امید به پایان رکود علمی در کشور/تولید علم احیا می شود؟

 بر اساس آخرین گزارش پايگاه رتبه بندي تايمز، در سال 2016 تعداد دانشگاه های برتر ایران در آسیا از 3 دانشگاه در سال گذشته به 8 دانشگاه ارتقا یافت و امید به پایان رکود علمی در دانشگاه های کشور افزایش یافت.
به گزارش  سادس به نقل ازنکته آنلاین؛ پايگاه رتبه بندی تایمز يكي از نظام هاي رتبه بندي معتبر بين المللي است كه از سال 2004 اقدام به رتبه بندي بين المللي دانشگاه ها كرده است و در اين رتبه بندي از سه منبع«اطلاعات توليد علم دانشگاه ها در پايگاه استنادي اسكوپوس»، «اطلاعات نظر سنجي شهرت از متخصصان آموزش عالي» و «اطلاعات خود اظهاري دانشگاه ها» بهره مي برد.
این پایگاه رتبه بندی در گزارش سال 2016 نام 200 دانشگاه برتر را اعلام کرد که در آن نام 8 دانشگاه ایرانی به چشم می خورد.
دانشگاه های صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان، اميرکبير،  علوم پزشکي تهران،  صنعتي خواجه نصير، دانشگاه تهران، شهيد بهشتي به ترتيب با کسب رتبه هاي 52، 57، 61، 76، 101-110، 131-140، 141-150، 151-160 در میان 200دانشگاه برتر از 22 کشور آسیایی قرار گرفتند.
در گزارش این پایگاه اکثر دانشگاه های برتر آسیا متعلق به کشورهاي آسياي شرقي است، اما دانشگاه های  خاورميانه هم به لحاظ کمي و هم به لحاظ کيفي در حال رشد ارتقا هستند.
ايران در سال گذشته داراي 3 دانشگاه برتر در جمع 100 دانشگاه برتر بوده است و در سال 2016 توانسته اين تعداد را به 4 دانشگاه افزايش دهد.
همچنين کشورهاي ترکيه و عربستان نيز عملکردي مشابه ايران داشته اند و توانسته اند يک دانشگاه را به تعداد دانشگاه هاي برتر خود در جمع 100 دانشگاه برتر آسيايي افزايش بدهند.
افزایش امید به پایان رکود علمی در کشور/تولید علم احیا می شود؟
13 شاخص پايگاه رتبه بندي تايمز
پايگاه رتبه بندي تايمز هر ساله بر اساس 13 شاخص به بررسی رشد علمی دانشگاه ها می پردازد.
این شاخص ها عبارت اند از: کاربردی، میانگین تعداد استنادها به ازای مقالات منتشر شده، بررسی شهرت پژوهشی، تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیئت علمی، درآمد پژوهش، بررسی شهرت آموزشی، نسبت مدرک دکتری ارائه شده توسط مؤسسه به تعداد اعضای هیئت علمی، نسبت تعداد کل دانشجویان به اعضای هیئت علمی، نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده توسط مؤسسه، درآمد مؤسسه نسبت به تعـداد اعضای هیئت علمی، نسبت اعضای هيئت علمی بین‌المللی به بومی، نسبت دانشجویان بین‌المللی به بومی، سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بین‌المللی و درآمد پژوهشی حاصل از صنعت به ازای اعضای هیئت علمی.
امید به افزایش رشد علمی در دانشگاه ها
در سال های اخیر یکی از بزرگترین نگرانی ها، افزایش رکود و توقف رشد علمی در دانشگاه های کشور بوده است اما با گزارش های اخیر از جمله گزارش پایگاه رتبه بندي تايمز که به تازگی منتشر شده است، امید به پایان رکود علمی در دانشگاه های کشور افزایش یافت.
سیاسی کاری در مدیریت دانشگاه ها و سهم ناچیز بودجه ی وزارت علوم نسبت به بودجه سالانه کشور، از عوامل مهم رکود علمی در کشور به شمار می رود که انتقادات بسیاری به دنبال داشته است.
کاهش شتاب علمی کشور در چند سال اخیر از دغدغه های رهبر معظم انقلاب بوده است و باید دید تا دولت تدبیر و امید می تواند امید به رشد علمی کشور را زنده کند.
در حال حاضر گزارش های بین المللی حکایت از رشد لاک پشتی تولید علم در ایران دارد، حرکتی که هر چند کم رنگ اما باز هم جای امیدواری دارد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *