرفاً برای شرب است.

 چیت چیان افزود: از آنجا که این آب از عمق هزار متری با پمپ بیرون کشیده می شود صرفاً برای شرب یا مصارف صنعتی صرف خواهد شد و به هیچ وجه برای کشاورزی بصرفه نیست.

او گفت: میزان آب دهی این چاه ها در آینده نتایج اقتصادی آب را در کشور تغییر خواهد داد.

چیت چیان افزود: همه تدابیر و تقسیمات قانونی کارها در این مورد انجام شده و وزارت جهاد کشاورزی در مزارع مسئولیت آب رسانی را عهده دار است و نوع آب رسانی مدرن و انواع کشت که میتواند سودمندتر باشد را به کشاورزان اطلاع می دهد تا مصرف آب کمتری هم انجام پذیرد و البته اقدامات خوبی در این راستا در استان های جنوبی بخصوص سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: نصب وسایل اندازه گیری هوشمند برای اندازه گیری آب مصرفی کشاورزان از دیگر اقدامات مهم وزارت خانه نیرو در دور جدید اقدامات ما به شمار می رود.

او گفت: البته این اقدام در آغاز راه است و تا زمانی که همه چاه ها را مجهز به این سیستم کنیم کمی فاصله داریم و قسمت کُند کار هم عدم تخصیص منابع مالی است که در برنامه پیش بینی شده است مثلا سال قبل ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شد که فقط ۴۰ میلیارد به ما تخصیص یافت این در حالی است که هر دستگاه اندازه گیری حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد.

چیت چیان با بیان اینکه این تجهیزات در داخل کشور تولید می شود افزود: تنها مشکل ما نیاز مالی است که در این مورد هم با سازندگان کنترها صحبت کردیم تا در صورت امکان مبالغ را اقساطی از ما دریافت کنند.

وزیر نیرو گفت: باید به سمتی برویم که سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی کشور برای باز سازی شبکه های آب رسانی و جلو گیری از هدر رفت آب اختصاص یابد .

او افزود: درسال ۹۲، ۵۷۰ شهر دارای تنش آبی بود که در حاضر به ۳۰۷ شهر تقلیل یافته است البته هنوز هم حدود یک سوم شهرهای کشور دچار کم آبی است.

چیت چیان گفت: افزایش گرمای هوا سبب تبخیر بیشتر منابع آبی کشور می شود و با افزایش ۱/۵ درصد گرمای هوا این تبخیر بیشتر انجام خواهد شد بنابراین همه منابع آبی کشور دستخوش این تبخیر خواهند بود و اصول کار جلوگیری از تبخیر کار آسانی نیست اما با شیوه های آبیاری تیپ و قطره ای می توان تا حدودی از تبخیر آب جلوگیری کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: زمان آغاز بکار دولت یازدهم ۱۴۴ سد در دست اجرا بود که با بررسی های زیست محیطی که انجام گرفت حدود ۵۰ سد از برنامه اجرائیه وزارت نیرو خارج شد زیرا در امر سد سازی باید معیارهای فنی کار را مدنظر قرار دهیم نه افراط کنیم و نه تفریط.

او گفت: تنها منابع مدیریت آب، ساخت سد نیست، مدیریت مصرف و احداث تصفیه خانه ها و شبکه های جمع آوری فاضلاب هم باید لحاظ شود و روی هم رفته نمی توانیم از سد سازی چشم پوشی کنیم.

چیت چیان افزود: در مورد سد گتوند یک کار گروهی متشکل از وزارت نیرو وزارت، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد در این جمع برنامه ریزی برای سد گتوند را محول کرد به دانشگاه تهران و این دانشگاه هم ۲ سال قبل بهترین راه ها را بررسی کرد و در حال حاضر وزارت نیرو همان برنامه ها را در دست اقدام دارد و مدیریت صحیحی هم انجام می شود البته برخی هم در تلاشند تا مشکل را بزرگنمایی کنند.

او در مورد دریاچه ارومیه هم گفت: سالانه ۴۰ درصد سطح آب کاهش می یافت که در ۳ سال اخیر با تلاش دولت و بارندگی های خوب این روند متوقف و بهبود یافت و برنامه ای داریم تا فاضلاب شهرهای دریاچه تصفیه و به دریاچه سرازیر شود.

وزیر نیرو ادامه داد: در مورد هامون مذاکرات زیادی با دولت افغانستان انجام داده ایم معتقدیم هامون زیستگاهی است متعلق به همه منطقه و در درجه اول افغانستان زیرا منابع آب این کشور از هامون سرچشمه می گیرد اگر هامون خشک شود خطراتی برای هر دو کشور خواهد داشت.

چیت چیان افزود: در خوزستان ۵ شبکه عظیم آبیاری و زه کشی بهره برداری و چند سد جدید سلولی آغاز به کار کردند، سد سلولی، سدی است که مانند دیگر سدها برای ذخیره سازی آب نیست بلکه برای جلوگیری از ورود آب شور در یا به رودخانه های بهمن شیر و کارون است.

او گفت: با آغاز کار دولت یازدهم نرخ برق افزایش یافت اما این افزایش به اندازه نرخ تورم نبود حالا ما حدود ۵۴ تومان در هر کیلووات برق در حال ضرر هستیم و این سبب می شود توان ما برای تعمیر و نگهداری تاسیسات کم شود، روی هم رفته ما امسال قطعی برق نخواهیم داشت، اما حادثه همیشه وجود خواهد داشت.

وزیر نیرو گفت: یک سوم مصرف برق کشور خانگی، یک سوم بخش صنعت و یک سوم در بخش عمومی کشاورزی تجاری و غیره است ما از افزایش مصرف برق صنعتی در کشور خوشحالیم در بخش صنعتی مصرف برق ۱۱/۷ درصد افزایش داشته و این یعنی حرکت در بخش صنعتی کشور اما در مصارف خانگی با یک الگوی غیر منطقی مصرف مواجه هستیم.

چیت چیان افزود: مردم در کشور الگوی مصرف درستی برای انرژی ندارند و لگام گسیخته برق را مصرف می کنند البته ارزان بودن انرژی هم در این موضوع دخیل است.

او گفت: قدم های بزرگی در حوزه برق برداشته و زمینه حدود ۸ هزار مگاوات برق ایجاد کرده ایم بیش از ۴۰۰ پست انتقال در شبکه اضافه و بیش از ۵ هزار روستا را برق رسانی کرده و انرژی های تجدید پذیر را دو و نیم برابر افزایش داده ایم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *