تلفن همراه ترامپ هم دردساز شد

این درخواست بر خلاف پروتکل های دیپلماتیک است و نگرانی هایی را درباره امنیت ارتباطات رئیس جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا ایجاد کرده است.

 
به گزارش سرویس بین الملل سادس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شماره تلفن همراه خود را به رهبران جهان داده و از آنها خواسته است مستقیما با وی تماس بگیرند. این دعوت غیرمعمول که بر خلاف پروتکل های دیپلماتیک است نگرانی هایی را درباره امنیت و محرمانه بودن ارتباطات رئیس جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا در این کشور ایجاد کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، بر اساس گفته مقامات فعلی و سابق مطلع در آمریکا، ترامپ از رهبران کانادا و مکزیک خواسته است با تلفن شخصی وی تماس بگیرند. بر اساس گفته این مقامات، از میان این دو رهبر، فقط جاستین ترودو نخست وزیر کانادا تا کنون از این پیشنهاد بهره برده است. بر اساس گفته یک مقام فرانسوی، ترامپ با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز بعد از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، تبادل شماره کرده است. این مقام فرانسوی به این مطلب اشاره نکرد که آیا مکرون قصد دارد با این شمار تماس بگیرد یا نه.
ایده تماس رهبران جهان از طریق تلفن همراه شاید در جهان مدرن و سیال کنونی، امر عجیبی نباشد. ولی در عرصه دیپلماتیک، جایی که تماس رهبران جهان با هم امری تابع مقررات و هماهنگی است، این قبیل تماس ها، برای رئیس جمهوری که بی اعتمادی خود را به کانال های ارتباطی رسمی اعلام کرده است، یک مورد دیگر از نقض پروتکل ها به شمار می رود. کنار آمدن با فرمالیته و قواعد سختگیرانه دیپلماسی برای ترامپ بسیار دشوار است. وی قبل از به قدرت رسیدن، برای مدت زمانی طولانی، از طریق تلفن شخصی به آسانی در دسترس قرار داشت و خود را به عنوان یک دلال آزاد و رها از قید و بند در نظر می گرفت.
روسای جمهوری معمولا تماس های تلفنی خود را از طریق یکی از چند خط تلفن امنی که وجود دارد انجام می دهند از قبیل اتاق وضعیت (Situation Room) کاخ سفید، دفتر بیضی (Oval Office) کاخ سفید و یا لیموزین شخصی رئیس جمهور. کارشناسان امنیت ملی می گویند حتی اگر ترامپ از تلفن های شخصی که دولت برای وی صادر کرده است استفاده کند باز هم تماس های وی در معرض شنود از طرف دولت های بیگانه قرار دارد. حتی این امر در مورد کشورهای هم پیمان آمریکا نیز صدق میکند. انگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سال 2013 و بعد از افشاگری های ادوارد اسنودن فهمید که آمریکا در حال شنود تماس های تلفنی وی بوده است. پس روابط خوب به منزله عاملی برای جلوگیری از جاسوسی میان دو کشور دوست نیست.
اشلی دیکس استاد حقوق در دانشگاه ویرجینیا می گوید:«اگر شما مکرون و یا رهبر هر کشور دیگری در جهان باشید، زمانی که شماره تلفن همراه رئیس جمهور آمریکا را دریافت کنید، منطقی است که تصور کنید آنها این شماره را در اختیار سازمان های اطلاعاتی خود قرار می دهند.»
این عمل باعث می شود ترامپ به دورویی و نفاق متهم شود. وی در جریان تبلیغات انتخاباتی سال قبل از هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات و رقیب اصلی خود به سبب استفاده از ایمیل شخصی در زمانی که سمت وزارت امور خارجه را در اختیار داشت انتقاد کرده و گفته بود وی نباید به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشته باشد زیرا این امر این اطلاعات را در معرض تعرض دشمنان خارجی آمریکا قرار می دهد.
گفتکوهای تلفنی رئیس جمهور کشورها با رهبران جهان معمولا شامل اطلاعات زیادی درباره طرح ها و برنامه ریزی های صورت گرفته است.
کاخ سفید به سبب تلاش های ظاهری برای فعالیت خارج از کانال های دیپلماتیک با تحقیقات و بازرسی های روبرو شده است. دولت آمریکا پرسش هایی را که درباره تلاش یکی از مشاوران ارشد برای ایجاد کانال ارتباطی مخفیانه با مسکو در جریان هفته های منتهی به پیروزی دونالد ترامپ مطرح شده است رد می کند. بر اساس گفته یک مقام آشنا با گفتگوها، جارد کوشنر مشاور ترامپ و داماد وی در ماه دسامبر با سفیر روسیه در آمریکا دیدار و درباره ایجاد خط ارتباطی محرمانه با هدف تسهیل روندگفتگوها درباره موضوعات حساس از قبیل سوریه تبادل نظر کرد.
کاخ سفید اعلام کرده است این قبیل کانال ها، مفید و منطقی است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *