چند راهکار برای رفع شایع‌ترین مشکل گوارشی روزه‌داران

 

غلامرضا زمانی در گفت‌وگو با سادس، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد در صورت داشتن تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان، نه تنها مقاومت فرد روزه‌دار در برابر بیماری‌ها کم نمی‌شود، بلکه قدرت ایمنی بدن او نیز افزایش می‌یابد. پرهیز از پرخوری و عدم مصرف چند نوع غذای مختلف در یک وعده غذایی، در کاهش ناراحتی‌های گوارشی موثر است.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: باز کردن روزه با مایعات گرم مثل آب یا شیر گرم و خرما برای دستگاه گوارش مفید و در کاهش ناراحتی‌های گوارشی موثر است. یبوست نوعی عارضه است که در آن اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته روی می‌دهد.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران اظهارکرد: یبوست با علائم گوناگونی همراه است که در هر بیمار با توجه به عادت‌های روده‌ای، رژیم غذایی و سن تغییر می‌کند، علائم برای تجویز درمان یبوست مهم است.

زمانی گفت: دشواری در شروع یا پایان عمل دفع، کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج و دشواری در عمل دفع، خروج سخت مدفوع پس از فشار آوردن شدید، بیمار در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر با درد شکمی ناشی از انقباض روده، وجود گاز بیش از اندازه، مواجهه با احساس نفخ و تغییر در عادت‌های روده‌ای، انسداد روده، حالت تهوع، استفراغ، از کار افتادن روده و ناتوانی در خارج کردن گاز روده از جمله تعدادی از متداول‌ترین علائم یبوست است.

وی ادامه داد: باد کردن شکم، سر درد و کاهش اشتها، نفس بدبو و طعم ناخوشایند دهان از دیگر علائم یبوست است.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران اظهارکرد: به طور کلی افراد مبتلا به یبوست شدید باید آب فراوان، چای کمرنگ و میوه‌هایی مانند آلو، انگور، انجیر و گلابی بیشتر مصرف کنند و به پیاده‌روی، تحرک بیشتر و فعالیت توجه داشته باشند.

زمانی با اشاره به اینکه یبوست به عنوان شایع‌ترین مشکلات گوارشی روزه‌داران محسوب می‌شود که البته عارضه طبیعی در روزه گرفتن نیست، تصریح کرد: کم نوشیدن آب، سبزیجات، کاهش حرکات روده و تغییر در برنامه غذایی روزه‌دار سبب بروز بیماری یبوست در روزه‌داران می‌شود.

وی ادامه داد: رژیم غذایی پر فیبر به دریافت روزانه بیش از ۳۰ گرم فیبر اطلاق می‌شود که باید در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. سبزیجات، حبوبات، میوه، مغزها، غلات و دانه‌های خوراکی به عنوان فیبر تلقی می‌شوند که بهتر است به طور متوسط روزانه پنج تا هشت واحد در برنامه غذایی هر فرد گنجانده شود.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: در رژیم غذایی پرفیبر توصیه به مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام است و پوست کندن میوه‌ها و سبزیجات باعث کاهش فیبر آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *